A megfoghatatlan fenomén - 12. Nemzetközi Kárpittriennále, Lódz (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2007. június 14.

Zene

Az egyik legtekintélyesebb lengyel művészettörténész, Anda Rottenberg szerint országának igen nagy szerencséje van: az uralkodópár, vagyis az ikrek, s nyomukban a kiszámíthatatlanul, zavarosan és infantilis módon gondolkodó jobboldal (az elmúlt hetekben a miniszoknya betiltását javasolta egy képviselőjük a szejmben) olyannyira el van foglalva purifikátori önmagával, hogy nincs ereje és ideje figyelni a gazdaságra, amely így meglehetős szabadsággal működhet, s jut energiájából a kultúra támogatására.

Az egyik legtekintélyesebb lengyel művészettörténész, Anda Rottenberg szerint országának igen nagy szerencséje van: az uralkodópár, vagyis az ikrek, s nyomukban a kiszámíthatatlanul, zavarosan és infantilis módon gondolkodó jobboldal (az elmúlt hetekben a miniszoknya betiltását javasolta egy képviselőjük a szejmben) olyannyira el van foglalva purifikátori önmagával, hogy nincs ereje és ideje figyelni a gazdaságra, amely így meglehetős szabadsággal működhet, s jut energiájából a kultúra támogatására. Anda Rottenbergnek elég pontos képe lehet a helyzetről, több támadást kellett korábban elviselnie kurátori munkája során a konzervatív "ideológusoktól", mint arrafelé bárki másnak. S hogy biztos igaza van, azt pontosan példázza a májusban és júniusban nyílt számtalan kiállítás Varsóban - például Bill Viola retrospektíve, Alphonse Mucha nagy tárlata, Darren Almond fotókiállítása és videoinstallációja - és másutt, kis és nagy városokban is szakadatlan a vernisszázsok sora.

Ami a nagy varsói kiállításokat illeti: ezek a nem csomagban, nem előre összekészítve kapott "anyagok" komoly szponzori pénzek híján természetesen nem érkezhettek volna meg Lengyelországba. A bankok és a nagyvállalatok józan megfontolásból támogatják a képzőművészetet: a lengyel nemzeti nagylétnek fontos eleme a vizuális kultúra, bárhogy is panaszkodjanak azok, akik abból élnek...

A szponzori pénzek nélkül természetesen szó sem lehetne annak a több mint száz kiállításnak a megrendezéséről sem, amelyek májustól októberig semmi mást nem ábrázolnak, mint az egyetemes, de meg persze elsősorban a lengyel textilművészet helyzetét. A 12. Nemzetközi Kárpittriennále köré szervezett, hónapokig tartó eseménysor - kiállítások, konferenciák, workshopok özöne - egy mára meghatározhatatlan kontúrú, tartalmú és technikájú művészeti "képződmény" helyzetét igyekszik megfogalmazni; gondolom, millió tárgy, koncept, gondolat és vágykép fogja majd definiálni ennek a műfaját, technikáját, kritériumait vesztett jelenségnek. Lehetetlen persze kitalálni az eredményt, annak érvényéről egyelőre csak a hatalmas lódzi "seregszemle" alapján lehet fogalmunk. A város - és Európa egyik legnagyobb - textilmúzeumának igazgatója, a triennále főkurátora, Norbert Zawisza jogos büszkeséggel írta a katalógus előszavában, hogy a 35. évébe lépett monstre kiállítás a saját nemében most a világ legnagyobb tárlata, 51 országból 138 művész mutathatja be munkáit, melyek valóban képet adnak arról, mit jelent a textilművészet a 21. században.

A kérdés egyrészt történetileg egyáltalán nem érdektelen; másrészt ma teljesen értelmezhetetlen.

A hetvenes évek egyik legizgalmasabb és legmélyebb művészetelméleti vitája a szocialista országokban, így Magyarországon is a kortárs textilművészet helyének és szerepének megváltozásából fakadt. Új generáció lépett fel, melynek munkái - nagyon leegyszerűsítve - az úgynevezett magasművészet és az ipar- vagy alkalmazott művészet közötti határok áthágásával a kultúrpolitika kijátszásához talált módszereket, s szinte mindenütt, de leginkább Lengyelországban, Romániában és Magyarországon alapvetően hozzájárult a képzőművészet eszközeinek, technikáinak, de főképpen szellemének felfrissítéséhez. Magdalena Abakanowicz, Ana Lupas vagy Attalai Gábor és Gecser Lujza szerepe az eljárások és gondolatok közötti határok felszabadításában roppant fontos volt, még akkor is, ha ma már pontosan látható, hogy nem a matériáról, annak szerepéről, a technikáról és annak funkciójáról folytatott viták járultak hozzá alapvetően a vizuális művészetek folyamatainak (át)alakulásához a nyolcvanas években... Robert Morris vagy Joseph Beuys anyaghasználata, vagyis a textil sajátos szerepének felismerése amúgy is korábbi volt, a technika pedig a szó szoros értelmében gúzsba kötötte a textilművészek kezét, a vita és az eljárásokban beállt alapvető változások mégis megtermékenyítően hatottak az úgynevezett grand art és az iparművészet képviselőinek munkáira is.

A 12. triennále azonban - bármekkora is legyen reprezentativitása, akármilyen lenyűgöző a hatalmas lódzi tér, a Reymont-regényből készült Wajda-filmet, az Ígéret földjét megidéző Fehér Gyár fantasztikus tömege - egy önmagába réges-régen belefordult, önmagát lassan harmincöt éve ismétlő folyamatot ír le: a "textilművészet", amit inkább szál- vagy fonalművészetnek hívnak mostában már, tehát csak egy kiüresedett fogalommal meghatározható fenomén kószálását a gadget, a festészeti, szobrászati és grafikai patentok, konceptuális banalitások között; az anyaghasználat amúgy tökéletesen okszerű módon érvénytelenített kánonjainak emlékével. Rézdrót és bőr, gipsz és bambusz, poliészter és gyapjú - de talán abból a legkevesebb. Azt hiszem, a helyzetet legpontosabban a norvég Kari Steihaug díjnyertes installációja fogalmazza meg: Rewind című munkáján orsóra tekeredik lefelé néhány szép kis ruhából a gyapjúszál. A kiállítás végére a ruhák majd elfogynak.

A magyar jelenlét - minden ország maga határozza meg, ki képviselje - roppant konzervatív és szellemtelen: Kubinyi Anna gobelinje (Székelykapu) erős történeti tudatú éttermi dekorációnak hat, Nagy Judit kárpitja (Predesztináció IV) dekoratív mustra, Katona Szabó Erzsébet festőies, nemigen feltűnő bőrpatchworkje (Falrészlet - a kert) meg díjat nyert.

Lódz, Textilmúzeum, szeptember 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.