SZIGETMELLÉKLET

„Állásfoglalást stimulálunk”

Sebesi István – Magic Mirror

Zene

A tizenötödik évéhez elérkező Magic Mirror a Sziget egyik méltán népszerű és jellegzetes szeglete. A kezdetekről és az idei évről, régi támadásokról és új bulikról a helyszín felelősét kérdeztük.

Magyar Narancs: Hogyan kezdődött a Magic Mirror sikertörténete?

Sebesi István: Az ezredfordulón az akkori szigetes programfőnök, Kardos József – aki nyolc év kihagyás után, Szép Fruzsinát váltva ez évtől újra a Szigetnek dolgozik – ötlete volt, hogy legyen egy „más” jellegű programhelyszín a fesztiválon. A Sziget tulajdonosai és döntéshozói rögtön felkarolták az elképzelést, megkezdődtek az egyeztetések az LMBTQ-szervezetekkel meg a meleg-szórakozóhelyek vezetőivel, s engem is beajánlott egy barátnőm, mondván, hogy még 1991–92-ben társszervezője voltam az első hazai meleg- és leszbikus-filmfesztiválnak. De annak idején összehoztam transzvesztitashow-t a Zene Ünnepére, sőt még a Sziget színházi sátrába is. Gerendai Károllyal is ismertük már egymást, hiszen 1991-ben mindketten részt vettünk a legelső Budapesti Búcsú és benne Frank Zappa föllépésének megszervezésében. 2000 őszén mégis úgy kerültem a Magic Mirror előkészítésének élére, mint Pilátus a credóba, miután az egyeztetések során valahogy mindenki visszalépett a feladattól, s így hirtelen fölindulásból vállalkoztam rá én, hogy ne maradjon szégyenben a haza.

MN: Mi volt annak idején az alapkoncepció?

SI: Én sok hasonló projektet láttam Washingtonban, New Yorkban, Amszterdamban és persze Berlinben is, de a Szigeten az volt a kiindulópont, hogy egyszerre szóljon mindenkihez, legyen informatív és intellektuális, szórakoztasson is, és lehetőleg mindenből, filmből, fellépőből, zenéből a legjobbat prezentáljuk. Így aztán kialakult az a struktúra, amit a mai napig használunk. Vagyis a délutáni talk show-k keretében mindig igyekszünk az előző év queervonatkozású társadalmi-közéleti-kulturális fejleményeit áttekinteni. Albert Györgyi halála óta ezeket a beszélgetéseket Pálfi Balázs szerkeszti és vezeti. Ezt követően filmeket vetítünk, az utóbbi években a Berlinale munkatársainak közreműködésével, a Teddy Award keretében bemutatott alkotásokból válogatva, többnyire az alkotók jelenlétében, felzárkózva a nemzetközi trendhez. Az esti varietéinkkel pedig a Pesten már-már kihalt műfajt élesztettük újra, ami a hazaiaknak újdonság, a nyugatiaknak otthonos, de mindenki rendkívül szereti. Persze a tartalom évről évre mindig változik kicsit, hiszen időközben megjelent egy vagy már inkább két új generáció. Így aztán mindig változik az ízlés: a mai közönség már egészen más zenét hallgat, de az alap ugyanaz.

MN: A Magic Mirror létrejötte 2001-ben rögtön ki is váltotta Tarlós István zajos ellenszenvét. Ma is előfordul, hogy ez a „heteróbarát” intézmény ilyen ellenérzésekkel, támadásokkal találja szemben magát?

SI: Amit az akkori III. kerületi polgármester művelt, az – eufemisztikusan fogalmazva – nagyon nem volt szép dolog. Engem az külön is megrázott, hogy onnan jött a támadás, ahonnan éppenséggel támogatást vártunk volna. Szerencsére Gerendai született diplomata, s elképesztő bravúrral helyrerakta a dolgot. De a helyszínnek mindenképpen jót tett a botrány. Mert így még az is nálunk akart fellépni, akit nem is hívtunk; mindenki kötelezőnek érezte, hogy megnézzen minket; az akkori EU-nagykövet elvállalta a védnökséget… Szóval azon a nyáron kifejezetten celeb-találkozóhellyé avanzsáltunk. És ez mind a mai napig tart, aminek mi, dolgozók nagyon örülünk, mert egyfajta civil állásfoglalást stimulálunk a munkánkkal. Méghozzá úgy, hogy maga a helyszín egyáltalán nem militáns, nem követelőző, csupán jó ott lenni. Azóta egyébként támadás nem is ért minket, nem kifizetődő…

MN: Hogyan alakult az évek során a Magic Mirror publicitása?

SI: Érdekes, hogy a Magic Mirrornak külföldi recepciója a kezdeti botrányt kivéve hosszú évekig nem volt. Az áttörés, megmagyarázhatatlan módon, 2010-ben történt. Akkor hirtelen megjelentünk ajánlókban, tudósítottak tőlünk, lassan belekerültünk a nemzetközi szcénába. Aminek például az az eredménye, hogy bátran hívhatunk olyan klub-dj-ket, mint Tama Sumo vagy Andreas Baumecker, akik a Berghain Panorama bárjának rezidensei Berlinben. Valamint 2011-ben beválasztottak a nemzetközi Queer Programers Academybe, amelynek több mint 120 tagja van a világ minden részéről, így naprakészen tudjuk, hogy Dél-Koreától Patagóniáig, Alaszkától Kuala Lumpurig épp mi történik, ki lép fel, mi a téma, kik az új szereplők, mire kíváncsi a nemzetközi közönség. Ez pedig hatalmas segítség a programsorozat összeállításában.

MN: Ha már itt tartunk, milyen lesz az idei program? Kik jönnek, illetve kik jönnek vissza fellépni a sátorba?

SI: Aktuális queertémákról lesz majd szó minden délután a beszélgetős műsorpanelünkben. Utána a filmvetítéseken bemutatjuk a Sziget közönségének például az athéni Outview fesztivált, méghozzá igazgatóstul. De a Meleg férfiak, hideg diktatúrák című új film is műsoron szerepel majd: Takács Mária filmjét angol felirattal fogjuk vetíteni. Vendégünk lesz minden este a Hócipő kabaré, szombaton, augusztus 15-én pedig koncertet ad majd nálunk a PinUps zenekar. A hagyományos késő esti show-t idén Lakatos Márk vezényli, s lesznek artisták, táncosok, operaénekes, honi és nemzetközi sztárok. A házigazda pedig visszatérő vendégünk: Gloria Viagra, a berlini „Empire State Building”. És minden éjjel parti hajnalig…

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.