A nép ópiuma: Tűz és víz (A tengeralattjáró)

  • Horti Miklósz
  • 1996. augusztus 29.

Zene

Lapzártánk idején (hétfő 21.45) indítja hat-részes útjára a TV 1 e nevezetes közlekedési eszközt. Ám, mert a java még hátravan, nem árt egy pillantást vetni rá, hisz ismerős darab, megvolt már kétszer.
Lapzártánk idején (hétfő 21.45) indítja hat-részes útjára a TV 1 e nevezetes közlekedési eszközt. Ám, mert a java még hátravan, nem árt egy pillantást vetni rá, hisz ismerős darab, megvolt már kétszer.

A dolog úgy kezdődött, mint akármelyik tévésorozat. Volt egyszer egy ember, írt egy szép hosszú regényt, azt filmre vitték, s csináltak belőle szériát a televíziónak, ugyan hozná már be a ráfordítottakat, ha már ez a legdrágább német film eladdig. (Készült 1981-ben 25 millió márkából.)

A nyugatnémet filmnek, megalapítása óta, komoly gondot okozott szembenézni a II. világháborúval. Számos érzékeny, önmarcangoló művészfilm született, s akadt néhány jó szándékú kommersz is. Hollywoodi igényű szuperprodukció viszont ez volt az első. Mellesleg a keletnémetek sokkal könnyedebben szaladtak át a léc alatt, ezrével hemzsegtek az ellenállók, antifasiszták Ernst Thalmanntól a bánat tudja már milyen atyáig a vásznon és a képernyőn.

A Das Boot nagy truvája az, hogy kurvára szól mindenről, legkevésbé a II. világháborúról. Végy egy tengeralattjárót, küldd akcióba, és számos lehetőséged adódik. Készíthetsz gyönyörű klausztrofób felvételeket; az összezárt népeken modellezheted a társadalmat, vagy amit jólesik; kiélheted addig elfojtott piromániád, tüzeskedhetsz a víz alatt. A rendező Wolfgang Petersen komolyan vette, hogy szuperprodukciót készít, ezért esze ágában sem volt modellezni a társadalmat, sokkal inkább a hajót szerette volna, ezért építtetett mindjárt nyolc tengeralattjáró-modellt. Nem érdekelte még, nagyon nem, hogy katonái mi a fenét gondolnak az egész vircsaftról, épp csak bezavarja az első színbe Otto Sandert (´81, hol van ekkor még a Berlin felett az ég), aki megemlíti egy bekaszált vaskereszt kapcsán, hogy az a Dolfi mégiscsak szobafestő inasként kezdte.

E tempót tulajdonképpen Petersen javára is írhatnánk, hiszen mindig is az számított a könnyebb kigázolásnak, hogy a jó nép, az feszt dacolt, lélekben főképp. Ugyanakkor ilyesmi híján sajna nincs film. Ám a tévésorozat reménybeli nézői számára az adhat némi vigaszt, hogy nekünk a moziváltozatot volt módunk látni (videón az InterCom forgalmazza), a szakirodalom viszont úgy tartja, hogy a tévéváltozat, kihasználva a játékidő korlátainak hiányát, komoly teret szentel a legénység küzdelmeinek, nyomorúságának, és plasztikusan ábrázolja a kiszolgáltatottságukból fakadó nehézségeket. Sebaj, annyi élvezetes víz alatti akció van Petersen mozijában, ami köré akár egy jó filmet is lehetne kanyarítani. Kétkedünk, mi tagadás. Meglepne, ha a közkatona nyavalyáiról pont egy szuperprodukció sorakoztatna nóvumokat.

Ám sok tekintetben nagyon erős, nagyon ügyes film A tengeralattjáró. Szűk, levegőtlen térben, ahogy Jost Vacano kamerája Doldinger zenéjére rohan, az akkor is gyomorszorító, amikor a nézőnek fogalma sincs, hogy támadás vagy menekülés folyik ott a mélyben épp.

Tengerészfilm ismert hagyományok szerint, csatával, háborúval, ha nem is a másodikkal. És a tengerészek a tengeren legyőzhetetlenek, csak szárazon sebezhetők. A kikötő már egy veszélyes hely nekik. És ez a magyarázat arra, hogy Petersen miért hallgat a korról. Túl messze vezetne, ha el kéne árulnia, miért is harcolnak ezek a sebezhető félistenek. Kalózok ők, hét tenger ördögei, elszánt kalandorok, a legtávolabbról sem náci katonák. Ezt abból is tudhatja, aki nem süket, hogy ha idejük engedi, az It´s a Long Way to Tipperaryt hallgatják és éneklik, egy árva hangot sem ejtenek Lili Marleenről vagy Horst Wesselről.

Horti Miklósz

Das Boot, színes német tévésorozat I-VI., 1981. Rendezte: Wolfgang Petersen; fényképezte: Jost Vacano; zene: Klaus Doldinger; szereplők: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wennemann, Otto Sander, Günther Lamprecht. TV 1 (II. rész: szeptember 2., 22 h)


A rendező

Wolfgang Petersen (1941, Emden)

A kitűnő mester tanulmányai befejeztével egy-két epizódot abszolvált a méltán feledésbe merült Tetthely című sorozat rendezőjeként.

Smog című tévéfilmjével szerzett nevet magának. Ezt 1973-ban követte első mozifilmje, a Közülünk az egyik, Jürgen Prochnowval a főszerepben.

Ha mást nem tett volna, mint hogy fölfedezi nekünk Nasstasja Kinskit (Érettségi vizsga, 1976), már azért is örök hála járna. De a java csak ezután következett. Egy nyugatnémet filmhéten láthattuk Fekete és fehér, mint az éjszaka és a nappal című sakkdrámáját Bruno Ganzcal a Bobby Fischer-szerű fenomén szerepében. A tengeralattjárón Hollywoodig evickélt.

Michael Ende Végtelen történetétől a Célkeresztben című testőrsztoriig számos amerikai mestermunka öregbíti hírnevét.


A könyv

Lothar-Günther Buchheim 1973-ban megjelent regénye az U96-os német tengeralattjáró legénységének történetét meséli el. A II. világháborúban hosszas atlanti hadműveletek után a "szivar" a Gibraltári-szoroson át a földközi-tengeri hadszíntérre igyekszik ezer veszélyen át.

A kalandos történet szuperprodukcióért kiáltott. Amerikai rendező, három Robert Redford s valami dörzsölt hollywoodi forgatókönyvmágus kellett volna hozzá. A nagy terv Buchheim ellenállásán bukott meg. Állítólag félt, hogy meghamisítják szép, igaz történetét.

Így a Bavaria következett. És az Északi-tengeren két év alatt össze is hozták az adaptációt Wolfgang Petersen rendezésében.

Buchheimnek persze ez se tetszett, és mosta kezeit.


A főszereplő

Jürgen Prochnow (1941, Berlin)

1976-ig mint keresett német színpadi színész tengeti életét. Kirándulásként ´73-ban pont Petersennel forgat filmet és játszik a Schlöndorff-Trotta-féle Katharina Blumban is.

A tengeralattjáró vele sem áll meg a hollywoodi kikötőig. A Dűne, a Beverly Hills-i zsaru II., a Robin Hood és más hasonszőrű gyöngyszemek jelzik útját.

Ne szépítsük, 15 éve ő az ügyeletes gonosz. Ami azt illeti, a feje meg is van a szerepkörhöz.

Utoljára John Carpenter pszichohorrorjában, az In the Mouth of Madnessben láthattuk. Õ volt Sutter Cane, a kurva nagy író.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.