rés a présen

A szimbolikus első 

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. március 26.

Zene

Szűcs Krisztián énekes, gitáros

rés a présen: Miért pont a Krézi srác lett az apropója az új koncertkörútnak?

Szűcs Krisztián: Ez a féletműturné elsősorban a dalszerzőségemről szól. A Hol van az a krézi srác? című dal megjelenésének a huszonöt éves évfordulója jó apropó és keret ahhoz, hogy megmutassuk a Heaven Street Seven-dalokat, az utóbbi öt évben írt szólódalaimat, a versmegzenésítéseimet, a NAZA vagy a Twist zenekarok repertoárjába vagy akár a Budapest Bárnak írt dalaimat. A mai napig a legtöbb zenehallgatónak a Krézi srác ugrik be elsőre rólam, meg tulajdonképpen egy szerep, vagy inkább egy állapot is, amely valamennyire én vagyok, s akivel elég könnyű azonosulni. Trójai faló, mert az elmúlt sok évben írt dalaim között van sok fontosabb, de hát mégiscsak a Krézi srác volt a szimbolikus első, és a szüzességet csak egyszer lehet elveszíteni.

rap: Fel tudod idézni, hogyan, milyen hangulatban, milyen körülmények között született ez a dal?

SZK: Épp tervezek egy könyvet írni, amelyben erre is választ adok, sok más régi sztori között. Amúgy egy régi dalötletemből indult, amit 16 éves koromban vettem fel egy Agfa kazettára otthon, hamis zongorával, kamu angol szöveggel. Erre bukkantam rá véletlenül 2000-ben, és egyből tudtam, hogy lesz belőle valami. Jegyzeteket írtam, hogy miről is szólhatna a dal, majd maga a jegyzet lett a szöveg, mivel minimális prozódiai javítgatás után működött. Tudtam, hogy ezen nem szabad tovább agyalni, mert csak rontanék rajta. Talán egy Emergency House-számban hallottam, hogy „annyira krézi”, és ez akkora baromságnak tűnt, hogy azonnal fel kellett használnom. Végül sikerült rátenni a dalt a Cukor című HS7-lemezre a gyártás előtti utolsó napon. A Shadows ihletettségű gitártéma is az utolsó pillanatban, a stúdióban jutott eszembe, úgyhogy volt ebben egy „véletlenek összjátéka” faktor, de az is érdekes, hogy a HS7 két másik legismertebb dala, a Dél-Amerika és a Nem elég is ugyanilyen utolsó pillanatos turbulenciában született.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.