A nép ópiuma: Önfényszóró (Szülinapos televíziók)

Zene

Amint az köztudott, valaminő kronológiai szerencsétlenség következtében idén mindhárom nagy országos televízió kerek évfordulóját ünnepli áldásos fennállásának. A közszolgálati MTV 50., illetve a két kereskedelmi adó 10. születésnapját kísérő megemlékezések immáron hosszú hónapok óta zajlanak, s noha még közel sem látszik az ünnepségek vége (a lovasszobor-avatás például még mindhárom esetben hátravan), azért összehasonlításokat immár könnyűszerrel tehetünk.

Amint az köztudott, valaminő kronológiai szerencsétlenség következtében idén mindhárom nagy országos televízió kerek évfordulóját ünnepli áldásos fennállásának. A közszolgálati MTV 50., illetve a két kereskedelmi adó 10. születésnapját kísérő megemlékezések immáron hosszú hónapok óta zajlanak, s noha még közel sem látszik az ünnepségek vége (a lovasszobor-avatás például még mindhárom esetben hátravan), azért öszszehasonlításokat immár könnyűszerrel tehetünk.

A leghosszabb parádéval kétségkívül a Magyar Televízió tiszteleg enmaga előtt: vagy jó másfél éve sorakoznak a különféle összeállítások, s ezek láttán könnyen úgy érezhetjük,

valósággal ránk szakadt

a tévé archívuma. Képernyőre került már sok egyéb mellett az Aczélsodrony mozgóképes változata, Vitray Tamás kommemoratív etűdsorozata, több alákérdezős portréműsornak álcázott kabaréválogatás, s a televíziós szilveszterek alighanem legkiadósabb, s egyszersmind igencsak vigasztalan áttekintése is. Egy-egy alkalom erejéig újra a Híradó műsorvezetői székébe ülhetett néhány nyugalmazott pártszolgálatos (MSZMP, MDF, FKGP stb.), s láthattuk az összes valahai tévésorozatot a kedélyes vagy épp bornírt történelemhamisítóktól (Bors, Egy óra múlva itt vagyok) egészen a Néphadsereg által megrendelt bicskanyitogató agitkáig (Princ, a katona).

Mindazonáltal az MTV önünneplése nem nélkülözi a koncepciót, s helyenként egyenest a szerkesztettség látszatát kelti. A köztévé ugyanis láthatólag a retróhangulat haszonélvezőjeként kíván a porondon maradni, s archívumának kiszellőztetését a legkülönfélébb vegyes zsánerű nosztalgiaműsorok (mint pl. a Csináljuk a fesztivált) kíséretében végzi. S túl azon, hogy egészen csekély érzékcsalódással az MTV történetét és az ország fél évszázadnyi közelmúltját egynek tekinthetjük, az is nyugalommal kijelenthető, hogy az elmúlt ötven év megannyi jelentős kulturális produktuma a köztelevíziónak köszönheti létrejöttét, de legalábbis fennmaradását.

A nagy kereskedelmi csatornákkal kétségkívül nem így áll a dolog, s helyzetük más szempontból is bízvást problematikus: 10 év ugyanis történelemnek édeskevés, s a nosztalgikus érzések fölcsiholásához sem elegendő. Tán ez a felismerés az oka, tán későbbre tartogatják a hacacárét, de az RTL Klub ez idáig önmérsékletet tanúsított az ünneplésben. Fölelevenítettek ugyan néhány emlékezetes pillanatot (mint amilyen az ismertségéről közismert K. Tünde otromba megtréfálása volt), s előhívták a leketyegett tévés arcok partizónájából Pokrivtsák Mónikát, hogy a múlt eleven kísérteteként telefonos játékra ösztökélje a közönséget, ám a bulvárapoteózisra az RTL Klubon eleddig még nem került sor.

Nem így a TV2-n, ahol épp az elmúlt hetekben zajlott le fényes külsőségek közepette a nagy tévés sírhantolás. Ha nem lett volna mindenki oly mosolygós Jakupcsek Gabriella sorozatában (Ilyenek voltunk), akár az őszinte múltfeltárás dühödt katarzisát feltételezhetnénk, hiszen sorra előkerültek a

hamvukba holt sorozatok

és vetélkedők, a néhány adás után törölt riportműsorok, s ami a legkínosabb, a valamikori nagy sikerek. Egymás sarkára hágva érkeztek a csatornákat körbe-körbejáró médiavagabundusok meg a szerencsés mindenütt jelenvalók (mint Verebes István), s a derűs emlékezést legfeljebb a kínos nívótlanság vagy épp a vizuális ótvar bevágott snittjei zavarhatták valamelyest.

Az elmúlt hosszú hétvégén ráadásul további produkciókat szentelt önmaga emlékének a TV2. Álkívánságműsort a paródia nélkül szavatoltan érdektelen Bagi-Nacsa-duóval, kvízmaratont Tillával, helyenként üdítő, más pillanatokban továbbra is állhatatlanul ordenáré Mirigy-show-t, és sor került a nagy műsorvezető-csereberére is.

A frenetikus hatást, amit Azurák Csaba megjelenése a Tények vagy Szulák Andreáé az Aktív műsorában kiváltott, csak nehezen múlta felül az olasz esztrádműsorok lenyomataként ható Tíz nő. Till Attila többedik hopmesterkedése egyszerre idézte fel a csatorna kínos (férfi) műsorvezető-deficitét, s a TV2 tízéves történetének alkalmasint egyetlen vállalható, s tán maradandó sikerét. A Megasztár (illetve a Dalnokok ligája) hangulatát próbálta körvonalazni a teljes műsor, s a nanointerjúk között lebonyolított zeneszámok némelyike alkalmasnak is bizonyult erre. Meglehet, a széltében beharangozott truváj kissé sápkórosra sikeredett, de azért Komár László mégiscsak életre kelt a modern technika jóvoltából, s Nagy Feró is szinte hús-vér embernek hatott. Akárcsak Soma, aki babérkoszorús zsűritagként playbackről is képes volt váltig hamisan intonálni.

A múltat megfestő retróhullám, s a néhai kudarcokat aranyozó bulvárkavalkád alighanem még eltart egy darabig, de ha azt kibekkeljük, tíz évig újra nyugtunk lehet. S ki tudja, akkorra talán már Schobert Norbit és Orosz Józsefet is szerethetőbbé teszi az idő múlása. Hiszen világ csodájára Dévényi Tiborral és Rózsa Györggyel is megtörtént valami ehhez hasonló.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.