mi a kotta?

A Sátán örül

  • mi a kotta
  • 2014. május 10.

Zene

"A Boszorkák - ez a darabom köznapi elnevezése, hogy úgy mondjam, beceneve, valójában 'Szentivánéj a Kopár hegyen' - mint látja, megkeresztelt darabocska. Ha emlékezetem nem csal, a boszorkák ezen a hegyen gyülekeztek, pletykálkodtak, fondorkodtak, és várták a legnagyobbat - a Sátánt. Megérkezésekor ők, ti. a boszorkák, kört alakítottak a trón körül, amelyen ott trónolt hatalmas kecskebak képében a Legnagyobb, s dicsőítő énekeket énekeltek neki.

Amikor a Sátán a boszorkák dicsőítésétől kellőképpen felgerjedt, parancsával megnyitotta a boszorkányszombatot, miközben kiválasztotta a neki tetsző boszorkákat, hogy kedvét lelje bennük. Így is csináltam meg. A címlapon feltüntettem a tartalmat: 1. A boszorkányok gyülekezése, tereferéik, pletykáik, 2. A Sátán érkezése, 3. A Sátán pogány dicsőítése és 4. Boszorkányszombat." 1867-ben a büszke Muszorgszkij körvonalazta ekképp egy barátjának az Éj a Kopár hegyen programját, még mit sem sejtve arról, hogy milyen nehéz sors is vár majd e művére, amelyet bár három változatban készített el, azért a világ csak azért is egy negyedik verzióban, Rimszkij-Korszakov átdolgozásában ismeri. Pénteken ez a boszorkányos alkotás fogja megnyitni a Pannon Filharmonikusok koncertjét, melyen aztán Várjon Dénes, Baráti Kristóf és Várdai István is ott muzsikál majd, méghozzá Beethoven Hármasversenyében (Nemzeti Hangversenyterem, április 11., fél nyolc). Beethoven e versenyműve 1803-ból való, s ezt a periódust idézi majd szombaton az "budai Danubia Zenekar programja is: a Beethoven-hősök panteonját, Prométheuszt, Coriolant, Leonórát és persze az Eroica szimfónia héroszát felvonultatva az új karnagy, Hámori Máté vezénylete alatt (BMC, április 12., hét óra).

Orosz művel, Rimszkij-Korszakov Nagy orosz húsvét című nyitányával indul majd, s aztán túlnyomórészt orosz művekkel fog folytatódni is a Fesztiválzenekar soros három hangversenye, két orosz vendéggel: Dmitrij Kitajenkóval és a hegedűs Szergej Krilovval (Nemzeti Hangversenyterem, április 12. és 14., háromnegyed nyolc, ill. április 13., fél négy). A középpontban az a Sosztakovics-szimfónia áll majd, amelytől 1945-ben azt remélték, hogy a győzelem megéneklésével igazi "szovjet Kilencedik" válik belőle. Ám a komponista veszélyes csalódást okozott a szovjet illetékeseknek, s ahogyan azt egy korabeli bírálat értelmezte: ebben a Sosztakovics-műben "mintha az öreg Haydn és egy amerikai őrmester, Charlie Chaplinnek maszkírozva magukat, grimaszokat vágva, idétlenül ugrabugrálva galoppoznának végig a szimfónia első részén". A koncertek A rózsalovag szvit valcersorozatával zárulnak majd, s keringőkben éppenséggel azon az estén sem lesz hiány, amely Fischer Annie (képünk megtévesztő, ám helytálló módon hegedűvel mutatja) születésének 100. évfordulóját ünnepli - három hónappal elébe sietve a születésnapnak. Nem kevesebb mint öt kiváló magyar zongorista játszik majd ezen az emlékkoncerten: Vásáry Tamás, Falvai Katalin, Prunyi Ilona, Kocsis Zoltán és Jandó Jenő (operaház, április 14., hét óra).

S végezetül a hétre jut még legalább két mitikus remekmű a zeneirodalom csúcsairól: a Máté-passió és A varázsfuvola. Az előbbit nem kisebb historikus szakember celebrálja majd, mint Ton Koopman, aki az Amszterdami Barokk Zenekar és Kórus meg a Budapesti Énekes Iskola vezénylőjeként lép elénk szerdán (Nemzeti Hangversenyterem, április 16., fél nyolc). A varázsfuvolát pedig Szinetár Miklós rendezésében és Kovács János zenei irányításával fogja felkínálni számunkra az Erkel Színház műsora: Miklósa Erikával, Rost Andreával és művésztársaikkal (április 12., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.