A kis maf - Robert Moresco: Véres utcák (dvd)

  • - ts -
  • 2007. július 19.

Zene

Hm, kétségkívül vonzó cím, magam inkább a Véres kés második részére gyanakodtam, mint Fritz Lang 1945-ös remeklésének (Vörös utca - látták? a hétvégén ment a tévében) parodisztikus továbbgondolására. Az igazság ezzel szemben az, hogy a műfordító emlékezhetett Martin Scorsese korai nekiveselkedésére, az Aljas utcákra, és feltűntek neki bizonyos hasonlóságok, nem is feltétlenül ok nélkül.

Hm, kétségkívül vonzó cím, magam inkább a Véres kés második részére gyanakodtam, mint Fritz Lang 1945-ös remeklésének (Vörös utca - látták? a hétvégén ment a tévében) parodisztikus továbbgondolására. Az igazság ezzel szemben az, hogy a műfordító emlékezhetett Martin Scorsese korai nekiveselkedésére, az Aljas utcákra, és feltűntek neki bizonyos hasonlóságok, nem is feltétlenül ok nélkül.

Tagadhatatlanul az itáliai eredetű amerikai szervezett bűnözés, mindközönségesen maffia alsó kutyái acsarognak a képernyőn, voltaképpen a tőlük joggal elvárható lendülettel és átéléssel. A műnem, mármint a gengszterfilm Coppola grandiózus dobása, A Keresztapa után egy kis ideig nézett bután, hogy akkor most mi van, de még inkább mi lesz? Aztán fogta magát, és előre nem látván csapást, visszakanyarodott önmaga egyik legősibb alapvetéséhez, miszerint a maffiózó rangra, a szervezetben elfoglalt helyére tekintet nélkül mind pszichopata. A látszatra azért ügyeltek az innen-onnan bátorságot merítő alkotók, hiszen míg A Keresztapa a bűnözési üzletág felsőbb köreiből vezette elő héroszait, addig az utána jövők teljes figyelmüket a beosztottakra fordították - csakhogy Scorsese távolról sem egy Coppola, így az érvényes - elsősorban megközelítésbéli - válaszra a Sopranosig várni kellett.

Az ilyen filmek másik elszakadási iránya felé pedig az árulók kalauzolnak. Na ja, őket lehet még nagyon könnyen az agyonheroizált felelős vezetővel szemben felmutatni, khm, mint az "igazság" küldötteit - jó ideje se szeri, se száma a mindezeket (beosztott, besúgó) szerencsésen egyesítő Donnie Brasco-történeteknek.

Moresco mozija két leleménynyel igyekszik ezeknél is vonzóbbá tenni tök átlagos maffiasztoriját. Az egyik hőseinek motivációja terén található, ne szépítsük, bejátszik nekik a történelem. Szerfelett rosszallják ugyanis, hogy idősb Bush visszatáncolt IrakbólÉ Szerencsére mire az ifjabbra kerülne a sor, minden szereplőt rég hátba lőttek. A másik ötlet még eredetibb: tegnapi sztárok ariettái dramaturgiailag teljesen lényegtelen időpontokban és körülmények között - legjobban Val Kilmer kocsmai magánszáma tetszett (csak a gyógyszerárak drasztikus emelkedésével bírom magyarázni).

Szóval a Véres utcák egy manapság szokványosnak mondható maffiafilm, valahol a fogyaszthatóság határán - szerintem sokan szeretik az ilyet. Nem is kell messze menni.

Fórum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.