A metafora útvesztője - Murakami Haruki: Kafka a tengerparton (könyv)

  • Berki Judit
  • 2007. április 26.

Zene

A világszerte hatalmas rajongótábort magáénak tudható japán író harmadik magyarul megjelent könyve két, minden átfedésük ellenére teljesen soha össze nem érő szálból szövődik. Legalábbis ami a konkrétumokat illeti. Az egyikben, a páratlan fejezetekben az önmagát Tamura Kafkának nevező 15 éves, koraérett tokiói gimnazista megszökik apjától, és minden különösebb ok nélkül, kizárólag érzéseire hagyatkozva a távoli Takamacuba utazik, ahol egy kis könyvtárban helyezkedik el a rejtélyes Szaeki asszony pártfogása alatt.

A világszerte hatalmas rajongótábort magáénak tudható japán író harmadik magyarul megjelent könyve két, minden átfedésük ellenére teljesen soha össze nem érő szálból szövődik. Legalábbis ami a konkrétumokat illeti. Az egyikben, a páratlan fejezetekben az önmagát Tamura Kafkának nevező 15 éves, koraérett tokiói gimnazista megszökik apjától, és minden különösebb ok nélkül, kizárólag érzéseire hagyatkozva a távoli Takamacuba utazik, ahol egy kis könyvtárban helyezkedik el a rejtélyes Szaeki asszony pártfogása alatt. Szaeki egyslágeres előadó, harminc évvel ezelőtt írt egy dalt "Kafka a tengerparton" címmel, amit egy azonos című festmény és egy azonos című gyermeteg versike ihletett, majd több évtizedre eltűnt, csak nemrég tért vissza szülővárosába. Kafka szépen beilleszkedik az enyhén Twin Peak-atmoszférájú kisváros életébe, szerelmes lesz, barátokat szerez, és úgy véli, rátalált anyjára és nővérére, akiket négyéves kora óta nem látott. Egy reggel aztán arra ébred, hogy a ruhája csupa vér, és hamarosan menekülnie kell, mert a rendőrség apja meggyilkolása miatt keresi.

A páros fejezetek hőse Nakata, a békés, analfabéta öregember, aki egy gyerekkori, X-aktákba illő esemény kapcsán elvesztette értelmi képességeit és fél árnyékát, viszont megtanulta a macskák nyelvét. Nakata elégedetten él, tehetségét elveszett háziállatok felkutatójaként kamatoztatja. Egy nap azonban találkozik Kafka apjával, a Johnny Walker-jelmezt viselő híres szobrásszal, aki rákényszeríti, hogy ölje meg. Bár Nakata azonnal beismerő vallomást tesz, és azt is megjósolja, hogy az égből hamarosan angolnák hullanak, a rendőrség nem hisz neki, így elmenekül a városból. Nem tudja pontosan, hova megy és miért, csak azt, hogy a nagy hídon át kell kelnie, viszont biztos abban, hogy ha meglátja, felismeri. Érzései és egy jó szándékú kamionsofőr őt is Takamacuba, azon belül a Komura könyvtárba vezetik.

A szinte naturális részletességgel megírt alaptörténet azonban csak a regény egyik, kevésbé lényeges aspektusa, mert a főszereplők valódi életüket egy szavakkal kevésbé, allegóriákkal, szimbólumokkal annál inkább megfogalmazott másik dimenzióban élik. Szaeki tizenöt éves énje éjszakánként a könyvtár falai között kísért, Kafka álmában teljesíti be apja oidipuszi jóslatát, és időnként a túlvilág kapuját rejtő erdőben teszteli bátorságát, Nakata pedig ide-oda ingázik a két világ között. Az egyre növekvő számú különös fordulat értelmezéséhez támpontot elsősorban Kafka nagyvonalakban végigelemzett olvasmányai, mindenekelőtt Platón, a görög sorstragédiák és a japán "élő kísértet" históriák nyújtanak. Segítséget kapunk még a Kentucky Fried Chicken arcaként megjelenő, polgári foglalkozását tekintve striciként dolgozó isteni gondviseléstől, és a könyvtár egy nem kevésbé különös alkalmazottjától, aki fiatal kora ellenére, Takamacu többi lakójához hasonlóan, irigylésre méltó műveltséggel rendelkezik. Bár Osima okfejtései, mint például hogy a felelősség a fantáziából ered, vagy hogy a világon minden metafora, az erdőbe pedig jobb nem bemenni, mert a rengeteg sűrű is tud lenni, meglehetősen didaktikusnak tűnnek, később, amikor az események végképp metafizikai síkra helyeződnek, nagyon hiányoznak.

A több irodalmi díjat, többek közt a World Fantasy Awardot elnyert könyv rendkívül olvasmányos történet. Szellemes, szórakoztató, feszült. Befejezése azonban a víziók és érzések helyett inkább a tényekre fogékony olvasókban esetleg hiányérzetet kelthet - annak ellenére, hogy a regény rétegeit összekötő, aprólékosan kidolgozott szimbólumrendszer valóban lenyűgöző, és értjük vagy érteni véljük, hogy a bizarr események a szereplők belső világának szürreális leképezései. Tehát a part az valójában nem part, vagy legalábbis nem olyan part, hanem másmilyen. Viszont mégis szívesebben jutnánk több információhoz, például apa és fia viszonyáról, vagy Szaeki időközben eltelt harminc évéről, és jobban örülnénk, ha a szereplők nem szinte kizárólag érzelmi úton kommunikálnának. Nakata például közel 600 oldalon keresztül utazik Szaeki felé, aki, mint kiderül, már régóta várta, hogy aztán mondanivalójuk lényegét egyetlen hosszú, néma kézszorításba sűrítsék. Kafka pedig arra a kérdésre, hogy "maga az édesanyám?", igen vagy nem helyett azt kapja, hogy "már tudod a választ". Amit Kafka tud is, szavakba azonban mégsem önti, "mert akkor a szavak elvesztik a válasz jelentését". A könyv japán kiadója külön weboldalt hozott létre a felmerülő mintegy nyolcezer kérdés megválaszolására, maga a szerző pedig azt nyilatkozta, hogy a lehetséges értelmezések száma végtelen, minden olvasó számára más és más, de talán a könyv többszöri elolvasása közelebb visz hozzá.

Fordította Erdős György, Geopen Könyvkiadó, 2006, 693 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.