A konyhafőnök ajánlata: Férfitorta

  • Rút Ernõ
  • 1997. február 6.

Zene

(Egyes szakmai kérdésekben nyújtott szíves segítségéért köszönet G. B. T. kisasszonynak.)

Na ez az. Ez egy cikkcím a Magyar Konyha 1997/I-es számából, az ember eleinte elolvasni sem meri, csak néz, minden ízében vacogva a rémülettől, hogy megszolgált végzete, mint Don Juant a Kővendég, íme beérte; aztán elkezd neki tetszeni az ötlet, elképzeli magát, amint ezüsttálcán a Kedvesnek feltálaltatik, s az ereiben zúgó vér felszínét legott kéjes sóhajok pajkos örvénye borzolja fel. Hát aztán. Előbb-utóbb csak nekikezd az ember a cikknek is, ami valami túróból és sonkából kombinált étel jellegű készítményféleség erényeit énekli meg. Olvas az ember, emlékeiben elenyésznek Mahler trombitái, és bekapcsol a Juventus rádió, ha szabad egy hasonlattal élnünk. Ja, és van egy másik cikk, annak az a címe: A burgonya másik arca. Na, ilyet se hall nap mint nap az ember.

Másrészt viszont olyan receptjei vannak, hogy a fal adja a másikat. Az emberben, ha már így kiprovokálták belőle, vannak bizonyos averziók, a lap címének hallatán hajlamos a tepertő, a vereshagyma és a csusza háromszögét sejdíteni, majd kifordulni kész gálával osonni tovább, holott igenis kellett, hogy legyen magyar konyha, udvarházakban, melyek felett fűszeres felhők hömpölyögtek, és a városban, ahol a párizsi gyors füttyszavára emelte fel fejét a kondérból a réveteg pillantású séf. A lap legendás, már-már történelmi trakták kulisszatitkaiba enged bepillantást, megtudjuk, hogy a szilvásváradi pisztrángot tejszínes torma kíséri (holott csalamádé meg patisszon, véltük volna), míg a - ráadásul már eleve különleges Gundel ízesítésű - libamájat tokaji aszúzselé. Hm.

(Azt azért persze nem tudják kihagyni, hogy közöljék a tarhonyatorta és a hamis kókuszgolyó receptjét.)

Ezeket a recepteket soha meg nem csinálja az ember, még a pezsgőkoktélokét sem: kezdve azzal, hogy nem telik rá, mert gyerektartás és speed, meg ideje sincs, és úgyis csak elbaszná, de akkor is, ezeket olvasni is jó.

Tovább élezi az összhatás eklektikáját a valóság, amely alaposan betolja azt a varacskos képét, vannak hirdetések, a látványuk alapján olyan csomagküldő cégeké, amelyek teljes vezérkarát már Bulgáriából is kiutasították, nemhogy mindenünnen másunnan is, továbbá PR-rendezvények sztárjairól készült paparazzi-fotók, amelyek után ajánlatos visszalapozni a csülök pékné leírására, ha nem akarja az ember, hogy a fülén jöjjön ki az adrenalin.

De ezeken könnyűszerrel átlapoz az ember, akárcsak egynémely konyhai trükk közzétételén, amelyekből pedig rádöbbenne, hogy a kókusztörés lényege, hogy basszunk oda a dióhoz valamit, vagy hogy a mártogatott mandula úgy készül, hogy mandulát mártogatnak. Ez egy ilyen ország, itt így szokás polgárosodni: de közben van ebben a lapban valami kis, talmi, ám mégiscsak meg-megcsillanó aranypor. Olvashatunk tengerfenéken erjedő kétezer éves borokról, megszédülhetünk pezsgőkoktélok fanyar és buja szikrázásában, elmerenghetünk az olvasók receptjein, például a finom fokhagymás vajén, fokhagyma kell hozzá meg vaj vagy margarin, írja Sz. Csilla, Romániából, szegénykém; a képek egyikén-másikán megtekinthetjük magát Leilát, az arab démont, amint épp makroudh-ot készít vagy épp Dobos cukrászmestert, a póneme alapján mesterműve kiötlésének ihletett pillanatában; ha időnk engedi, dőljünk hátra katafalkánkon, kezünkben a Magyar Konyha 1997/I-es számával, és készítsünk, ha csak gondolatban is, férfitortát.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.