Egy rém rendes családfő - Albert DeMeo: Apám bűneiért (könyv)

  • Papp László Tamás
  • 2007. április 26.

Zene

Nem mindig sikerül a borító hátoldalára olyan textuszanzát kanyarítani, amely hűen, tömörítve viszszatükrözi a mű hangulatát. Albert DeMeo önéletrajzi könyvének viszont a mottójává is nyugodtan válhatna a lentebbi pár sor. Mely szerint "a felszínen a gengszter élete csupa ragyogás és csillogás, tele kalanddal és érzéki, sötét szemű nőkkel. A valóságban azonban a maffiózó egy kimerült, középkorú pasi, aki hajnalban jár haza kiábrándult feleségéhez és a kutyatálhoz, amit neki kell kipucolnia.

Nem mindig sikerül a borító hátoldalára olyan textuszanzát kanyarítani, amely hűen, tömörítve visszatükrözi a mű hangulatát. Albert DeMeo önéletrajzi könyvének viszont a mottójává is nyugodtan válhatna a lentebbi pár sor. Mely szerint "a felszínen a gengszter élete csupa ragyogás és csillogás, tele kalanddal és érzéki, sötét szemű nőkkel. A valóságban azonban a maffiózó egy kimerült, középkorú pasi, aki hajnalban jár haza kiábrándult feleségéhez és a kutyatálhoz, amit neki kell kipucolnia. A tükörfényes, gesztenyebarna Cadillac a képzelet. A vérbe fagyott holttest a csomagtartóban a valóság." A normalitás talaján maradva aligha vélhetünk egyebet, mint hogy a fiúk természetszerűleg nem felelősek apáik tetteiért. Csakhogy a hivatkozott könyv a legjobb példa rá: eme evidencia nem mentesít a közeli rokonaink bűneihez történő viszonyulás, állásfoglalás, a megítélés kísérletének terhe alól.

Az apa, Roy DeMeo - a visszaemlékező gyermek életének héjába zártan róla szól a kötet - a New York alvilágát uraló Gambino-klán hírhedt bérgyilkosa (mellékállásban kőszívű uzsorás és nagypályás autótolvaj) volt. Az optimista becslések szerint is minimum harmincvalahány élettel a lelkiismeretének tartozik rovatában. Fiának műve látlelet, hogyan is fest egy maffiahóhér családja "belülnézetből". S egyben az ősök bűneivel való civilizált szembenézés iskolapéldája. Szerzőnknek nem célja valamiféle utólagos szerecsenmosdatás, de túllihegő, morálfundamentalista "fordított kitagadás" sem. Dermesztő párhuzamossággal ír nemzőjéről egyszerre a főbenjáró vétkeket belátó higgadt számvetés, illetve a kisfiúsan naiv apaképből fakadóan átmentett szeretet hangján. Ismét kiderül: egy nagystílű szociopatában nem a cselekedetei a legrémisztőbbek, sokkal inkább, hogy "amúgy" mennyire hétköznapi.

Kerülnénk a poéngyilkosság minősített eseteit, de ízelítőnek legyen annyi: a politikai korrektség hazug tabukliséit éppúgy felrúgja benne, mint ahogy az istenfélő Amerika Erkölcsi Többségének mítoszai is foszlásnak indulnak nála. Amiért érdemes olvasni, az a sztereotípiáinkra rácáfoló, szinte Rejtő Jenőhöz illően abszurd, ugyanakkor nagyon is életszagú figurák és helyzetek kavalkádja. Például Vito Arena, a százhetven kilót nyomó meleg gengszter, akit bűnözőtársai kiközösítettek volna, ám DeMeo sikerrel védte őt, mondván: kitűnő bérgyilkos, hű bandatag, s ez számít, nem a szexuális orientáció. Vagy az ugyancsak Roy által üzemeltetett bordélyokat előszeretettel látogató hászid zsidók, akik leggyakoribb vendégei közé tartoztak, ott élve ki a hitük által tiltott pózok nyújtotta lehetőségeket. Netán a szervezett bűnözés és az abortusztiltást promotáló életvédő fanatikusok bizarr szövetsége.

Ügyes kézzel megrajzolt profil a halódó régi alvilág utolsó mohikánjáról.

Fordította: Morvay Krisztina, Alexandra, 2007, 412 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.