Lemez

Dean Wareham: Dean Wareham

  • - greff -
  • 2014. május 17.

Zene

Távolról sem a Luna volt az egyetlen amerikai zenekar, amely a Velvet Underground zajos második lemeze helyett inkább a törékeny harmadikat választotta alapkőül egy gondosan felépített karrierhez, de a Lunát maga Lou Reed részesítette pápai áldásban, amikor elhívta a bandát a Velvet visszatérő turnéjára a 90-es évek elején.

Nem véletlenül: a korábban már az álmodozós-magányos Galaxie 500-ben is varázsoló Dean Wareham zenekara szolgai másolás helyett egyfajta logikus továbbgondolásban utazott, olyan elegáns és finom dalokkal, amelyekben a visszafogott éneket és a szövegek száraz iróniáját szokatlanul gondolat- és érzelemgazdag gitárbetétek ellensúlyozták.

A Luna feloszlása óta eltelt szűk évtizedben Wareham a feleségével, Britta Phillipsszel vett fel meglehetős duettlemezeket, valamint írt egy kiváló memoárt, idén pedig elkészítette élete első szólóalbumát, amelyen a mindig is koravénnek tetsző szerző most, 50 évesen - mintegy utolérve önmagát - végképp felnőtt verzióját prezentálhatja alaposan feltárt univerzumának. A kilencszámos, balladák és higgadt középtempóra ültetett gitárpopszámok között ringatózó lemez akár a Luna nyolcadik albuma is lehetne, jelentős különbség azonban, hogy a burjánzó gitárszólók helyét a legtöbb számban pasztellszínű szintetizátorhullámok vették át, amelyek sikeresen megerősítik a negatív fordulatokat is felettébb higgadtan, de mégsem fagyos szívvel rögzítő szövegek által közvetített hangulatot. Wareham lemeze markáns, okos munka: erős ajánlat azok számára, akik nem ragaszkodnak már a váratlan csodákhoz.

Double Feature, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.