A felszeletelt idő - Háy Ágnes: MozgóKép Kiállítás

Zene

A Londonban élő művész munkáival Magyarországon eddig hétévente találkozhattunk, úgy tűnik azonban, hogy megtört az egyéni kiállítások (az 1985, 1992, 1999, 2006 évszámokkal tagolt) sorozata; a periodicitást 2007-ben felülíró székesfehérvári vetítések után a Millenárison most egy retrospektív jellegű filmbemutatót láthatunk. A húsz óriási képernyőn futó válogatott anyag megtekintése 6 órát vesz igénybe, s a filmek befogadását csak nehezíti, hogy mindezt állva kellene abszolválnunk.

A Londonban élő művész munkáival Magyarországon eddig hétévente találkozhattunk, úgy tűnik azonban, hogy megtört az egyéni kiállítások (az 1985, 1992, 1999, 2006 évszámokkal tagolt) sorozata; a periodicitást 2007-ben felülíró székesfehérvári vetítések után a Millenárison most egy retrospektív jellegű filmbemutatót láthatunk. A húsz óriási képernyőn futó válogatott anyag megtekintése 6 órát vesz igénybe, s a filmek befogadását csak nehezíti, hogy mindezt állva kellene abszolválnunk. Pedig érdemes végignézni Háy animációit - akár úgy is, hogy időről időre felkeressük az amúgy ingyenes kiállítást a csigavonalban tekeredő folyosón.

A nagyközönség előtt is ismert munkái mégsem mozgóképek, hanem Mosonyi Aliz mesekönyveihez kapcsolódó rajzok. Háy adott formát a Lukács uszoda bejáratától elkószáló, szívünknek oly kedves falfirkának, a HÜJE RÁDAI-nak, aki bajusszal és szakállal felvértezve az óbudai lakótelepen találja meg otthonát (Mesék Budapestről, 1982), arcot a Mari nevű szekrényben rejtőzködő varázsbékának és a fül-, szem- és orrnyomokat lefényképező detektíveknek (Szekrénymesék, 1985). Együgyű gyerekfirkáknak tűnő alakjaiban apró, szellemes részletek bújnak meg, s térábrázolása is a mesék "minden lehetséges" világát idézi. Amit látunk, nem más, mint a háromdimenziós teret leképző, perspektivikus ábrázolási forma tagadása - a nagylátószögben felvett, csavarodó lépcsők, kiforduló, képlékennyé váló falak létrehoznak egy síkokba zárt, mégis játékos és pulzáló világot. Talán nem véletlen, hogy rajzai már 16 éves korában (1968) megjelentek az ÉS-ben, és a kiállítást nyitó első animációját is (Egy különc úr naplójából, 1972) egy korábbi grafikasorozata alapján készítette el. A rendkívül letisztult elemekből összeálló, síkbáb mozgatásával létrejövő mozgó, fekete-fehér jelenetek elképesztően szellemesek - a művész nemcsak meghökkentően szabadon játszik a redukált formák alkotóelemeivel (a fejjel, szemekkel, kezekkel, lábakkal), az alakok lehetséges kapcsolataival, hanem incselkedik a képkeret által meghatározott térrel és a megszokott gravitációval is. Míg ez a munka meglepően frissnek hat, ugyanez nem mondható el a kiállítás végpontjára mintegy keretként állított műről, a Különc úr 2004-es flash animációjáról, melyben a repetitív elemek kioltják a meglepetésbe vetett bizodalmunkat. Háy frissességét az akkori alternatív közeg is nagyra értékelte - a Különc úr mellett Gyurma című filmje is hatalmas sikert aratott. Az itt bemutatott 1977-es, 40 perces, színes változatban a képlékeny anyagot nem figurák felépítésére használta, hanem a különös felület mozgatásával, fázisfotóival létrehozható, szinte kozmikus teremtéstörténet megalkotása érdekelte.

"Nagyszerű dolog, hogy a film kockákból áll" - olvasható Film - mozgás - trükk című írásában (1984). Ennek legegyszerűbb, gyermekkorunkban gyakran alkalmazott módja a füzetlapok sarkaiba rajzolt ákombákom figurák életre keltése, a pergő papírképekből összeálló mini-film megalkotása. A mozgófilmes animáció ennél bonyolultabb - a két expozíció között megváltoztatott (arrébb helyezett, kicserélt, hozzáadott vagy elvett) apró részletek keltik a mozgás illúzióját. A budai Várban felvett Vár/tempó (1975) című filmben így "követhetik" kisebb kutya- vagy macskaméretű kövek a lassan sétáló Major Jánost, s így alakulhat ki történet a keresztszemes kézimunka mindig változó öltéseiből (Keresztszemes, 1974). Háy hamar áttért az emberekkel, valós tárgyakkal végzett animációra - ez utóbbinak legdermesztőbb, horrorisztikus példája a műtermi bevilágítólámpák randalírozása (Hamburg, 1982-86) -, de sosem hagyott fel a szabadkézi rajzzal; 1980 óta számozott füzetekbe készíti akár vizuális naplóként is olvasható grafikáit. Filmjeibe 1994 után tér vissza a rajz, ilyen például a több száz oldalas telefonkönyv lapjaira rajzolt karcsú vonalak mozgásából összeálló Kalligráfia (1994-2005), a Rajzok a hullaházból (1999) vagy a lefilmezett, "valós" látványt és az erről készült rajzokat egymásra olvasztó London múzeumai (2006).

1992-ben készítette el a Haláltánc/Danse Macabre című fekete-fehér filmjét, melyben hús-vér alakok és egy csontváz körtánca látható egy cirkuszi porondra emlékeztető tér felületén. A nem álló, hanem fekvő helyzetben felvett szereplők szaggatott, rituális mozgását a művész szinte állandó zenei munkatársa, Vidovszky László interpretálja, mégpedig három különböző - búsongó, csárdásra vagy cigányzenére emlékeztető, kemény rockzenére, egyfajta hiphopra hasonlító, és lassú, klasszikusan szomorkás dallamokat idéző - változatban. Érdemes végignézni a három etűdöt - ha érzékeljük a "jelentésváltozást", akkor radikálisan át kell értelmeznünk a zenei aláfestés fogalmát is.

1980 körül Háy egy-egy metronómot állított Budapest két forgalmas pontjára, a Moszkva, illetve az Erzsébet térre - a filmen a monoton ritmusmérő és időtagoló szerkezet állandósult nyugalma mögött egy kusza és rohanó, csak egy-egy pillanatra lelassuló világot pillanthatunk meg, illetve egy olyan paradoxont, ahol két időfogalom, a fázisképek felgyorsításával összesűrűsödő és a lineáris (helyesebben a folyamatosnak értelmezett) idő ütközik egymással. A film 2006-ban továbbfejlesztett változatában a lineáris időből kiemelt pillanat-állóképek, a kikockázott időrészecskék akár az időbeli korlátokat figyelmen kívül hagyva (például a lineáris múlt és a jelen képei közt szabadon mozogva) kapcsolódnak egymáshoz - létrehozva a mozgást egy olyan időben, amely a valóságban át nem élhető. Ahol "ugrás közben megállhatunk meghallgatni az időjárás-jelentést, és csak azután érnénk földet". Ahol a felszeletelt időpillanatok között átélhetjük a szabadságot.

Pixel Galéria, Millenáris, március 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.