rés a présen

„A zempléniek befogadtak”

Turjányi Miklós fesztiváligazgató

  • rés a présen
  • 2021. július 28.

Zene

Minden napra jusson nagy produkció.

rés a présen: Hogyan élte túl a Zempléni Fesztivál a múlt nyarat?

Turjányi Miklós: Nekünk szerencsénk volt tavaly, megrendezhettük a fesztivált, a teljes eltervezett programot meg tudtuk valósítani. Az idei előkészítés talán még izgalmasabb lett, mert a költségvetésünk szempontjából fontos döntéshozók kicsit késve kezdtek el a támogatásunk kérdésével foglalkozni, így nagyon megkésve derült ki, hogy a jubileumi, 30. rendezvénysorozatra lesz-e elegendő forrás. De végül is összejött, főképp azért, mert egy új támogatót sikerült bevonni Stumpf István hathatós segítségével.

rap: Mik voltak a legfontosabb válogatási szempontok?

TM: Mivel a jubileum okán egy kiemelt programsorozatot terveztünk, az volt a legfontosabb célkitűzésünk, hogy abból a lehető legtöbbet meg is valósítsuk. A korábbi évekhez képest több nagy produkciót, nagy együttest hívtunk meg. Koncertet ad a Tokaj-Hegyalján eddig még soha nem szereplő Concerto Budapest, és a Tokaj-Fesztiválkatlanban is három nagy, egész estés produkciót rendezünk: fellép az Állami Népi Együttes, lesz egy operettbemutató, a Sissi, a magyar királyné, és egy Carmina Burana koncert. Emellett két kiváló énekegyüttest is vendégül látunk külföldről: a hat csodálatos hölgy alkotta Sjaella Németországból érkezik, és visszatér korábbi emlékezetes sikerei színhelyére az autentikus pravo­szláv éneklést bemutató orosz Svetilen is.

rap: Milyen lesz a nyitó-, illetve a záróceremónia?

TM: Nálunk mind a nyitó-, mind a záróesemény hagyományosan klasszikus zenei nagykoncert. Nem lesz ez másként az idén sem, a nyitón a Budafoki Dohnányi Zenekar játszik Lendvay József kiváló hegedűművészünk szólójával, a zárón pedig a fesztivált egykor alapító Liszt Ferenc Kamarazenekar; ők hat fantasztikus, fiatal magyar trombitaművésszel közösen egy trombitagálát adnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.