A barátságon túl - The Raconteurs: Broken Boy Soldier (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. szeptember 7.

Zene

Egy valamirevaló zenekar nem utolsósorban a barátságról is szól. Ha a tagok egy hullámhosszon vannak emberileg, akkor ez további kreatív energiakisüléseket eredményezhet.
A képlet látszólag egyszerű: az igazi haveroknak kedvez a széljárás, hogy jó lemezeket készítsenek.

Jack White és Brendan Benson párhuzamosan futó karrierjük során mindig jó viszonyban voltak, de még így is meglepetésnek számított, mikor összeállt a két különböző hátterű zenész. White úr úgy harangozta be a Raconteurs névre keresztelt projektet, mint Detroit válaszát a Nirvana Nevermindjára, ami kicsit túlzásnak hat elsőre, de találhatunk benne igazságot is. Mert kétségtelenül Detroit és Michigan állam a kiindulási pont, a blues, a rock'n'roll, a country és a bluegrass zenék origója, ahonnan az MC5, a Stooges és Ted Nugent is indult a Motor City Rocks színeiben, ahol Stevie Wonder, a Temptations és a Parliament is kezdte pályafutását, és ahol olyan virágzó, egymást generáló párhuzamos színterek alakultak ki, melyek hatása máig meghatározó a globális popzenében.

Jack White a rocktörténelem egyik legsajátosabb zenekara, a dob-gitár felállású, a fiú-lány testvér vagy férj-feleség kérdéskört nyitva hagyó White Stripes felől érkezett - ez a vérbő garázsrockduó az egyszerű, háromakkordos, kétperces dalaival popdalformákban sütötte ki a bluegrass, a folk-, a country- és blues-rock stílusjegyeit olyan popkulturális alapvetéseken, mint a De Stijl, a White Blood Cells, az Elephant vagy a Get Behind Me Satan. Brendan Benson az invenciózus folk-rock egyik legtehetségesebb és legizgalmasabb dalszerzője, a bizonyíték hallható a Lapalco, a The Alternative To Love és a One Mississippi című lemezeken. A ritmusszekció pedig a Greenhornes nevű retró-garázs-zenekar magabiztos párosa (Jack Lawrence - basszus, Patrick Keeler - dob): minden adott tehát egy "folk-indie-rock szupergruphoz". Ha úgy tetszik, a négy zenész tökéletesen kiegészíti egymást: White a rock felől közelíti meg a folkot, Brendan Benson a folk felől evez a garázsrock felé, a masszív ritmusduó pedig mind a bluegrass, mind az odalépős daloknak pompás alapot biztosít.

Így születhettek olyan lehengerlő szerzemények, mint az igazi boy-groupslágernek ható Steady, As She Goes vagy a lágyan hömpölygő Hands, a ritmikusan lüktető western-countryrock Broken Boy Soldier, vagy a rajzfilmzenének is paszszoló hanyag blues Level. De van zeppelines bekattanás is (Store Bought Bones) és napsütötte, vidám dalocska Yellow Sun címmel. Azt nem állítom határozottan, hogy egyenletesen kimagasló lemez született, de az biztos, hogy ez a 10 szám 33 percben már első hallgatásra is több mint meggyőző. A történet már nem csak a barátságról szól.

XL Recordings/CLS, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.