A vérbőség zavara: Kolumbiai filmhét az Örökmozgóban

  • - sisso -
  • 2000. november 30.

Zene

Nem csak annak köszönhetően, hogy Karlovy Varyban idén fődíjat nyert a mester művéből készült, brazil Eu tu eles és a spanyol nyelvterületen az év legnagyobb sikereként számon tartott, spanyol-mexikói Sexo por compasión. A kolumbiai program húzó anyaga és közönségcsalogatója is az a néhány film volt, amely ezeket a hagyományokat követi.
Nem csak annak köszönhetően, hogy Karlovy Varyban idén fődíjat nyert a mester művéből készült, brazil Eu tu eles és a spanyol nyelvterületen az év legnagyobb sikereként számon tartott, spanyol-mexikói Sexo por compasión. A kolumbiai program húzó anyaga és közönségcsalogatója is az a néhány film volt, amely ezeket a hagyományokat követi.

A Márquez-novella alapján készült, 1988-as Csoda Rómában főhősének, egy kolumbiai falu tisztviselőjének hétéves kislánya meghal, és évekkel később, a helyi temető megszüntetése miatt elrendelt kihantolásnál kiderül, hogy a tetem nem indult bomlásnak, sőt ki sem akar hűlni. Döbbenetes és ugyanakkor megmosolyogtató a hóna alatt koporsóval boldoggá avatásért kilincselő apa története - és mintegy megelőlegezi nekünk a veszett ügyekről szóló kolumbiai filmek hangulatát. A rendező, Lisandro Duque Naranjo a kolumbiai egyházi bürokrácia abszurditásában alig felfogható, hiteles körképét festette meg.

A gyermekmesével kevert kolumbiai valóságba vezet Pepe Sanchez Szentebb a szentnél című filmje is. A márquezi hegyi falucska öregasszonyai ugyancsak szentté avatásban sántikálnak. Egzotikus tájak, folklorisztikus elemek, bonyodalmas földi és égi szerelmek, hétköznapi csodák teszik emlékezetessé a groteszk művet.

Jaime Osorio Gómez privát politikai története, az 1991-es Vallomás Laurának, Kolumbia huszadik századi történelmének egyik legfájdalmasabb napján, az 1948-as elnökválasztási zavargások alatt játszódik. Közelebb kerülünk általa a kisember történelemszemléletéhez, és alaposan megismerjük a latinoknak azt az alapvető filozófiáját, hogy az időseknek is joguk van a megváltó szerelemhez.

A polgárháborús hangulat ugyanakkor csupán a film miliőjét erősíti, a történelem véres eseményeinél fontosabbnak bizonyulnak a magánélet konfliktusai.

Ez a kettősség fedezhető fel az Ilona az esővel érkezik című 1997-es Sergio Cabrera-filmben is. A koncepciója azonban pont az ellentéte a fent említetteknek. Melodráma, amelybe csak az ornamentika kedvéért vegyülnek latin elemek. A rendező feltételezett szándéka a kolumbiai film nemzetközi kontextusba helyezése volt, és csak a kolumbiaiak csalódtak benne, akik nehezen emésztik meg, hogy a kilencvenes évek legjobb hazai filmjének, az anarchista, kilakoltatás előtt álló nyugdíjasok történetének, a Csigastratégiának a rendezője ilyen messzire távolodott a számukra megélhető alapoktól.

Az olyan, szociálisan érzékeny rendezőknek is van esélyük azonban, mint Victor Gaviria, aki a latin "új új hullám" (nuevo cinema nuevo) legjobb hazai képviselője. A rózsaárus lány című cannes-i sikere már nemzetközileg elismert rendezővé tette, és talán éppen a kilábalás reményével kecsegtető új filmtörvény és -költségvetés segít majd neki abban, hogy továbbra se kelljen olyan kompromisszumokat kötnie, mint Cabrerának.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.