A Nagy Könyv hangja - The Great Sophie Tucker (lemez)

Zene

"Some of these days / You'll miss me honey." Egy öreg, még az első világháború előtti ragtime kezdődik így - mindig ezt hallgatja Jean-Paul Sartre hőse, Antoine Roquentin abban a bouville-i kávézóban, ahová Rolebbon márki életét kutatva annyiszor betér. Nem tudja a címét, s azt sem, hogy az "a zsidó férfi", aki írta, és az "a néger nő", aki énekli, él-e még - de Az undorban ennek nincs is különösebb jelentősége. Jelentősége annak a "szelid odaadással" vegyes "irigységnek" van, amellyel rájuk gondol - amiért "megmenekültek" ezzel a dallal, "megtisztulva a létezés bűnétől".

"Some of these days / You'll miss me honey." Egy öreg, még az első világháború előtti ragtime kezdődik így - mindig ezt hallgatja Jean-Paul Sartre hőse, Antoine Roquentin abban a bouville-i kávézóban, ahová Rolebbon márki életét kutatva annyiszor betér. Nem tudja a címét, s azt sem, hogy az "a zsidó férfi", aki írta, és az "a néger nő", aki énekli, él-e még - de Az undorban ennek nincs is különösebb jelentősége. Jelentősége annak a "szelid odaadással" vegyes "irigységnek" van, amellyel rájuk gondol - amiért "megmenekültek" ezzel a dallal, "megtisztulva a létezés bűnétől".

A múlt évben, mikor is A Nagy Könyvek lázában égett hazánk, s az éppen száz esztendeje született Sartre regénye egyetlen szavazatot sem kapott, újra előszedtem Az undort - mégiscsak a kedvencem volt, már amikor kedvenceim voltak, amikor az irodalomban nem kevésbé hittem, mint a zenében. És nem kellett sok, hogy ugyanaz a "szelid odaadás" járjon át, mint anno, amikor Roquentin csömörével mélyebben azonosultam. Ám most hirtelen nyugtalanítani kezdett, ami harminc évig nem bántott: a kulcsfontosságú Some of These Days szerzője és énekese "ismeretlen". Tudni akartam. Valami olyasmi lázzal, mint amellyel Rolebbon márki nyomába eredhetett Roquentin.

*

Hogy hány dal kezdődik a "Some of these days" sorral, azt pillanatok alatt kidobta a keresőprogramom. Már csak az évszámok és a nevek között kellett rendet rakni, és bezárult a kör: amit Roquentin 1917-ben hallott, az Shelton Brooks száma lehetett, Sophie Tucker előadásában. A címe is ez: Some of These Days. Nézzük csak tovább!

Sophie Tucker önéletrajza ugyancsak a Some of These Days címet kapta, s abban ez áll: 1910-ben éppen Chicagóban tanyázott, amikor a szobalánya rászabadított egy fiatal zongoristát. A neve Shelton Brooks, és azért kereste fel, hogy megmutassa egy dalát.

A többit sejthetik.

A következő harminc évben a Some of These Days Tucker himnusza lett; hatszor vette fel. Brooks pedig előállt még egy csomó nagy dobással, ugyan nem mindegyikből lett örökzöld. Akár meg is volnánkÉ Csupán az a kérdés, miért használta Sartre a "zsidó férfi, néger nő" formulát.

Hiszen: éppen ellenkezőleg. Színes bőrűnek Brooks született: 1886-ban, Ontarióban. Apja egy metodista gyülekezetet vezetett; Brooks a templomban vette első zongoraleckéit, mielőtt Detroitba költözött a család. Ott csapta meg a ragtime szele, aztán továbbállt Chicagóba, hogy tisztes bárzongoristává nője ki magát. A Some of These Days az első szerzeményei közül való, egy étteremben "talált rá", ahol egy fekete lány civakodott így a kísérőivel: "Some of these days, you're gonna miss me, honey."

Ami pedig Tuckert illeti, nos, ő a zsidó. 1884-ben, Sonia Kalish néven csöppent egy meglehetősen veszélyes világba: Ukrajnában javában dúltak a pogromok. Hároméves volt, amikor családja az Egyesült Államokba menekült. Connecticutban vettek egy éttermet, Sonia ott kezdett énekelni, majd miután hozzáment egy Louis Tuck nevű pasashoz, Tucker lett belőle.

Csupán egy évig húzták együtt, aztán Sophie nekivágott New Yorknak. 1905 körül járhattunk, amikor a karrierje szárba szökkent a mulatókban. Bluesokkal kezdte, az arcát feketére festve, majd "visszavedlett", s jöhettek a jiddis melódiák. Kész őrület, ilyet még nem láttak abban a hétpróbás világban.

A negyvenes évekig lemezfelvételek tucatjai, kabaré- és revüszámok, film- és musicalszerepek, London-New York járatok zsúfolódtak az életében. Gene Kelly, Frank Sinatra, Cole Porter, Bob Hope - hosszasan sorolhatnánk, hogy kikkel adódott dolga. 1963-ban musical készült az életéből. Még három éve volt hátra.

*

Amerika igazán naprakész a múltjában - Sophie Tucker fel-vételeiből többféle kompiláció is kapható. Én a dupla The Great Sophie Tuckert rendeltem meg, melyen a Some of These Days kétféle változatban is hallható. Előkerül még jó pár híres dala: sanzon, kabaré, ragtime és blues, a The Man I Love, a My Yiddishe Momme vagy az I'm The Last Of The Red Hot Mammas például, de én csak "arra a kettőre" tudok összpontosítani. Megint, mintha én volnék RoquentinÉ

Hát így.

"Mindjárt jön a refrén: legjobban ezt a refrént szeretem, a meredek lendületet, ahogyan előreveti magát, mint egy sziklafal, a tenger habjainak" - másolhatja ide, aki nem remél szebb szavakat "a néger nő" mámorító erejére és szomorúságára:

"Egyszóval mégiscsak igazol-hatja a létezését az ember?"

Jasmine, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.