A reményhez - Lengyel András könyvkiállítása

  • Hajdu István
  • 2005. november 3.

Zene

Lengyel András a legkevésbé sem kapkod: azon kevesek közé tartozik, akik valamiképpen "úgy maradtak" az elmúlt húsz-huszonöt évben: sem tematikája, sem gondolkodásmódja nem változott alapvetően.

Lengyel András a legkevésbé sem kapkod: azon kevesek közé tartozik, akik valamiképpen "úgy maradtak" az elmúlt húsz-huszonöt évben: sem tematikája, sem gondolkodásmódja nem változott alapvetően. Valami hősiesen avítt, egyszersmind önironikus individualitással a posztkonceptualizmus keretei között megnyilatkozó filozofikus szigor vagy szigorú bölcselem lett és maradt számára a sziget és asylum, amit megőrizhetett magának, és amelyen megmenthette önmagát az amúgy legkevésbé sem vágyott változástól.

Grafikái, festményei és tárgyai két, egymással párhuzamosan, egymásba kapaszkodva gyarapodó témacsokrot dolgoznak fel: a valódi és a művi természet példátlanul akkurátus vizsgálata jelenti művészi munkája lényegét. Bíbelődő "természetelvűségének" van valami sajátosan konzervatív, moralizáló, de mondjuk inkább: morális-mortális elkötelezettsége (és praxisa). Úgy tesz, mintha dermedt lassan körözne önmaga körül, bólogatva le és föl, s csupán annyit venne észre a világból, amennyi ebbe a testével leírható amorf térbe belefér. "Ha lehajtott fejjel járok, és magam elé meredek, ott mered előttem a meredek: a lapos járda. Olyankor kihúzom magam és felnézek az égre" - írta 1982-ben alapított felhőmúzeumának tavalyi, a Ludwig Múzeumban rendezett nagy kiállítása kataló-gusában. Hogy mennyit lát, nem tudom, hogy mennyit rögzít, ábrázol, az pontosan kiviláglik munkáiból: az időtlennek tetsző (fosszíliák) és a mindig változó (az égbolt és a felhők) natura s annak konzervált, az időből kiszakított esszenciája (a könyv) jelenik meg mély és konzekvensen látványelvű, gyakran a hiperrealizmushoz közel eső formálásban. Lengyel szívesen használ szimbolikussá avatott tárgyai ábrázolásához ugyancsak szimbolikussá magasztosult geometriai alapformákat, elsősorban a háromszöget és annak téri megfelelőjét, a gúlát, pontosabban a forma történelmileg metaforizálódott, "regényes" megtestesülését, a piramist.

Most Pécsett "librológiai" tapasztalatainak eredményét tárta fel.

Úgy rémlik, Lengyel András számára a kimeríthetetlen inventáriumként látott, amúgy akarattal leszűkített világ egyfajta konceptuális és feszesen szerkesztett könyvtár, melyből elvehet, s amelybe bátran helyezhet bele ideákat. Ezek viszont gyakran fordulnak - tükör gyanánt - selymes iróniával önmaguk ellen. Munkái formailag és technikailag avantgardista hagyományokat és pop-artos tapasztalatokat "hasznosítanak", a konceptualizmus és a tradicionális, bánatban megáztatott csendéletfestészet eszközeivel. Fád, törött, poros-selymes színekkel festett vagy bronzba, máskor akrilüvegbe öntött könyvportréi lírai elkötelezettséget sugallnak; műanyag könyvei, pontosabban vákuumszívott, polcnyi könyvgerincei viszont már-már "társadalomkritikai", szatirizáló éllel utalnak a kultúra metaforáinak sorsára a "polgári miliőben": a kihűlt héjakban az idea üressége, sőt hiánya sötétlik. Festménybe applikált könyvgerincei, fedelei és borítói, de még inkább a "könyvtemetőben" felvett fényképei egy más szempontból már a pusztulás szimbólumai is lehetnek, ha Hrabal Gyengéd barbárokjára gondolunk. A kiállítás - számomra most is - legerősebb munkái abból a fotóakció-sorozatból származnak, mely néhány éve Besztercebányán készült. Lengyel egy omlásnak indult épület romló falainak réseibe, a kihullott téglák helyébe könyveket tuszkolt, mintegy annak a hitnek képet adva, hogy az anyagi világ halálának a könyv lehet a késleltetője... Persze, a remény hal meg utoljára.

Pécs, Kisgaléria, november 17-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.