A csajok kedvence - John Malkovich: Táncos a házban (film)

  • - ts -
  • 2004. január 29.

Zene

El pueblo unido jamás será vencido! - ki van próbálva, mondhatom. Hiába Lenin, hiába a bajszos Sztálin. Ki ismeri rajtunk kívül Petőfi Sándort? A forradalmak hazája Dél-Amerika, sehol nem tudják úgy mondani, hogy revoluszion, muerte, tekieró, vámosz, vámosz, preszidente, olé, olé, olé. Nem John Malkovich az első amerikai, aki ezt keni-vágja.

El pueblo unido jamás será vencido! - ki van próbálva, mondhatom. Hiába Lenin, hiába a bajszos Sztálin. Ki ismeri rajtunk kívül Petőfi Sándort? A forradalmak hazája Dél-Amerika, sehol nem tudják úgy mondani, hogy revoluszion, muerte, tekieró, vámosz, vámosz, preszidente, olé, olé, olé. Nem John Malkovich az első amerikai, aki ezt keni-vágja. (Nekem hirtelen Dean Reed jut az eszembe.)

Persze a dolog ennél kicsit bonyolultabb. Az utolérhetetlen vászonjelenség, korunk egyik kétségtelen színészfenoménja, a csajok kedvence íme, rendezésre adta fejét. S más választása aligha lévén, jó magasra tette a lécet. Az angol sikerregény, Nicholas Shakespeare hasoncímű munkája - különösen a látottak fényében - valóban komoly kihívás. Vadromantikus mese a Fényes Ösvény nevű terrorszervezet tevékenységének érintettjeiről, középpontjában a nyomukba szegődő erkölcsös kopóval, aki Javier Bardem. Malkovich erőfeszítései, kell-e mondani, látványosak, de szimpatikusnak csak a szükséges elfogultsággal mondhatók. Igaz, már az alaphelyzet sem kifejezetten eredeti: szerelem a terror árnyékában, erről már a Bikini együttes is énekelt (nekem az jobban tetszett). Bár üzenetét vitathatatlanul nagyszerű színészek próbálják tolmácsolni, ez a közhelyek erdejében mégis csak korlátozottan lehetséges. Nem lehetséges. Talán az iránytalan félelem légköre jelenik meg legplasztikusabban ezúttal, de ez sem lépi túl egy szépen fotografált publicisztika lehetőségeit. A többi meg giccs, giccs, giccs: középfajú hollywoodi termék, aminek azért mégis a javára írandó, hogy kijelölt pályán igyekszik mozogni, álomgyári toposzok jelölte keretek közt. Nem írható.

A nagy társadalmi vállalásoktól sohasem is idegenkedett az amerikai filmgyártás. Nyilván a kábítószer-problematikumra érzékeny nyitottsága folytán a szcéna ma már műfajnak is tekinthető: sűrű, sötétzöld esőerdők szélén, Dél-Amerikában a szereplők két (Kalasnyikovra írt) sorozat között nagy szavakkal és kézigránátokkal dobálóznak. S én még nem láttam terroristavezért, akin ne lógnának fürtökben a jobbnál jobb csajok, a latin vér teszi.

Ugyanakkor belátom, hogy évi kettőnél gyakrabban nem lehet Rómeót és Júliát filmen csinálni, így baromi nehéz helyzetben van, aki a mondott - szerelem a terror árnyékában - kérdéskörben mutat be piruetteket. Mert mi van? A terrorizmus nemcsak ártatlanokat öl, de közé is áll a szerelmeseknek, hiába is dobnának azok oda mindent, családot, karriert, hatalmat a legcsekélyebb beteljesedésért. Pláne, ha nem is annyira dobnának.

Láttunk mi már a vásznon mozibolond terroristát, engedjük meg, fikciós termék volt; a szabadság, a függetlenség meg minden ide tartozó dolog elérésére a terror nem járható út: olyan lecke ez, amit, mire mozizóvá válik az ember, már - akár közvetett tapasztalatok útján is - elsajátít(hat)ott, ilyenformán minden e tárgyú közlés kevés még publicisztikának is, viszont letagadhatatlan, hogy momentán celluloidellenségből akadozik a felhozatal. Ennélfogva nézhetjük úgy is az egészet, hogy Malkovich nem óhajtott magának külön lehetőségeket, abból a sárból próbált várat tapasztani, amiből a többiek is. Nos, ez sikerült. Rendezett egy kicsit nőies filmet, ami maradéktalanul teljesíti az aktuális hollyw. kívánalmakat. Felesleges volt.

Ha ennyi energiát egy újabb szerepbe fektet, jobban jár az egész világ, szerintem ő is. Gondoljanak bele, Kurtz ügynök megformálója mint holdkóros terrorparancsnok..., erről lecsúsztunk most.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.