A csapás iránya (Crossroads)

  • F. D. J.
  • 1997. szeptember 11.

Zene

Egyágyas, független kiadó a Crossroads, de most nyáron több kazettát adott ki, mint amennyit a multik szoktak egy év alatt. Még annál is többet, vagy kétszer, amennyihez a magam módján kedvet kaptam. A béke kedvéért (majdnem) betűrendben haladok.
Egyágyas, független kiadó a Crossroads, de most nyáron több kazettát adott ki, mint amennyit a multik szoktak egy év alatt. Még annál is többet, vagy kétszer, amennyihez a magam módján kedvet kaptam. A béke kedvéért (majdnem) betűrendben haladok.

Az árral szemben. Jó név, "fehérek attitűddel". Két éve agitál ez a hip-hop trió: Bootsie, BenSki és Pepita, tavaly ők nyertek a Fila Rap Jamen. A Warnertől még melegében ajánlatot kaptak, de nem fogadták el, a többi kiadó viszont elhajtotta őket. Kopp. Mit tehettek, végül kikötöttek itt, a "keresztúton", Demo vol. II. - jelzi az állomásozást kazettájuk. Koncerten bátrabbak, lendületesebbek, mondják a kollégák, ami azt jelenti: mindez nem jön át ezen az anyagon. A szövegek, a szövegelések még csak rendben, de soványkák a zenei alapok, csupán a Holnap... nem történik semmi alatt éreztem úgy, hogy zenét hallgatok.

A HellHole soproni hardcore, minden évben megnyeri a helyi tehetségkutatót, kitesz magáért a VOLT Fesztiválon, aztán annyi. Így megy ez már az ötödik esztendeje: tényleg rászolgált valami kitörésfélére, távolabbra mutató megmutatkozásra. Azt a koszt, azt a zajt és azt a feszességet, ahová a műfaj ´97-re jutott, koncerten apelláta nélkül vezeti elő, ehhez képest a Fishspitter ugyan tartózkodik a fenyegetőzéstől, de azért benne van a robbanásveszély.

Szintén zúzás: Korog. Mindössze öt szám a Corpus Kriszti, semmi piskótázás. Megbízható bérgyilkosok névjegye: fegyelmezettek, könyörtelenek, halál pontosak. Ha instrumentális zenekar volna, vagy legalábbis háttérbe kerülne - és akkor a szövegekről nagyvonalúan megfeledkeztem - az ének, talán munkát is ajánlanék.

Az év elején, amikor a Vidámpark átmeneti üzemzavart jelzett, az énekes Õz Zsolt a Kis Vidámparkban folytatta. (Ez is elég szomorú hely.) Tavaszra összeállt egy új anyag (ezúttal Bertók Tibor és Farkas Zoltán a "megsegítő személyzet"), az lett a címe, hogy Bambi. Bizonyára az Õz miatt, aztán ott van a borítón ez a kedves állat, le fogják lőni, továbbá így hívnak egy lányt a presszóban, "valahonnan a határon túlról hozták, először csak konzumálni, aztán már hátra is kellett mennie, a szeparéba" - olvasható. Mondom, finom hely. Ilyenek a számok is, a jobbak - presszóba valók. Keserűek, melankolikusak, befészkelődnek a szívbe, akár a sanzonok. Különösen az Õsz és a Világ, zene, ezek igazán gyönyörű dalok; talán csak azon gondolkodnék el, nem idegen-e a természetüktől ennyi elektronika. Persze a Kis Vidámpark is Vidámpark (ez egy érett Õz), reklamációnak helye nincs: a London, rosszkedvünk nyarán vélhetően máris az első helyre ugrott a törzsvendégek toplistáján.

Rokon világ a Karabély Hotel Békéje, régi vágású - tessék, megint a sanzon - slágerek. Õszi punk, Csinálj időt, Nem vagy már gavallér, Lepramisszió - az effélékre gondolok. Meg vannak írva, nem csak úgy vannak, ezek igazi számok. A szövegek is. Hét éve működik a zenekar (ez a harmadik kazettája), Maurics András és Gyáni Levente őstagok mellett újabban a vidámparkos Szalai Péter, a kis vidámparkos Bertók Tibor és a quimbys Medve Ákos: mondhatni megbízható, konzekvens kör.

Amerre elindult, ugyanarra halad a Wei Wu Wei, tíz éve már. (Az előző lemeze ´93-ban jött ki, akkor is a popzene és a dzsessz találkozott a boncasztalon.) És úgy érzem, a Későre jár - ebben a Crossroads-sorozatban ez az egyetlen CD, ez viszont interaktív, ha már - pontosan annyit tud, amennyit a zenekar: technikailag az összes szám és az összes zenész kifogástalan, mégsem kerül a végére pont; popzenének nem eléggé szórakoztató, dzsessznek nem eléggé mély. Vonzó az irány, megemelkednek a fúvós/gitáros szólók, csak a repülés hiányzik még.

F. D. J.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.