Lemez: Mégis magasan (U2: All That You Can´t Leave Behind)

  • - bogi -
  • 2000. november 30.

Zene

Kezdeti hőskorszakát követően a világ egyik legnevesebb rockzenekara fokozatosan a fellegekbe veszett, s mint névadója, az amcsi kémrepülő, iszonyatos magasból kutakodta az itteni helyzetet.
Kezdeti hőskorszakát követően a világ egyik legnevesebb rockzenekara fokozatosan a fellegekbe veszett, s mint névadója, az amcsi kémrepülő, iszonyatos magasból kutakodta az itteni helyzetet.

A földre 1997-es, Pop című lemezével tért vissza újra, de míg az az anyag a "feltápászkodás" jegyében jött létre, a mostani egy minden eddiginél erősebb formát mutat.

Egy húsz éven kersztül változatlan felállású zenekar hullámzó teljesítményén fennakadni persze dőreség lenne, de hadd mondjam el, mi csípte a szemem egyre jobban a U2 pályafutása kapcsán. Bonóék őszinte mozgalmistaként, politikai véleményüket harsányan hangoztatva indultak útnak a nyolcvanas évek new wave, alterock színterén - egy régi videó tanúsága szerint -, paripájuk nyergében lobogtatva a "szabadság zászlaját". Emlékezetes U2-dalok a későbbiekben is születtek, de korai albumaik (Boy, October, War) iránt érzett nagyfokú szimpátiám idővel jócskán megfakult.

Emlékszem, az évekkel ezelőtt pesti U2-koncert hiteltelen Bono-figuráját mennyire nehezemre esett összeegyeztetni az együttes elkötelezett jótevőt formáló imidzsével. Természetesen az ír ügy melletti kiállás, a Live Aid-koncert, az Amnesty International-támogatás, az etióp misszionáriuskodás, a berlini fal leomlása feletti örvendezés, a frissiben felszabadult Szarajevóban megtartott fellépés, vagy az éppen aktuális törekvés, a harmadik világ adósságainak eltörléséért folytatott küzdelem önmagában igen dicséretes gesztus. Csak éppen képtelen voltam komolyan venni attól a "ripacstól" a Népstadionban.

Világmegváltó és "önmagukat újra kitaláló" lemezeik méltatását így átengedném az avatottabb kritikusoknak, s inkább onnan folytatnám, hogy ´97-ben a zenekarnak bekattant a diszkók kristálygömbje meg a stroboszkóp. Korosodó férfiaktól nem kis teljesítmény, bár a klubos Pop-anyagról nekem mégis inkább az új anyagot megelőlegező lassúbb témák jöttek át.

Ezen ugyanis egymásba érve sorjáznak a megkapó dallamok, ilyen erős melódiafelhozatalt U2-számok még nem mutattak egyhuzamban. A címet meghazudtolva (Minden, amit nem tudsz elhagyni), messze az együttes legletisztultabb albuma, görcs- és szenvelgésmentes rockzenéjüket leheletfinoman hangszerelték modernre. Bár a Caruso-trip néhol még mindig játszik, Bono hangja hál´ isten rengeteget veszített sallangjaiból; a szövegek egyszerűbbek, de mélyebben ülnek: negyven felett az ember egyre hajlamosabb alulról fölfelé is tekingetni. A U2 ezúttal rendesen megzabolázza rakoncátlan pátosz-pegazusát, s közöttünk járva, mégis magasan, a legjobbját alkotta.

- bogi -

Island/Universal, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."