Lemez

Dean Wareham: Dean Wareham

  • - greff -
  • 2014. május 17.

Zene

Távolról sem a Luna volt az egyetlen amerikai zenekar, amely a Velvet Underground zajos második lemeze helyett inkább a törékeny harmadikat választotta alapkőül egy gondosan felépített karrierhez, de a Lunát maga Lou Reed részesítette pápai áldásban, amikor elhívta a bandát a Velvet visszatérő turnéjára a 90-es évek elején.

Nem véletlenül: a korábban már az álmodozós-magányos Galaxie 500-ben is varázsoló Dean Wareham zenekara szolgai másolás helyett egyfajta logikus továbbgondolásban utazott, olyan elegáns és finom dalokkal, amelyekben a visszafogott éneket és a szövegek száraz iróniáját szokatlanul gondolat- és érzelemgazdag gitárbetétek ellensúlyozták.

A Luna feloszlása óta eltelt szűk évtizedben Wareham a feleségével, Britta Phillipsszel vett fel meglehetős duettlemezeket, valamint írt egy kiváló memoárt, idén pedig elkészítette élete első szólóalbumát, amelyen a mindig is koravénnek tetsző szerző most, 50 évesen - mintegy utolérve önmagát - végképp felnőtt verzióját prezentálhatja alaposan feltárt univerzumának. A kilencszámos, balladák és higgadt középtempóra ültetett gitárpopszámok között ringatózó lemez akár a Luna nyolcadik albuma is lehetne, jelentős különbség azonban, hogy a burjánzó gitárszólók helyét a legtöbb számban pasztellszínű szintetizátorhullámok vették át, amelyek sikeresen megerősítik a negatív fordulatokat is felettébb higgadtan, de mégsem fagyos szívvel rögzítő szövegek által közvetített hangulatot. Wareham lemeze markáns, okos munka: erős ajánlat azok számára, akik nem ragaszkodnak már a váratlan csodákhoz.

Double Feature, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.