A nép ópiuma: Tűz és víz (A tengeralattjáró)

  • Horti Miklósz
  • 1996. augusztus 29.

Zene

Lapzártánk idején (hétfő 21.45) indítja hat-részes útjára a TV 1 e nevezetes közlekedési eszközt. Ám, mert a java még hátravan, nem árt egy pillantást vetni rá, hisz ismerős darab, megvolt már kétszer.
Lapzártánk idején (hétfő 21.45) indítja hat-részes útjára a TV 1 e nevezetes közlekedési eszközt. Ám, mert a java még hátravan, nem árt egy pillantást vetni rá, hisz ismerős darab, megvolt már kétszer.

A dolog úgy kezdődött, mint akármelyik tévésorozat. Volt egyszer egy ember, írt egy szép hosszú regényt, azt filmre vitték, s csináltak belőle szériát a televíziónak, ugyan hozná már be a ráfordítottakat, ha már ez a legdrágább német film eladdig. (Készült 1981-ben 25 millió márkából.)

A nyugatnémet filmnek, megalapítása óta, komoly gondot okozott szembenézni a II. világháborúval. Számos érzékeny, önmarcangoló művészfilm született, s akadt néhány jó szándékú kommersz is. Hollywoodi igényű szuperprodukció viszont ez volt az első. Mellesleg a keletnémetek sokkal könnyedebben szaladtak át a léc alatt, ezrével hemzsegtek az ellenállók, antifasiszták Ernst Thalmanntól a bánat tudja már milyen atyáig a vásznon és a képernyőn.

A Das Boot nagy truvája az, hogy kurvára szól mindenről, legkevésbé a II. világháborúról. Végy egy tengeralattjárót, küldd akcióba, és számos lehetőséged adódik. Készíthetsz gyönyörű klausztrofób felvételeket; az összezárt népeken modellezheted a társadalmat, vagy amit jólesik; kiélheted addig elfojtott piromániád, tüzeskedhetsz a víz alatt. A rendező Wolfgang Petersen komolyan vette, hogy szuperprodukciót készít, ezért esze ágában sem volt modellezni a társadalmat, sokkal inkább a hajót szerette volna, ezért építtetett mindjárt nyolc tengeralattjáró-modellt. Nem érdekelte még, nagyon nem, hogy katonái mi a fenét gondolnak az egész vircsaftról, épp csak bezavarja az első színbe Otto Sandert (´81, hol van ekkor még a Berlin felett az ég), aki megemlíti egy bekaszált vaskereszt kapcsán, hogy az a Dolfi mégiscsak szobafestő inasként kezdte.

E tempót tulajdonképpen Petersen javára is írhatnánk, hiszen mindig is az számított a könnyebb kigázolásnak, hogy a jó nép, az feszt dacolt, lélekben főképp. Ugyanakkor ilyesmi híján sajna nincs film. Ám a tévésorozat reménybeli nézői számára az adhat némi vigaszt, hogy nekünk a moziváltozatot volt módunk látni (videón az InterCom forgalmazza), a szakirodalom viszont úgy tartja, hogy a tévéváltozat, kihasználva a játékidő korlátainak hiányát, komoly teret szentel a legénység küzdelmeinek, nyomorúságának, és plasztikusan ábrázolja a kiszolgáltatottságukból fakadó nehézségeket. Sebaj, annyi élvezetes víz alatti akció van Petersen mozijában, ami köré akár egy jó filmet is lehetne kanyarítani. Kétkedünk, mi tagadás. Meglepne, ha a közkatona nyavalyáiról pont egy szuperprodukció sorakoztatna nóvumokat.

Ám sok tekintetben nagyon erős, nagyon ügyes film A tengeralattjáró. Szűk, levegőtlen térben, ahogy Jost Vacano kamerája Doldinger zenéjére rohan, az akkor is gyomorszorító, amikor a nézőnek fogalma sincs, hogy támadás vagy menekülés folyik ott a mélyben épp.

Tengerészfilm ismert hagyományok szerint, csatával, háborúval, ha nem is a másodikkal. És a tengerészek a tengeren legyőzhetetlenek, csak szárazon sebezhetők. A kikötő már egy veszélyes hely nekik. És ez a magyarázat arra, hogy Petersen miért hallgat a korról. Túl messze vezetne, ha el kéne árulnia, miért is harcolnak ezek a sebezhető félistenek. Kalózok ők, hét tenger ördögei, elszánt kalandorok, a legtávolabbról sem náci katonák. Ezt abból is tudhatja, aki nem süket, hogy ha idejük engedi, az It´s a Long Way to Tipperaryt hallgatják és éneklik, egy árva hangot sem ejtenek Lili Marleenről vagy Horst Wesselről.

Horti Miklósz

Das Boot, színes német tévésorozat I-VI., 1981. Rendezte: Wolfgang Petersen; fényképezte: Jost Vacano; zene: Klaus Doldinger; szereplők: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wennemann, Otto Sander, Günther Lamprecht. TV 1 (II. rész: szeptember 2., 22 h)


A rendező

Wolfgang Petersen (1941, Emden)

A kitűnő mester tanulmányai befejeztével egy-két epizódot abszolvált a méltán feledésbe merült Tetthely című sorozat rendezőjeként.

Smog című tévéfilmjével szerzett nevet magának. Ezt 1973-ban követte első mozifilmje, a Közülünk az egyik, Jürgen Prochnowval a főszerepben.

Ha mást nem tett volna, mint hogy fölfedezi nekünk Nasstasja Kinskit (Érettségi vizsga, 1976), már azért is örök hála járna. De a java csak ezután következett. Egy nyugatnémet filmhéten láthattuk Fekete és fehér, mint az éjszaka és a nappal című sakkdrámáját Bruno Ganzcal a Bobby Fischer-szerű fenomén szerepében. A tengeralattjárón Hollywoodig evickélt.

Michael Ende Végtelen történetétől a Célkeresztben című testőrsztoriig számos amerikai mestermunka öregbíti hírnevét.


A könyv

Lothar-Günther Buchheim 1973-ban megjelent regénye az U96-os német tengeralattjáró legénységének történetét meséli el. A II. világháborúban hosszas atlanti hadműveletek után a "szivar" a Gibraltári-szoroson át a földközi-tengeri hadszíntérre igyekszik ezer veszélyen át.

A kalandos történet szuperprodukcióért kiáltott. Amerikai rendező, három Robert Redford s valami dörzsölt hollywoodi forgatókönyvmágus kellett volna hozzá. A nagy terv Buchheim ellenállásán bukott meg. Állítólag félt, hogy meghamisítják szép, igaz történetét.

Így a Bavaria következett. És az Északi-tengeren két év alatt össze is hozták az adaptációt Wolfgang Petersen rendezésében.

Buchheimnek persze ez se tetszett, és mosta kezeit.


A főszereplő

Jürgen Prochnow (1941, Berlin)

1976-ig mint keresett német színpadi színész tengeti életét. Kirándulásként ´73-ban pont Petersennel forgat filmet és játszik a Schlöndorff-Trotta-féle Katharina Blumban is.

A tengeralattjáró vele sem áll meg a hollywoodi kikötőig. A Dűne, a Beverly Hills-i zsaru II., a Robin Hood és más hasonszőrű gyöngyszemek jelzik útját.

Ne szépítsük, 15 éve ő az ügyeletes gonosz. Ami azt illeti, a feje meg is van a szerepkörhöz.

Utoljára John Carpenter pszichohorrorjában, az In the Mouth of Madnessben láthattuk. Õ volt Sutter Cane, a kurva nagy író.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.