A TRASH-PÖRÖLY APOTEÓZISA

  • Szabó Ágnes
  • 2010. április 29.

Zene

Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - első helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A.
Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - elsõ helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A. Romero címû rendezvény plakáttervezõ pályázatán. A plakáton - színvilágában Dömsödi a zöld-piros kontrasztra épít - minden tobzódik, amiben egy zombifilmrajongó élvezetét leli: zöldesbarna és penészzöld szörnyek zabálnak véres belsõ szerveket egy vetítõgép tetején. Mostani, az A38-on rendezett kiállításán is nagy filmes kedvencei, Tarantino és Rodriguez elõtt tiszteleg, de Romerónak és Herschell Gordon Lewisnak is mutat némi fricskát.

Dömsödi gyermekkora óta zombifilmeken edzõdött: grafikái, fiktív filmplakátjai is ezt a képi világot tükrözik. Ám grafikai gusztustalanságai: a fröccsenõ agyvelõk, a csontváz darálta belek, a vérben forgó szemû zombiringyók nem nélkülözik a humort sem. Attack of the giant Holyshit címû plakátja (egy takonyzöld szörny támad egy mélytengeri búvárra) erõs pörölyütés két klasszikus B-kategóriás opusra, Az egymillió szemû bestiára és Az 50 láb magas nõ támadására is.

A humoros vonal folytatódik, ám a hardcore undor helyét a kedvesen undorító látványa veszi át a Romhányi-versek ihlette rajzokon: a lajhár behányt az unalomtól, a hülye tyúk bele kifittyent a csõrén át az érckakas ugrásától, az ibolyát felülrõl szagoló vakond rózsaszín húsát ásó szeli ketté. Lehet vitatkozni azon, hogy a plakátok helye feltétlenül a hajó éttermében van-e - bár egy velõspacal vagy herepörkölt látványa minimum vetekszik az ablakokon lógó agy- és csontvelõkével.

A38 hajó, megtekinthetõ május 5-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.