A csapás iránya (Crossroads)

  • F. D. J.
  • 1997. szeptember 11.

Zene

Egyágyas, független kiadó a Crossroads, de most nyáron több kazettát adott ki, mint amennyit a multik szoktak egy év alatt. Még annál is többet, vagy kétszer, amennyihez a magam módján kedvet kaptam. A béke kedvéért (majdnem) betűrendben haladok.
Egyágyas, független kiadó a Crossroads, de most nyáron több kazettát adott ki, mint amennyit a multik szoktak egy év alatt. Még annál is többet, vagy kétszer, amennyihez a magam módján kedvet kaptam. A béke kedvéért (majdnem) betűrendben haladok.

Az árral szemben. Jó név, "fehérek attitűddel". Két éve agitál ez a hip-hop trió: Bootsie, BenSki és Pepita, tavaly ők nyertek a Fila Rap Jamen. A Warnertől még melegében ajánlatot kaptak, de nem fogadták el, a többi kiadó viszont elhajtotta őket. Kopp. Mit tehettek, végül kikötöttek itt, a "keresztúton", Demo vol. II. - jelzi az állomásozást kazettájuk. Koncerten bátrabbak, lendületesebbek, mondják a kollégák, ami azt jelenti: mindez nem jön át ezen az anyagon. A szövegek, a szövegelések még csak rendben, de soványkák a zenei alapok, csupán a Holnap... nem történik semmi alatt éreztem úgy, hogy zenét hallgatok.

A HellHole soproni hardcore, minden évben megnyeri a helyi tehetségkutatót, kitesz magáért a VOLT Fesztiválon, aztán annyi. Így megy ez már az ötödik esztendeje: tényleg rászolgált valami kitörésfélére, távolabbra mutató megmutatkozásra. Azt a koszt, azt a zajt és azt a feszességet, ahová a műfaj ´97-re jutott, koncerten apelláta nélkül vezeti elő, ehhez képest a Fishspitter ugyan tartózkodik a fenyegetőzéstől, de azért benne van a robbanásveszély.

Szintén zúzás: Korog. Mindössze öt szám a Corpus Kriszti, semmi piskótázás. Megbízható bérgyilkosok névjegye: fegyelmezettek, könyörtelenek, halál pontosak. Ha instrumentális zenekar volna, vagy legalábbis háttérbe kerülne - és akkor a szövegekről nagyvonalúan megfeledkeztem - az ének, talán munkát is ajánlanék.

Az év elején, amikor a Vidámpark átmeneti üzemzavart jelzett, az énekes Õz Zsolt a Kis Vidámparkban folytatta. (Ez is elég szomorú hely.) Tavaszra összeállt egy új anyag (ezúttal Bertók Tibor és Farkas Zoltán a "megsegítő személyzet"), az lett a címe, hogy Bambi. Bizonyára az Õz miatt, aztán ott van a borítón ez a kedves állat, le fogják lőni, továbbá így hívnak egy lányt a presszóban, "valahonnan a határon túlról hozták, először csak konzumálni, aztán már hátra is kellett mennie, a szeparéba" - olvasható. Mondom, finom hely. Ilyenek a számok is, a jobbak - presszóba valók. Keserűek, melankolikusak, befészkelődnek a szívbe, akár a sanzonok. Különösen az Õsz és a Világ, zene, ezek igazán gyönyörű dalok; talán csak azon gondolkodnék el, nem idegen-e a természetüktől ennyi elektronika. Persze a Kis Vidámpark is Vidámpark (ez egy érett Õz), reklamációnak helye nincs: a London, rosszkedvünk nyarán vélhetően máris az első helyre ugrott a törzsvendégek toplistáján.

Rokon világ a Karabély Hotel Békéje, régi vágású - tessék, megint a sanzon - slágerek. Õszi punk, Csinálj időt, Nem vagy már gavallér, Lepramisszió - az effélékre gondolok. Meg vannak írva, nem csak úgy vannak, ezek igazi számok. A szövegek is. Hét éve működik a zenekar (ez a harmadik kazettája), Maurics András és Gyáni Levente őstagok mellett újabban a vidámparkos Szalai Péter, a kis vidámparkos Bertók Tibor és a quimbys Medve Ákos: mondhatni megbízható, konzekvens kör.

Amerre elindult, ugyanarra halad a Wei Wu Wei, tíz éve már. (Az előző lemeze ´93-ban jött ki, akkor is a popzene és a dzsessz találkozott a boncasztalon.) És úgy érzem, a Későre jár - ebben a Crossroads-sorozatban ez az egyetlen CD, ez viszont interaktív, ha már - pontosan annyit tud, amennyit a zenekar: technikailag az összes szám és az összes zenész kifogástalan, mégsem kerül a végére pont; popzenének nem eléggé szórakoztató, dzsessznek nem eléggé mély. Vonzó az irány, megemelkednek a fúvós/gitáros szólók, csak a repülés hiányzik még.

F. D. J.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."