Lemez

Alicia Csodaországban

The National: I Am Easy to Find

Zene

Ha van szokatlan fő fellépő az idei Szigeten, akkor az a Matt Berninger vezette The National. Nyolc évvel ezelőtt még kettővel korábbi sávban léptek fel a fesztiválon, azóta viszont rengeteget emelkedett az ázsiójuk. Ettől persze még szokatlan, hogy a nagy rapsztár, Macklemore előttük lép fel, de tényleg örömteli, hogy ez a független, középkorú és mifelénk kissé obskúrusnak számító rockzenekar headliner lehet.

Ha van szokatlan fő fellépő az idei Szigeten, akkor az a Matt Berninger vezette The National. Nyolc évvel ezelőtt még kettővel korábbi sávban léptek fel a fesztiválon, azóta viszont rengeteget emelkedett az ázsiójuk. Ettől persze még szokatlan, hogy a nagy rapsztár, Macklemore előttük lép fel, de tényleg örömteli, hogy ez a független, középkorú és mifelénk kissé obskúrusnak számító rockzenekar headliner lehet.

Berninger, valamint a Dessner és Devendorf testvérek elég komoly tempót diktálnak az utóbbi időben, hiszen még két éve sincs, hogy a legutóbbi album, a Sleep Well Beast megjelent. Ráadásul azt a lemezt meg is turnéztatták (és még egy Grammyt is nyertek vele), a koncertsorozat befejeztével azonban nem mentek el pihenőre, hanem azonnal munkához láttak. Ennek két fő oka lehetett: egyrészt volt egy csomó daluk, amelyek nem kerültek fel a Sleep Well Beastre, másrészt megkereste őket Mike Mills film- és kliprendező (nem azonos az R.E.M. basszusgitárosával), hogy dolgozzanak együtt. A zenészek elküldték neki a dalokat, ő meg a hallottak hatására leforgatott egy rövidfilmet Alicia Vikander főszereplésével.

Az I Am Easy to Find album nem a hasonló című film soundtracklemeze, de érdemes a két alkotást külön kezelni, noha természetesen komoly szimbiózisban vannak egymással. Az album (amelynek borítóján Vikander szintén felbukkan) 64 perc hosszú, a film csak 27. Ami azt is jelenti, hogy utóbbiban nem hangoznak el teljes dalok, csak töredékek. Egy nő életét követjük benne végig mindenféle technikai és egyéb trükkök nélkül: a svéd színésznő csecsemőként és nyugdíjasként is a mostani fizimiskájával szerepel. A lényeg, hogy a sztori a női létről, a nőiségről szól, ami talán szokatlanul hat egy kizárólag férfiakból álló zenekartól, ám mint kiderült, mindenre van megoldás.

A lemezen rengeteg női énektéma hallható, melyek jelentős részét a korábbi Bowie-basszusgitárosnak, Gail Ann Dorsey-nak köszönhetjük. De nemcsak őt halljuk, hanem itt van még Sharon Van Etten, Mina Tindle (aki Bryce Dessner gitáros felesége), és ne feledkezzünk meg a frontember hitveséről, Carin Besserről, aki a szövegekben működött közre. Ezúttal kevesebb a gitár és jóval több a zongora, és szokatlan ritmikai megoldásokat is hallunk. Az első kislemeznek választott You Had Your Soul with You a Patti Smith és Robert Mapplethorpe előtt tisztelgő Roman Holiday, a Spoken Word-ös The Pull of You, a már tíz éve megírt Rylan, a Ligeti György kórusmunkáit is megidéző, szöveg nélküli Underwater és a záró Light Years a húzódalok. Viszont még ezekhez képest is kiemelkedik a címében az Óz, a csodák csodája-utalást hordozó és a szövegben az R.E.M.-et (Mike Mills, ugyebár…) is megemlítő Not in Kansas. Arról már ne is beszéljünk, hogy az albumcím meg a The National egy korábbi dalára, a Hard to Findra reflektál, de nem is ez a lényeg, hanem hogy hamar elrepül ez a bő egy óra, és minden egyes meghallgatással újabb izgalmas apróságokat fedez fel az ember. Rettentően várjuk a szigetes koncertet, és remélhetőleg nem fog nagyon megfogyatkozni a közönség, miután Macklemore lemegy a színpadról.

4AD, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Vajon mit szól hozzá Vanda, a vidéki leszbikus hentes, hogy Budapesten róla beszélgetnek?

Az ötödik OFF-Biennálé „ezek a falak nem minket védenek” című kiállításának részeként június 15-ig látható Horváth Gideon kutatásalapú projektje a Merlinben. A legveszélyesebb ember alapja hat életútinterjú, amelyek olyan vidéken élő, munkás hátterű emberekkel készültek, akik valamilyen szexuális kisebbséghez tartoznak. Egyikőjük története volt a témája a kiállítótérben megrendezett olvasókörnek.

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.