A feleletek palotája: Patti Smith (Új album és turné: Gone Again)

  • 1996. augusztus 8.

Zene

Marton László Távolodó
i

Patti Smith lemezeivel megkésve, 1979 nyarán ismerkedtem meg. Már a negyedik, a Wave jelent meg abban az évben, s könnyen lehet, éppen Európában turnézott. Hogy mit művelt velem, arról korabeli Silver-Reed című füzetkémben írtam: "Már biztos, a viszony több elvakult rajongásnál: önsimogatás, mitikus, de megélt vágy. Patti nemcsak az egyedüli zenét jelenti - szövegeim mögé lopakodik, majd közli: szerelmemre is igényt tart. Ha milliók hemperegnek is a hangjával, csak az enyém."

Körülbelül négy-öt évig éltünk így, azokról az évekről nem nagyon akarnék beszélni most. Később aztán hétköznapibb bőrbe kéredzkedtek vágyaim, szétosztogattam pattis kegytárgyaimat újdonsült szerelmeim között, és még később: házasság, gyerek.

Pontosan, mint Pattinek.

ii

A Wave-turnét követően Patti New Yorkból Detroitba költözött, 1980 tavaszán összeházasodott Fred "Sonic" Smithszel, s a nyilvánosságtól, publikálástól visszavonult. A sajtó úgy viselkedett, ahogy általában szokott: felületesen, rosszindulatúan, s természetesen úgy gondolta, mindent tud. Kábítószer-függőséggel s a Wave kudarcával indokolta Patti döntését. Mindössze az kerülte el a figyelmét, hogy az alkotás és a megjelenés korántsem kell hogy egyet jelentsen, sőt. Ahogy a nagyok mondják, csak a fércműveknek van szükségük publicitásra, a jelentősebbek úgyis a saját életüket élik.

Patti számára az volt a legfontosabb akkoriban, hogy másképp éljen, mint azelőtt. Fred családot: fiú- és lánygyermeket akart, Patti pedig azt, hogy teljesítse, pontosabban megossza vele vágyát. Két év múlva megszületett Jackson nevű fiuk, 1988-ban pedig Jesse, a kislányuk. Szűkösen, nomád módon éltek, hol Detroitban, hol a tengerpartot járva, olcsó motelekben. Fred hajózni és repülni tanult, míg Patti prózát írni, illetve (Fredtől) gitározni, énekelni. Ebből az új életből született meg 1988-ban a Dream Of Life című album. Szép lemez volt, sokat vártak tőle, de kedvezőtlen kritikát kapott, s ez a csalódás tovább erősítette a rockbiznisztől való távolságtartásukat. Jesse születése miatt turné sem kötődött hozzá, a Smith család hamarosan újra feledésbe merült, s ezen az a dal sem változtatott, amit Wim Wenders A világ végéig című filmjéhez írtak ´91-ben.

A változáshoz az a lánc vezetett, amit a halál fűzött fel. 1989-ben Patti legjobb barátja, a fotóművész Robert Mapplethorpe hunyt el - AIDS. A következő évben Richard Sohl, a Patti Smith Group billentyűse - szív. És ´94 telén Fred "Sonic" Smith, majd egy hónapon belül Patti öccse, Todd is - mindketten, ugyancsak, szív. És Kurt Cobain és Jerry Garcia és River Phoenix. Abban az interjúban, amit Patti a Narancsnak adott (1995. szeptember 28.), utalt Mapplethorpe utolsó kívánságára: folytatni a munkát. Amikor Fred ment el, éppen Todd volt az, aki mindenáron szorgalmazta, fejezze be azt az albumot, amihez számokat kezdtek el írni. Ami pedig Cobaint vagy a kábítószer-túladagolásban meghalt Phoenixet illeti, Patti úgy érezte, az a legnagyobb tragédiája a fiataloknak, hogy nem tudják, milyen csodálatos az élet.

Hát így. Ötvenévesen, magára maradva két gyermekével Detroit külvárosában, Patti Smithnek el kellett mondania - lemezen és tizenhét év múltán első turnéján -, hogy igen, akkor is, az élet, az csodálatos.

iii

Dolgozni kell. A júliusban megjelent Gone Again - ahogy Patti mondja - a felelet Fred halálára. Fred kimondottan rock ´n´ roll-albumot szeretett volna, az a két szám, amit együtt írtak, a címadó és a Summer Cannibals pontosan tükrözi ezt, ha a szövegekbe beleavatkozott is a halál. Fred elképzelése szerint a Gone Againben azt mesélte volna el egy indiánasszony, hogy az éhínség, a fagy s a harcosok halála ellenére megszületett egy kisgyermek; Patti most ehelyett a harcosok előtt tisztelgett. Vagy. Az About A Boy című dalba, amit Cobain halála ihletett, egy-egy strófa erejéig Todd, illetve Fred halála is beleszövődött, mi több, az összes bennünk élő fiú.

Mindezek ellenére korántsem annyira a fájdalom, mint az erő uralkodik az albumon, s bár Patti korábbi munkáihoz képest erősebb rajta a folkos/bluesos befolyás, mégis, a Gone Again a 78-as Eastert idéző spiritualizmussal átitatott rock ´n´ roll. Kár volna most egyes dalokra hivatkozni, tokkal, vonóval erre az ötvenhat percre volt már igen régóta szükségünk.

Kísérői közül a gitáros Lenny Kaye s a dobos Jay Dee Daugherty együtt játszott Pattivel a hetvenes években, Tom Verlaine s a vendégeskedő John Cale ugyancsak szerepelt első albumán, a Horseson. A felvétel ugyanabban a stúdióban készült, ahol életében először dolgozott; a borító fotóját készítő Annie Leibovitz is vagy húsz éve készített először képeket Pattiről. Mégsem tanácsos visszatérésről beszélni; aki ezt a lemezt készítette, az nem állt odébb, még csak meg sem szakította a dolgait. A Gone Again szerves folytatása Patti életművének, olyan hangvétellel, amely kimondottan frissnek, jelenvalónak tűnik a kilencvenes években is (ebben a huszonhárom éves gitárosnak, Oliver Raynek bizonyára szerepe lehet).

iv

Hogy a 96-os év és Patti Smith ugyanazt jelenti, az számomra kétségtelen. A Gone Againt megelőzően újabb kötete is kijött, a címe The Coral Sea. Prózaverseket tartalmaz, valamennyit a Mapplethorpe halálát követő hetekben írta, hét szűk esztendeig éltek egy lezárt borítékban, mielőtt most megjelentek. Az Arista lemeztársaság pedig a korábbi öt albumból készített újabb kiadást, szebb a csomagolás, jobb a hangminőség, ráadásul eddig hozzáférhetetlen kislemezoldalakat tartalmaz. Mondom, 1996 Patti éve, vagyis az enyém. Tizenhét évig nyomasztott, hogy pont őt nem láttam koncerten, és most összejött. Mindössze a szerettei halálát kellett kibekkelnem, s máris. Valóban: milyen csodálatos az élet. (A koncert előtti sajtóbeszélgetésen elhangzott, nem kezdett volna koncertezésbe, ha nem hal meg Fred.)

A berlini Tempodrom egy cirkuszi sátor, nagyjából kétezerötszáz-háromezer férőhelyes lehet. Megtelte magát csurig. És nagyon úgy tűnt, nem a fiatalok népesítették be, hanem harmincöt felett, akik már megélhették Pattit valamikor. (Hallani, a 79-es turné egyik legemlékezetesebb állomása volt a berlini.) Rockkoncerteken szokatlan összetételű levegő feszegette a ponyvákat, a színpadnak feszülő áhítat sokkal inkább biblikus képeket csalogatott elő.

De rockkoncert lett, hál´ isten. S már a második számnál (Dancing Barefoot, a Wave LP-ről) kiderült, nem csak Fred haláláról - na jó: a Gone Againről - esik szó itt. A mozdulatok, melyekkel Patti megszabadult a szandáljától s a zoknijától, éppoly elragadóan kihívók voltak, mint a gesztusai valaha, bármikor. A Gone Again leghúzósabb darabjai közt a Horses s az Easter slágerei (Free Money, Ghost Song, Because the Night, Land/Gloria), feldolgozások (Doors, Prince) és szavalat (People Have The Power) - hiánytalanabb beteljesülésről nem mertem volna álmodni sem.

Tartogatott ez a koncert másképp különleges pillanatokat is. Amikor Patti a színpadra hívta a fiát, s kőkeményen lenyomták a Smoke On The Watert, az mindenképp ilyen. Ezek az öreg undergroundok, mint Tom Verlaine vagy Lenny Kaye a kis Jackson Deep Purple-jével, istenem. (Úgy időzítette a turnét, mesélte Patti, hogy magával tudja hozni a gyerekeket is, iskolaidőben nem megy.)

A második kör ráadást záró The Bells Of Berlint Patti egy szál akusztikus gitárral egyedül adta elő; így együtt e város és Fred nem kaphatott volna többet - pont. Amikor még az MC5-val koncertezett Berlinben, akkor születtek meg Fredben ennek a dalnak a motívumai, egyedül járta az utcákat, látomások kísérték, harangok zúgtak mindenütt.

v

Mostanában, megint, Patti Smith-cikkekkel vannak tele a zenei lapok. A Rolling Stone-ban azt mondja, büszke arra, hogy valamikor rock ´n´ roll-sztár volt. Most már nincs szüksége ilyesmire, sztárnak lenni - ez a fiatalok játéka. Játék csak.

Maga a rock ´n´ roll persze egészen más. Az nagyon komoly dolog.

Gone Again, Arista, 1996

Berlin, Tempodrom, július 30.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.