Alkopop a köbön – a magyar könnyűzene szeszgőzös pillanatai

  • - minek -
  • 2014. május 15.

Zene

A szomorú magyar alkoholfogyasztási adatok és sajátos ivási szokások tükrében nem meglepő, hogy a téma megihlette a honi pop-rock zene krémjét is. És ez itt nem a reklám helye!

Harangozó Teri: Ördögtánc

„Csörögnek a jegesvödrök, pezsgőt iszik minden ördög”, néhányan tán még emlékeznek eme halhatatlan strófára, mely a magyar poptörténet egyik legvirtuózabb alkoholtárgyú remekéből való, 1969-ből (Tomsits Rudolf és Halmágyi Sándor szerzeménye). Az Ördögtánc a maga intézménytörténeti kontextusába illeszti az alkoholproblematikát, és egyben bepillantást enged a Kádár-kor szeszmeghajtású szórakoztatóipari világába (mindezt némi dantei allegóriába csomagolva!). Utólag valószínűleg a „Lucifer, a gebinfőnök” kifejezés felfejtése okozza a legnagyobb kihívást – nem árt e dal ürügyén belemélyedni a korszak gazdaságtörténetébe, esetleg sajátos szatírairodalmába.

Koncz Zsuzsa: Mr. Alkohol

Az Illés-együttes kíséretében, a szövegíró Bródy János szájharmonika-szólójával rögzített, először az Ezek a fiatalok című 1967-es film betétdalaként felhangzó Koncz Zsuzsa-sláger (a dalszerző Szörényi Szabolcs!) mintegy addiktológiai szempontból is tökéletesen összefoglalja az alkohol ambivalens hatásait és a szokásszerűvé váló iszogatás kilátástalanságát. Mindezt megtévesztően könnyed, bohókás, afféle (Hank Williams-i értelemben vett) honky tonk bluesköntösben – így terelve el gondolatainkat e súlyos társadalmi és népegészségügyi problémáról.

Fonográf: Lökd ide a sört!

A hetvenes években a countrytól megihletett Fonográf már 1974-es bemutatkozó albumán előállt egy látszólag tökéletes, a műfajban mintegy kötelező kocsmadallal, melyet csoportos, majdhogynem dalárdai formában vezetnek elő, tág teret hagyva a már emlegetett „másik” Szörényi testvér, a mikrofon közelébe ritkán engedett Szabolcs mély orgánumának (ezúttal Tolcsvay László veszi elő a kocsmai témában elmaradhatatlan szájharmonikát…).

Ám a dal jól kitüremkedő, szubverzív mondanivalója már első hallgatásra feltárul: kemény társadalomkritikát hallunk, a kocsmamámorba merülő, igénytelen (kis)polgárról, aki alkoholtól eltelve meg sem áll a jogosnak vélt házastársi erőszakig és a rendszeres párkapcsolati abúzusig.

P. Mobil: Alkohol blues

Csak egy kis szösszenet a vaskos P. Mobil-életműből: kevés szóval, azt is hamis hangon elővezetve. Egyszerű bluestéma a zongorán – mégis tökéletesen jeleníti meg egy tetszőleges becsületsüllyesztő zárás előtti félórájának világvégi hangulatát. A rock örök és elpusztíthatatlan – sajnos, a májról ezt már nem mondhatjuk el.

Bikini: Ki visz majd haza

Természetesen a nyolcvanas-kilencvenes évek legendás zenekara is megalkotta a maga alkoholos rockhimnuszát 1991-ben: ezúttal D. Nagy Lajos költői énje fojtja alkoholba más számaiban is alaposan kitárgyalt létproblémáit – a lezárt agy kulcsának eldobása kétségtelenül hatásos költői kép. A felelőtlen italozó, a naiv Szindbád legfőbb gondja, hogy részegen ki viszi haza – de hát tudjuk, jóval az agysejtek után a remény hal meg utoljára.

Charlie: Jég dupla whiskyvel

A magyar rock ősbölénye is megküzd a maga démonaival – bevált gyógyszere sajnálatos módon a szám címében elrejtett halálos kombináció. A magyar pop- és dzsesszvilág krémjével felvett, hatásos bluesos-rockos kombináció, a dögös fúvósok, az orgonaszóló sem leplezhetik el, hogy a duplázva adagolt tömény szesz sajnos esélyt sem ad a kitörésre a dalban felvázolt magánéleti zsákutcából.

Sex Action: Alkohol

A Fekete Lyukból indult kultzenekar is bluesos rockból építi fel a másnaposságtól a berúgásig ívelő, rock and roll-életformának csúfolt önpusztítás balladáját (mely az 1992-es, árulkodó című Olcsó élvezet albumon jelent meg). Meghökkentő, hogy a dalban többször is feltör a vokalista Szaszából (akkori inkarnációjában: Sexführer The Wolfchild) a mindenkiben megbújó Hobo – a magyar rockhagyomány sajnos éppen oly addiktív, akár maga az alkohol. A vendégként szereplő Ferenczy György harmonikán éppoly meggyőző, mint az önmagával gitárpárbajt vívó Mátyás Attila.

Ossian: Sörivók

Paksi Endre és zenekara is afféle panaceaként kezeli e rockvallomásban az alkoholt, legfeljebb a mértéktelen vedelést utasítja el (és azért, mint e dal mutatja, tisztában voltak a mellékhatásokkal is!). A zenekarvezető azóta saját kárán tanulhatta meg, hogy az efféle gyógyszerek túladagolása (mint itt és itt) sajnos megroppanthatja az ember karrierjét, de legalábbis karizmáját. A magyar keményrockhagyományból is merítő sörmetáldarab (mely eredetileg az 1988-as, legendás Acélszív albumon jelent meg) nem véletlenül vált a zenekar himnuszává – szövege sem bonyolult, eleve a kórusban énekeltetésre született (nem véletlen a felütés: Gyerünk mindenki!), kézben az elmaradhatatlan félliteres műanyag pohárral.

Junkies: Miattad iszom, te állat

Nincs könnyebb annál, mint a házastársat hibáztatni a kórossá váló ivási szokások miatt – erre újabb bizonyság a többek között a New York Dollson (meg Ramoneson) iskolázott magyar glampunklegendák lendületes, ironikus ska & roll slágere (az 1997-es Nihil albumról). „Ne szólíts többet a babádnak, mikor az előbb még szidtad az anyámat”, idézi fel a zenekar a családi konfliktusok visszatérő fordulatait – de nincs az a pattogós, sánta ritmus, ami elfeledtetné, milyen jólesik ittasan ordítozni életünk megunt párjával.

Hofi Géza: Piál a Föld

Összeállításunkat nem is zárhatnánk méltóbban a halhatatlan, több műfajban is zseniális entertainer kedves (egy csöppet azért túlspilázott) blődlijével: az alkohol világuralmát és triumfálását taglaló We Are The World-paródia a nyolcvanas évek többnyire rettenetes televíziós kabaréműsorainak egyik csúcspontja – Hofi itt szinte jobb Jacko, mint az eredeti. És akkor még nem is beszéltünk arról, milyen Cindy Lauper vagy Lionel Ritchie! A „Csak az ürge nem iszik, mert azt meg kiöntik” refrén pedig legalább annyira beleivódik az agyba, mint a dalban felidézett Diana sósborszesz.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.