A TRASH-PÖRÖLY APOTEÓZISA

  • Szabó Ágnes
  • 2010. április 29.

Zene

Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - első helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A.
Tavaly májusban Dömsödi Zsolt munkái láttán még a nemzetközi kortárs grafika nagyjai is felkapták a fejüket. Dömsödi - akkor még a KREA grafikushallgatója - elsõ helyezett lett a londoni Curzon Cinemas, a Don't Panic és az amerikai Fangoria magazin szervezte, A Night with George A. Romero címû rendezvény plakáttervezõ pályázatán. A plakáton - színvilágában Dömsödi a zöld-piros kontrasztra épít - minden tobzódik, amiben egy zombifilmrajongó élvezetét leli: zöldesbarna és penészzöld szörnyek zabálnak véres belsõ szerveket egy vetítõgép tetején. Mostani, az A38-on rendezett kiállításán is nagy filmes kedvencei, Tarantino és Rodriguez elõtt tiszteleg, de Romerónak és Herschell Gordon Lewisnak is mutat némi fricskát.

Dömsödi gyermekkora óta zombifilmeken edzõdött: grafikái, fiktív filmplakátjai is ezt a képi világot tükrözik. Ám grafikai gusztustalanságai: a fröccsenõ agyvelõk, a csontváz darálta belek, a vérben forgó szemû zombiringyók nem nélkülözik a humort sem. Attack of the giant Holyshit címû plakátja (egy takonyzöld szörny támad egy mélytengeri búvárra) erõs pörölyütés két klasszikus B-kategóriás opusra, Az egymillió szemû bestiára és Az 50 láb magas nõ támadására is.

A humoros vonal folytatódik, ám a hardcore undor helyét a kedvesen undorító látványa veszi át a Romhányi-versek ihlette rajzokon: a lajhár behányt az unalomtól, a hülye tyúk bele kifittyent a csõrén át az érckakas ugrásától, az ibolyát felülrõl szagoló vakond rózsaszín húsát ásó szeli ketté. Lehet vitatkozni azon, hogy a plakátok helye feltétlenül a hajó éttermében van-e - bár egy velõspacal vagy herepörkölt látványa minimum vetekszik az ablakokon lógó agy- és csontvelõkével.

A38 hajó, megtekinthetõ május 5-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.