A képíró álma - A varázsló kertje - Gulácsy Lajos festőművész gyűjteményes kiállítása

  • Hajdu István
  • 2008. március 27.

Zene

Régóta gondolkodom azon, hogy meg kellene írni a Gőg a magyar festészetben című tanulmányt, mely a 19. század közepétől, "nemzeti festészetünk" (ahogy Lyka Károly mondja) megszületésétől egészen napjainkig szedné büszkén virító csokorba hazánk gigászi művészei közül azokat, akik beteljesítetlen nagyra hivatottságukat, valamint nagyra hivatottságuk beteljesíthetetlenségét pusztán a külső körülmények rideg ádázságának tudták be. Például legyőzettek a kortársak kisszerűségétől, irigységétől vagy éppen másképp: szétzúzattak a vaksors csapásaitól, széttépettek a széthúzás tépéseitől, megalázta őket az arcátlan kozmopolitizmus, de meg a szűkagyú nacionalizmus is, felvérződtek az idők farkasfogától, midőn a maradiak és haladárok kettős csapásai alatt vergődtek, s nem maradt más nekik, mint a rájuk hagyományozódott "atyai" örökség. A sértettségből és a durca habarcsából megképzett Patyomkin-fal, mely mögé hazamehettek, és természetesen a metafizikaivá dagasztott gőg. Madarász Viktor, Zichy Mihály, Munkácsy Mihály, Székely Bertalan biztosan és talán Szinyei Merse Pál is szerepelne az első félidőben, hogy aztán kövesse őket Bortnyik Sándor és Bernáth Aurél - utódaik kilétét most nem fedem fel...

Régóta gondolkodom azon, hogy meg kellene írni a Gőg a magyar festészetben című tanulmányt, mely a 19. század közepétől, "nemzeti festészetünk" (ahogy Lyka Károly mondja) megszületésétől egészen napjainkig szedné büszkén virító csokorba hazánk gigászi művészei közül azokat, akik beteljesítetlen nagyra hivatottságukat, valamint nagyra hivatottságuk beteljesíthetetlenségét pusztán a külső körülmények rideg ádázságának tudták be. Például legyőzettek a kortársak kisszerűségétől, irigységétől vagy éppen másképp: szétzúzattak a vaksors csapásaitól, széttépettek a széthúzás tépéseitől, megalázta őket az arcátlan kozmopolitizmus, de meg a szűkagyú nacionalizmus is, felvérződtek az idők farkasfogától, midőn a maradiak és haladárok kettős csapásai alatt vergődtek, s nem maradt más nekik, mint a rájuk hagyományozódott "atyai" örökség. A sértettségből és a durca habarcsából megképzett Patyomkin-fal, mely mögé hazamehettek, és természetesen a metafizikaivá dagasztott gőg. Madarász Viktor, Zichy Mihály, Munkácsy Mihály, Székely Bertalan biztosan és talán Szinyei Merse Pál is szerepelne az első félidőben, hogy aztán kövesse őket Bortnyik Sándor és Bernáth Aurél - utódaik kilétét most nem fedem fel...

Gulácsy Lajosról a dolgozatban csak ellenpélda gyanánt esne szó - akárcsak Nemes-Lampérth Józsefről vagy Veszelszky Béláról is -, mert, mint az most (is), a köz- és magángyűjteményekből válogatott, körülbelül másfél száz mű bemutatása révén teljes keresztmetszetet adó kiállítás láttán nyilvánvaló, művészete egyrészt autonóm, másrészt, és ez a legkevésbé sem mond ellent az iméntieknek, tökéletesen egybevág saját idejének, a 19-20. század fordulójának elképesztően gazdag szellemiségével, ugyanakkor benne úszik, egyszersmind alakítja is az egyetemes időfolyamot a számára oly kedves Dantétól a kortalan, romantikus szimbolizmuson át az akkor éppen aktuális futurizmusig.

Az idő, a benne-lét, a képzetek áramlása és persze a véletlen meg az interpretáció gátlástalansága rezzenékeny szálakat húz a művek közé.

Most csak egyetlen példát idéznék. Madarász Viktornak, aki akár még jól meg is nézhette magának Gulácsy friss képeit, hogy dühe a dekadensek láttán felizzhassék, 1868-ban festett Dobozy című festményén a száguldó alakok, a háttér megtorpanó, megbokrosodó vagy rohanó lovai hihetetlenül finom, szinte kalligrafikus rajzzal válnak el, egyszersmind simulnak bele a vihartól terhes tájba, melynek egészen fantasztikus hangulatot ad egy soha nem látott fegyelmezettséggel megfogalmazott "ellenornamentika": Madarász a feketés indigókék eget és a mélybarna földet megrökönyítően agresszív geometrikus mustrává teszi azzal, hogy a színsávok mereven-vízszintesen párhuzamosak, s a legvilágosabb, egyben legkeskenyebb középső mezőbe "írja" bele drámai vízióját. Egyedülálló mű ez a magyar művészetben, mindaddig, míg Gulácsy meg nem festi a Bíbor és smaragd (A tenger asszonya, 1906) című képet (és hasonló látomás is csak Csontváry fejében fogan meg), melyen három vízszintes színsáv előtt, mint valami szilfid-szimbolikus kalligráfia lebben el a talajtól a figura. A Dobozy festésének idején az orosz és a skandináv tájfestészet élt hasonló eszközökkel, Gulácsy korában ez a már-már absztrakt szerkesztési mód a korszak német expresszionista festészetében volt igencsak jellemző, hogy aztán Malevicsnál teljesedjék ki a szimbolizmus és szuprematizmus ötvözete gyanánt A vörös lovasság (1918-1930) című festményen, mely a nem feledhető különbségek dacára "delikát" módon alkalmaz nagyon is hasonló eszközöket.

Gulácsy a Pauline Holseel című, regénynek mondott szövegében, mely tulajdonképpen önarckép, éppen úgy, mint szinte minden rajza és festménye, ugyanakkor a festő leggazdagabb korszakának, a tízes évek elejének kulcsa, főmotívumainak gyűjteménye; magyarázat oda-vissza, előre-hátra mozdulatokhoz, gesztusokhoz, színekhez, témákhoz; megfejtés és feloldás sejtelmekhez, sugallatokhoz, nos, ebben az írásban, melynek - mint az autoportrénak - nincsen története, vagyis csak annyi, amennyit az arc leolvasni enged magáról, azt írja: "...nincs históriája vagy témája sem ennek a műnek. Nem is lehet, amennyiben teljesen új érzések kelnek itt életre az első laptól az utolsóig. Nem akar sem javítani, sem újítani." Majd később megfogalmazza azt is, regénye, vagyis művészete miért érintetlen és érinthetetlen az időtől és a tértől - következésképpen az önmagát objektívnek, tudományosnak, elemzőnek tekintő kritikától: "...rám nem az idő, a káprázat hatott. Nem keresek összefüggést a mű és a kor között, melyben az megszületett. Elém véletlensége egy meglátás szent káprázatának sodorta, mint akáciák illatát az átázott kertben. Egyszer. Néha. Titkos, szent időben."

A rejtélyes, teremtő, ihletett pillanat rögzül tehát, mely mégiscsak szétpárállik az időben, mint teret betöltő fluidumban, s amellyel a művészetelmélet vagy, ahogy Gulácsy mondja, az aesteta nem tud mit kezdeni, mely egyedül a művészé, különösen akkor, ha önmaga megfogalmazására készül. Gulácsy önképe ezt a pillanatot, a pillanat villanását, a villanás gyümölcsét, a művészt en soi mme ragadja meg és tükrözi azonnal, méghozzá nem is síküvegen, hanem valamifajta prizmás tükörrendszeren keresztül.

Vagyis annak ellenére, hogy a festő az időből kivetettség szerepét magára vonva mintegy elébe ment annak a zavarnak, mely művei és pályája értelmezését évtizedekig, majdnem a hetvenes évek közepéig kísérte, mélyen benne élt saját, kitágult idejében, melynek éppen az volt a lényege, hogy szinte fölette, magába emésztette a történelmet.

A szó legigazibb értelmében lírai szándékról van tehát szó, hiszen a festő, mintegy permanenciában, formától szabadult folytonosságban több alakban is megjelenik ebben a tértől és konvencionális koordinátáktól messzire libbent képzetáradásban; megnyilatkozik teremtőként és teremtettként, hősként és rezonőr gyanánt, epizódszerepben és narrátor módjára, férfi- és női maszkban. A szerepekhez - tudjuk, Gulácsytól tényleg nem volt idegen az átmeneti metamorfózis, ebben számtalan elődje és ugyancsak sok utóda akad máig - egyrészt irodalmi, zenei és természetesen festői toposzok kínálnak elő- és utóképet (egyszerre pozitív és negatív utóképet, mint az egyszerű látásfiziológiai és optikai-pszichológiai észlelés-érzékelés tesztekben), másrészt az önismeret teljessége és tökéletessége által kiváltott, végül azonban paroxizmusba hajtott eufória, mely gazdagon keveredik a nagy-nagy fájdalommal. Gulácsy tudja, hogy tud és érez mindent, de ez keserves, tragikus, mert misztikussá kényszeríti és végzetesen kiválasztottá is teszi őt.

Kogart Ház, 2008. július 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?