A TRASH-PÖRÖLY APOTEÓZISA

  • Szabó Ágnes
  • 2010. április 29.

Zene

Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - első helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A.
Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - elsõ helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A. Romero címû rendezvény plakáttervezõ pályázatán. A plakáton - színvilágában Dömsödi a zöld-piros kontrasztra épít - minden tobzódik, amiben egy zombifilmrajongó élvezetét leli: zöldesbarna és penészzöld szörnyek zabálnak véres belsõ szerveket egy vetítõgép tetején. Mostani, az A38-on rendezett kiállításán is nagy filmes kedvencei, Tarantino és Rodriguez elõtt tiszteleg, de Romerónak és Herschell Gordon Lewisnak is mutat némi fricskát.

Dömsödi gyermekkora óta zombifilmeken edzõdött: grafikái, fiktív filmplakátjai is ezt a képi világot tükrözik. Ám grafikai gusztustalanságai: a fröccsenõ agyvelõk, a csontváz darálta belek, a vérben forgó szemû zombiringyók nem nélkülözik a humort sem. Attack of the giant Holyshit címû plakátja (egy takonyzöld szörny támad egy mélytengeri búvárra) erõs pörölyütés két klasszikus B-kategóriás opusra, Az egymillió szemû bestiára és Az 50 láb magas nõ támadására is.

A humoros vonal folytatódik, ám a hardcore undor helyét a kedvesen undorító látványa veszi át a Romhányi-versek ihlette rajzokon: a lajhár behányt az unalomtól, a hülye tyúk bele kifittyent a csõrén át az érckakas ugrásától, az ibolyát felülrõl szagoló vakond rózsaszín húsát ásó szeli ketté. Lehet vitatkozni azon, hogy a plakátok helye feltétlenül a hajó éttermében van-e - bár egy velõspacal vagy herepörkölt látványa minimum vetekszik az ablakokon lógó agy- és csontvelõkével.

A38 hajó, megtekinthetõ május 5-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.