rés a présen

A szimbolikus első 

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. március 26.

Zene

Szűcs Krisztián énekes, gitáros

rés a présen: Miért pont a Krézi srác lett az apropója az új koncertkörútnak?

Szűcs Krisztián: Ez a féletműturné elsősorban a dalszerzőségemről szól. A Hol van az a krézi srác? című dal megjelenésének a huszonöt éves évfordulója jó apropó és keret ahhoz, hogy megmutassuk a Heaven Street Seven-dalokat, az utóbbi öt évben írt szólódalaimat, a versmegzenésítéseimet, a NAZA vagy a Twist zenekarok repertoárjába vagy akár a Budapest Bárnak írt dalaimat. A mai napig a legtöbb zenehallgatónak a Krézi srác ugrik be elsőre rólam, meg tulajdonképpen egy szerep, vagy inkább egy állapot is, amely valamennyire én vagyok, s akivel elég könnyű azonosulni. Trójai faló, mert az elmúlt sok évben írt dalaim között van sok fontosabb, de hát mégiscsak a Krézi srác volt a szimbolikus első, és a szüzességet csak egyszer lehet elveszíteni.

rap: Fel tudod idézni, hogyan, milyen hangulatban, milyen körülmények között született ez a dal?

SZK: Épp tervezek egy könyvet írni, amelyben erre is választ adok, sok más régi sztori között. Amúgy egy régi dalötletemből indult, amit 16 éves koromban vettem fel egy Agfa kazettára otthon, hamis zongorával, kamu angol szöveggel. Erre bukkantam rá véletlenül 2000-ben, és egyből tudtam, hogy lesz belőle valami. Jegyzeteket írtam, hogy miről is szólhatna a dal, majd maga a jegyzet lett a szöveg, mivel minimális prozódiai javítgatás után működött. Tudtam, hogy ezen nem szabad tovább agyalni, mert csak rontanék rajta. Talán egy Emergency House-számban hallottam, hogy „annyira krézi”, és ez akkora baromságnak tűnt, hogy azonnal fel kellett használnom. Végül sikerült rátenni a dalt a Cukor című HS7-lemezre a gyártás előtti utolsó napon. A Shadows ihletettségű gitártéma is az utolsó pillanatban, a stúdióban jutott eszembe, úgyhogy volt ebben egy „véletlenek összjátéka” faktor, de az is érdekes, hogy a HS7 két másik legismertebb dala, a Dél-Amerika és a Nem elég is ugyanilyen utolsó pillanatos turbulenciában született.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.