A TRASH-PÖRÖLY APOTEÓZISA

  • Szabó Ágnes
  • 2010. április 29.

Zene

Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - első helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A.
Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - elsõ helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A. Romero címû rendezvény plakáttervezõ pályázatán. A plakáton - színvilágában Dömsödi a zöld-piros kontrasztra épít - minden tobzódik, amiben egy zombifilmrajongó élvezetét leli: zöldesbarna és penészzöld szörnyek zabálnak véres belsõ szerveket egy vetítõgép tetején. Mostani, az A38-on rendezett kiállításán is nagy filmes kedvencei, Tarantino és Rodriguez elõtt tiszteleg, de Romerónak és Herschell Gordon Lewisnak is mutat némi fricskát.

Dömsödi gyermekkora óta zombifilmeken edzõdött: grafikái, fiktív filmplakátjai is ezt a képi világot tükrözik. Ám grafikai gusztustalanságai: a fröccsenõ agyvelõk, a csontváz darálta belek, a vérben forgó szemû zombiringyók nem nélkülözik a humort sem. Attack of the giant Holyshit címû plakátja (egy takonyzöld szörny támad egy mélytengeri búvárra) erõs pörölyütés két klasszikus B-kategóriás opusra, Az egymillió szemû bestiára és Az 50 láb magas nõ támadására is.

A humoros vonal folytatódik, ám a hardcore undor helyét a kedvesen undorító látványa veszi át a Romhányi-versek ihlette rajzokon: a lajhár behányt az unalomtól, a hülye tyúk bele kifittyent a csõrén át az érckakas ugrásától, az ibolyát felülrõl szagoló vakond rózsaszín húsát ásó szeli ketté. Lehet vitatkozni azon, hogy a plakátok helye feltétlenül a hajó éttermében van-e - bár egy velõspacal vagy herepörkölt látványa minimum vetekszik az ablakokon lógó agy- és csontvelõkével.

A38 hajó, megtekinthetõ május 5-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."