A nép ópiuma: Jó mulatság, férfimunka (Benne leszek a tévében Hajós Andrással)

Zene

Hajós Andrásnak nem lehet egy szava sem. Új mûsorának elég szörnyû ugyan a visszhangja, de azért közben az Emil.Rulez! zenekarral szerzett érdemeit is megemlítik a kritikusai. Hovatovább a korábbi tévés produkcióival sem volt különösebb baj, én például a Viasat 3-on futó Késõ este Hajós Andrással címût simán bekajáltam. Egyszer csak felbukkant egy sármos pasas, finom öniróniával és kereskedelmi szinten szokatlan intelligenciával, akinek igen jól állt a "kinn is vagyok, benn is vagyok" szerepkör. Az pedig, hogy elmaradt az elvárt nézettségi szinttõl - s ilyeténképpen "megbukott" -, az jóval inkább a kereskedelmi médiumoktól leszedált közízlést minõsítette, mintsem õt.

Hajós Andrásnak nem lehet egy szava sem. Új műsorának elég szörnyű ugyan a visszhangja, de azért közben az Emil.Rulez! zenekarral szerzett érdemeit is megemlítik a kritikusai. Hovatovább a korábbi tévés produkcióival sem volt különösebb baj, én például a Viasat 3-on futó Késő este Hajós Andrással címűt simán bekajáltam. Egyszer csak felbukkant egy sármos pasas, finom öniróniával és kereskedelmi szinten szokatlan intelligenciával, akinek igen jól állt a "kinn is vagyok, benn is vagyok" szerepkör. Az pedig, hogy elmaradt az elvárt nézettségi szinttől - s ilyeténképpen "megbukott" -, az jóval inkább a kereskedelmi médiumoktól leszedált közízlést minősítette, mintsem őt.

Hajósnak a tévézést ekkor kellett volna először abbahagynia. De nem adta fel, inkább kikötött az RTL Klubnál: belesimult a meg-lehetősen ellaposodott Heti hetesbe, majd Benne leszek a tévében címmel elindította új műsorát. Ebbe a sajátos Ki mit tud?-ba bárki jelentkezhet bármivel: "tánccal, szavalással, énekléssel, állatidomítással, fütyüléssel, bukfenccel - csak kösse le a nézők figyelmét". Persze nem mindenáron, Hajós a Blikknek legalábbis még így nyilatkozott: "Figyelünk arra, hogy ne megalázóshow-t gyártsunk, vagyis elmebetegek ne kerülhessenek a műsorba." Derék.

Hogy a túlzott szereplési vágy mikor billen át a kóros magamutogatásba, vagy hogy egy tévéműsor meddig élhet - illetve mikor él vissza - egy-egy jelentkező súlyos önértékelési zavarával, az a szórakoztatóipar számára bizonyára nehezen megítélhető kérdéskör. Gondolom, az is megesik, hogy esetleg melléfogjon - de amíg humánusan bánik a szereplőivel, nem lehet nagy baj. A Benne leszek a tévében azonban embertelen. Még akkor is az, ha Hajós komolyan gondolta, amit az indulásakor kitűzött: "Nem kinevetjük a fellépőket, hanem együtt nevetünk velük saját magunkon." Időközben ugyan konstatálhatta volna: akiket lealáznak, valahogy nem szoktak együtt nevetni magunkon.

Ebben a műsorban a piszkos munka a zsűrire hárul. Ha meszsziről nézzük, úgy fest a dolga, akár egy "tisztességes" zsűrinek, vagyis értékelnie kell a produkciókat. Közelebbről azonban

sokkal rémisztőbb

a helyzet: a zsűri szerves része a show-nak. És ráadásul, bár ezt talán maga sem tudja, olykor a "versenyzőkhöz" mérhetően magamutogató.

Az én ízlésemet már az is mélyen megrázza, hogy (a zsűri) egyetlen kalapácsütéssel bármikor félbeszakíthatja bármelyik produkciót. (Most akkor benne lehetnek, vagy sem?) Innentől nincs mit fényezni: egy rémisztően kegyetlen cirkusz nézői - rosszabb esetben: élvezői - vagyunk. Legutóbb, március 18-án hosszasan időzött egy kamera a nézőtéren, ahol visítva röhögtek a lányok, miközben szerencsétlen Eta főnővér egy Britney Spears-dalt énekelt. De hagyjuk a közönséget, maradjunk még a zsűrinél.

Az a Lilu nevű hölgy, akit korábban a Való Világ 3 műsorvezetőjeként láthattunk, úgy próbál viselkedni, mint akinek érzései vannak, de két férfi kollégája között nem sokra viszi vele. A fiatalabbikat Barta Andrásnak hívják, s benne van ugyan egy másik iszonyatos tévében (Gang, kulturális vitaműsor, Magyar Televízió), eddig nem sokat tett az asztalra. A másiknak Komár László a neve - ő harmincöt évvel ezelőtt rock'n'rollénekesként, most pedig azzal tűnik fel, hogy minősíthetetlen a modora. Én eddig azt hittem, hogy Soma művésznő (szintén zenész, Megasztár, TV 2) zsűribéli kifakadásait ("Te férfiállat, nedves a bugyim!") képtelenség alulmúlni, de Komárnak összejött, simán. Mit mondjak, az ő beköpésein is igazán jókat nevethetünk a fellépőkkel saját magunkon. Március 11-én például azt kérdezte egy apró termetű akrobatától: "Igaz, hogy a törpéknek hatalmas szerszámuk van?"

Hajós ekkor másodszor is abbahagyhatta volna a tévézést - ha már ez a nettó tahóság így megeshetett a műsorában -, de ő előre megmondta: "a kereskedelmi televíziózást nem kell olyan komolyan venni". Azt persze nem gondolom, hogy (szociológus végzettségével) különösebb örömét lelné a fogyatékosokon való poénkodásban - sőt, lényegében kedvesen, szeretettel konferál. De ez egy cseppet sem változtat az összképen. Az összkép ugyanis az a

szomorúság

és düh, amit a műsor után érezni kell. Meg a kalapács, és ahogy süllyedünk minden ütéssel. Mindezeken túl március 18-án játszott még József, aki az Only Yout énekelte, míg Komár László véget nem vetett neki. Petra levetkőzött egy maga írta versre, őt persze hagyták. (Komár ezúttal repetáztatott.) Titanillo élénk plasztikruhákat mutatott be, a tizenkét éves Robika ügyesen rapelt, Sanyi pedig jódlizott. Gézára, aki az állatok hangját utánozta, azt mondta Barta András, hogy "szellemi környezetszennyezés". A közönség százezer forintos fődíját Eta főnővér vitte haza, miközben a szavazók némelyike Mustang farmerekkel és Sanyo tévékkel gazdagodhatott. Gratulálok nekik.

S végül Hajós Andrásnak is gratulálok, amiért az RTL Klubnál elérte a célját: benne maradt a tévében.

Marton László Távolodó

RTL Klub, március 18., 21.00

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”