A vérbőség zavara: Kolumbiai filmhét az Örökmozgóban

  • - sisso -
  • 2000. november 30.

Zene

Nem csak annak köszönhetően, hogy Karlovy Varyban idén fődíjat nyert a mester művéből készült, brazil Eu tu eles és a spanyol nyelvterületen az év legnagyobb sikereként számon tartott, spanyol-mexikói Sexo por compasión. A kolumbiai program húzó anyaga és közönségcsalogatója is az a néhány film volt, amely ezeket a hagyományokat követi.
Nem csak annak köszönhetően, hogy Karlovy Varyban idén fődíjat nyert a mester művéből készült, brazil Eu tu eles és a spanyol nyelvterületen az év legnagyobb sikereként számon tartott, spanyol-mexikói Sexo por compasión. A kolumbiai program húzó anyaga és közönségcsalogatója is az a néhány film volt, amely ezeket a hagyományokat követi.

A Márquez-novella alapján készült, 1988-as Csoda Rómában főhősének, egy kolumbiai falu tisztviselőjének hétéves kislánya meghal, és évekkel később, a helyi temető megszüntetése miatt elrendelt kihantolásnál kiderül, hogy a tetem nem indult bomlásnak, sőt ki sem akar hűlni. Döbbenetes és ugyanakkor megmosolyogtató a hóna alatt koporsóval boldoggá avatásért kilincselő apa története - és mintegy megelőlegezi nekünk a veszett ügyekről szóló kolumbiai filmek hangulatát. A rendező, Lisandro Duque Naranjo a kolumbiai egyházi bürokrácia abszurditásában alig felfogható, hiteles körképét festette meg.

A gyermekmesével kevert kolumbiai valóságba vezet Pepe Sanchez Szentebb a szentnél című filmje is. A márquezi hegyi falucska öregasszonyai ugyancsak szentté avatásban sántikálnak. Egzotikus tájak, folklorisztikus elemek, bonyodalmas földi és égi szerelmek, hétköznapi csodák teszik emlékezetessé a groteszk művet.

Jaime Osorio Gómez privát politikai története, az 1991-es Vallomás Laurának, Kolumbia huszadik századi történelmének egyik legfájdalmasabb napján, az 1948-as elnökválasztási zavargások alatt játszódik. Közelebb kerülünk általa a kisember történelemszemléletéhez, és alaposan megismerjük a latinoknak azt az alapvető filozófiáját, hogy az időseknek is joguk van a megváltó szerelemhez.

A polgárháborús hangulat ugyanakkor csupán a film miliőjét erősíti, a történelem véres eseményeinél fontosabbnak bizonyulnak a magánélet konfliktusai.

Ez a kettősség fedezhető fel az Ilona az esővel érkezik című 1997-es Sergio Cabrera-filmben is. A koncepciója azonban pont az ellentéte a fent említetteknek. Melodráma, amelybe csak az ornamentika kedvéért vegyülnek latin elemek. A rendező feltételezett szándéka a kolumbiai film nemzetközi kontextusba helyezése volt, és csak a kolumbiaiak csalódtak benne, akik nehezen emésztik meg, hogy a kilencvenes évek legjobb hazai filmjének, az anarchista, kilakoltatás előtt álló nyugdíjasok történetének, a Csigastratégiának a rendezője ilyen messzire távolodott a számukra megélhető alapoktól.

Az olyan, szociálisan érzékeny rendezőknek is van esélyük azonban, mint Victor Gaviria, aki a latin "új új hullám" (nuevo cinema nuevo) legjobb hazai képviselője. A rózsaárus lány című cannes-i sikere már nemzetközileg elismert rendezővé tette, és talán éppen a kilábalás reményével kecsegtető új filmtörvény és -költségvetés segít majd neki abban, hogy továbbra se kelljen olyan kompromisszumokat kötnie, mint Cabrerának.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.