A nép ópiuma: Önfényszóró (Szülinapos televíziók)

Zene

Amint az köztudott, valaminő kronológiai szerencsétlenség következtében idén mindhárom nagy országos televízió kerek évfordulóját ünnepli áldásos fennállásának. A közszolgálati MTV 50., illetve a két kereskedelmi adó 10. születésnapját kísérő megemlékezések immáron hosszú hónapok óta zajlanak, s noha még közel sem látszik az ünnepségek vége (a lovasszobor-avatás például még mindhárom esetben hátravan), azért összehasonlításokat immár könnyűszerrel tehetünk.

Amint az köztudott, valaminő kronológiai szerencsétlenség következtében idén mindhárom nagy országos televízió kerek évfordulóját ünnepli áldásos fennállásának. A közszolgálati MTV 50., illetve a két kereskedelmi adó 10. születésnapját kísérő megemlékezések immáron hosszú hónapok óta zajlanak, s noha még közel sem látszik az ünnepségek vége (a lovasszobor-avatás például még mindhárom esetben hátravan), azért öszszehasonlításokat immár könnyűszerrel tehetünk.

A leghosszabb parádéval kétségkívül a Magyar Televízió tiszteleg enmaga előtt: vagy jó másfél éve sorakoznak a különféle összeállítások, s ezek láttán könnyen úgy érezhetjük,

valósággal ránk szakadt

a tévé archívuma. Képernyőre került már sok egyéb mellett az Aczélsodrony mozgóképes változata, Vitray Tamás kommemoratív etűdsorozata, több alákérdezős portréműsornak álcázott kabaréválogatás, s a televíziós szilveszterek alighanem legkiadósabb, s egyszersmind igencsak vigasztalan áttekintése is. Egy-egy alkalom erejéig újra a Híradó műsorvezetői székébe ülhetett néhány nyugalmazott pártszolgálatos (MSZMP, MDF, FKGP stb.), s láthattuk az összes valahai tévésorozatot a kedélyes vagy épp bornírt történelemhamisítóktól (Bors, Egy óra múlva itt vagyok) egészen a Néphadsereg által megrendelt bicskanyitogató agitkáig (Princ, a katona).

Mindazonáltal az MTV önünneplése nem nélkülözi a koncepciót, s helyenként egyenest a szerkesztettség látszatát kelti. A köztévé ugyanis láthatólag a retróhangulat haszonélvezőjeként kíván a porondon maradni, s archívumának kiszellőztetését a legkülönfélébb vegyes zsánerű nosztalgiaműsorok (mint pl. a Csináljuk a fesztivált) kíséretében végzi. S túl azon, hogy egészen csekély érzékcsalódással az MTV történetét és az ország fél évszázadnyi közelmúltját egynek tekinthetjük, az is nyugalommal kijelenthető, hogy az elmúlt ötven év megannyi jelentős kulturális produktuma a köztelevíziónak köszönheti létrejöttét, de legalábbis fennmaradását.

A nagy kereskedelmi csatornákkal kétségkívül nem így áll a dolog, s helyzetük más szempontból is bízvást problematikus: 10 év ugyanis történelemnek édeskevés, s a nosztalgikus érzések fölcsiholásához sem elegendő. Tán ez a felismerés az oka, tán későbbre tartogatják a hacacárét, de az RTL Klub ez idáig önmérsékletet tanúsított az ünneplésben. Fölelevenítettek ugyan néhány emlékezetes pillanatot (mint amilyen az ismertségéről közismert K. Tünde otromba megtréfálása volt), s előhívták a leketyegett tévés arcok partizónájából Pokrivtsák Mónikát, hogy a múlt eleven kísérteteként telefonos játékra ösztökélje a közönséget, ám a bulvárapoteózisra az RTL Klubon eleddig még nem került sor.

Nem így a TV2-n, ahol épp az elmúlt hetekben zajlott le fényes külsőségek közepette a nagy tévés sírhantolás. Ha nem lett volna mindenki oly mosolygós Jakupcsek Gabriella sorozatában (Ilyenek voltunk), akár az őszinte múltfeltárás dühödt katarzisát feltételezhetnénk, hiszen sorra előkerültek a

hamvukba holt sorozatok

és vetélkedők, a néhány adás után törölt riportműsorok, s ami a legkínosabb, a valamikori nagy sikerek. Egymás sarkára hágva érkeztek a csatornákat körbe-körbejáró médiavagabundusok meg a szerencsés mindenütt jelenvalók (mint Verebes István), s a derűs emlékezést legfeljebb a kínos nívótlanság vagy épp a vizuális ótvar bevágott snittjei zavarhatták valamelyest.

Az elmúlt hosszú hétvégén ráadásul további produkciókat szentelt önmaga emlékének a TV2. Álkívánságműsort a paródia nélkül szavatoltan érdektelen Bagi-Nacsa-duóval, kvízmaratont Tillával, helyenként üdítő, más pillanatokban továbbra is állhatatlanul ordenáré Mirigy-show-t, és sor került a nagy műsorvezető-csereberére is.

A frenetikus hatást, amit Azurák Csaba megjelenése a Tények vagy Szulák Andreáé az Aktív műsorában kiváltott, csak nehezen múlta felül az olasz esztrádműsorok lenyomataként ható Tíz nő. Till Attila többedik hopmesterkedése egyszerre idézte fel a csatorna kínos (férfi) műsorvezető-deficitét, s a TV2 tízéves történetének alkalmasint egyetlen vállalható, s tán maradandó sikerét. A Megasztár (illetve a Dalnokok ligája) hangulatát próbálta körvonalazni a teljes műsor, s a nanointerjúk között lebonyolított zeneszámok némelyike alkalmasnak is bizonyult erre. Meglehet, a széltében beharangozott truváj kissé sápkórosra sikeredett, de azért Komár László mégiscsak életre kelt a modern technika jóvoltából, s Nagy Feró is szinte hús-vér embernek hatott. Akárcsak Soma, aki babérkoszorús zsűritagként playbackről is képes volt váltig hamisan intonálni.

A múltat megfestő retróhullám, s a néhai kudarcokat aranyozó bulvárkavalkád alighanem még eltart egy darabig, de ha azt kibekkeljük, tíz évig újra nyugtunk lehet. S ki tudja, akkorra talán már Schobert Norbit és Orosz Józsefet is szerethetőbbé teszi az idő múlása. Hiszen világ csodájára Dévényi Tiborral és Rózsa Györggyel is megtörtént valami ehhez hasonló.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.