A vérbőség zavara: Kolumbiai filmhét az Örökmozgóban

  • - sisso -
  • 2000. november 30.

Zene

Nem csak annak köszönhetően, hogy Karlovy Varyban idén fődíjat nyert a mester művéből készült, brazil Eu tu eles és a spanyol nyelvterületen az év legnagyobb sikereként számon tartott, spanyol-mexikói Sexo por compasión. A kolumbiai program húzó anyaga és közönségcsalogatója is az a néhány film volt, amely ezeket a hagyományokat követi.
Nem csak annak köszönhetően, hogy Karlovy Varyban idén fődíjat nyert a mester művéből készült, brazil Eu tu eles és a spanyol nyelvterületen az év legnagyobb sikereként számon tartott, spanyol-mexikói Sexo por compasión. A kolumbiai program húzó anyaga és közönségcsalogatója is az a néhány film volt, amely ezeket a hagyományokat követi.

A Márquez-novella alapján készült, 1988-as Csoda Rómában főhősének, egy kolumbiai falu tisztviselőjének hétéves kislánya meghal, és évekkel később, a helyi temető megszüntetése miatt elrendelt kihantolásnál kiderül, hogy a tetem nem indult bomlásnak, sőt ki sem akar hűlni. Döbbenetes és ugyanakkor megmosolyogtató a hóna alatt koporsóval boldoggá avatásért kilincselő apa története - és mintegy megelőlegezi nekünk a veszett ügyekről szóló kolumbiai filmek hangulatát. A rendező, Lisandro Duque Naranjo a kolumbiai egyházi bürokrácia abszurditásában alig felfogható, hiteles körképét festette meg.

A gyermekmesével kevert kolumbiai valóságba vezet Pepe Sanchez Szentebb a szentnél című filmje is. A márquezi hegyi falucska öregasszonyai ugyancsak szentté avatásban sántikálnak. Egzotikus tájak, folklorisztikus elemek, bonyodalmas földi és égi szerelmek, hétköznapi csodák teszik emlékezetessé a groteszk művet.

Jaime Osorio Gómez privát politikai története, az 1991-es Vallomás Laurának, Kolumbia huszadik századi történelmének egyik legfájdalmasabb napján, az 1948-as elnökválasztási zavargások alatt játszódik. Közelebb kerülünk általa a kisember történelemszemléletéhez, és alaposan megismerjük a latinoknak azt az alapvető filozófiáját, hogy az időseknek is joguk van a megváltó szerelemhez.

A polgárháborús hangulat ugyanakkor csupán a film miliőjét erősíti, a történelem véres eseményeinél fontosabbnak bizonyulnak a magánélet konfliktusai.

Ez a kettősség fedezhető fel az Ilona az esővel érkezik című 1997-es Sergio Cabrera-filmben is. A koncepciója azonban pont az ellentéte a fent említetteknek. Melodráma, amelybe csak az ornamentika kedvéért vegyülnek latin elemek. A rendező feltételezett szándéka a kolumbiai film nemzetközi kontextusba helyezése volt, és csak a kolumbiaiak csalódtak benne, akik nehezen emésztik meg, hogy a kilencvenes évek legjobb hazai filmjének, az anarchista, kilakoltatás előtt álló nyugdíjasok történetének, a Csigastratégiának a rendezője ilyen messzire távolodott a számukra megélhető alapoktól.

Az olyan, szociálisan érzékeny rendezőknek is van esélyük azonban, mint Victor Gaviria, aki a latin "új új hullám" (nuevo cinema nuevo) legjobb hazai képviselője. A rózsaárus lány című cannes-i sikere már nemzetközileg elismert rendezővé tette, és talán éppen a kilábalás reményével kecsegtető új filmtörvény és -költségvetés segít majd neki abban, hogy továbbra se kelljen olyan kompromisszumokat kötnie, mint Cabrerának.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."