SZIGETMELLÉKLET

„Állásfoglalást stimulálunk”

Sebesi István – Magic Mirror

Zene

A tizenötödik évéhez elérkező Magic Mirror a Sziget egyik méltán népszerű és jellegzetes szeglete. A kezdetekről és az idei évről, régi támadásokról és új bulikról a helyszín felelősét kérdeztük.

Magyar Narancs: Hogyan kezdődött a Magic Mirror sikertörténete?

Sebesi István: Az ezredfordulón az akkori szigetes programfőnök, Kardos József – aki nyolc év kihagyás után, Szép Fruzsinát váltva ez évtől újra a Szigetnek dolgozik – ötlete volt, hogy legyen egy „más” jellegű programhelyszín a fesztiválon. A Sziget tulajdonosai és döntéshozói rögtön felkarolták az elképzelést, megkezdődtek az egyeztetések az LMBTQ-szervezetekkel meg a meleg-szórakozóhelyek vezetőivel, s engem is beajánlott egy barátnőm, mondván, hogy még 1991–92-ben társszervezője voltam az első hazai meleg- és leszbikus-filmfesztiválnak. De annak idején összehoztam transzvesztitashow-t a Zene Ünnepére, sőt még a Sziget színházi sátrába is. Gerendai Károllyal is ismertük már egymást, hiszen 1991-ben mindketten részt vettünk a legelső Budapesti Búcsú és benne Frank Zappa föllépésének megszervezésében. 2000 őszén mégis úgy kerültem a Magic Mirror előkészítésének élére, mint Pilátus a credóba, miután az egyeztetések során valahogy mindenki visszalépett a feladattól, s így hirtelen fölindulásból vállalkoztam rá én, hogy ne maradjon szégyenben a haza.

MN: Mi volt annak idején az alapkoncepció?

SI: Én sok hasonló projektet láttam Washingtonban, New Yorkban, Amszterdamban és persze Berlinben is, de a Szigeten az volt a kiindulópont, hogy egyszerre szóljon mindenkihez, legyen informatív és intellektuális, szórakoztasson is, és lehetőleg mindenből, filmből, fellépőből, zenéből a legjobbat prezentáljuk. Így aztán kialakult az a struktúra, amit a mai napig használunk. Vagyis a délutáni talk show-k keretében mindig igyekszünk az előző év queervonatkozású társadalmi-közéleti-kulturális fejleményeit áttekinteni. Albert Györgyi halála óta ezeket a beszélgetéseket Pálfi Balázs szerkeszti és vezeti. Ezt követően filmeket vetítünk, az utóbbi években a Berlinale munkatársainak közreműködésével, a Teddy Award keretében bemutatott alkotásokból válogatva, többnyire az alkotók jelenlétében, felzárkózva a nemzetközi trendhez. Az esti varietéinkkel pedig a Pesten már-már kihalt műfajt élesztettük újra, ami a hazaiaknak újdonság, a nyugatiaknak otthonos, de mindenki rendkívül szereti. Persze a tartalom évről évre mindig változik kicsit, hiszen időközben megjelent egy vagy már inkább két új generáció. Így aztán mindig változik az ízlés: a mai közönség már egészen más zenét hallgat, de az alap ugyanaz.

MN: A Magic Mirror létrejötte 2001-ben rögtön ki is váltotta Tarlós István zajos ellenszenvét. Ma is előfordul, hogy ez a „heteróbarát” intézmény ilyen ellenérzésekkel, támadásokkal találja szemben magát?

SI: Amit az akkori III. kerületi polgármester művelt, az – eufemisztikusan fogalmazva – nagyon nem volt szép dolog. Engem az külön is megrázott, hogy onnan jött a támadás, ahonnan éppenséggel támogatást vártunk volna. Szerencsére Gerendai született diplomata, s elképesztő bravúrral helyrerakta a dolgot. De a helyszínnek mindenképpen jót tett a botrány. Mert így még az is nálunk akart fellépni, akit nem is hívtunk; mindenki kötelezőnek érezte, hogy megnézzen minket; az akkori EU-nagykövet elvállalta a védnökséget… Szóval azon a nyáron kifejezetten celeb-találkozóhellyé avanzsáltunk. És ez mind a mai napig tart, aminek mi, dolgozók nagyon örülünk, mert egyfajta civil állásfoglalást stimulálunk a munkánkkal. Méghozzá úgy, hogy maga a helyszín egyáltalán nem militáns, nem követelőző, csupán jó ott lenni. Azóta egyébként támadás nem is ért minket, nem kifizetődő…

MN: Hogyan alakult az évek során a Magic Mirror publicitása?

SI: Érdekes, hogy a Magic Mirrornak külföldi recepciója a kezdeti botrányt kivéve hosszú évekig nem volt. Az áttörés, megmagyarázhatatlan módon, 2010-ben történt. Akkor hirtelen megjelentünk ajánlókban, tudósítottak tőlünk, lassan belekerültünk a nemzetközi szcénába. Aminek például az az eredménye, hogy bátran hívhatunk olyan klub-dj-ket, mint Tama Sumo vagy Andreas Baumecker, akik a Berghain Panorama bárjának rezidensei Berlinben. Valamint 2011-ben beválasztottak a nemzetközi Queer Programers Academybe, amelynek több mint 120 tagja van a világ minden részéről, így naprakészen tudjuk, hogy Dél-Koreától Patagóniáig, Alaszkától Kuala Lumpurig épp mi történik, ki lép fel, mi a téma, kik az új szereplők, mire kíváncsi a nemzetközi közönség. Ez pedig hatalmas segítség a programsorozat összeállításában.

MN: Ha már itt tartunk, milyen lesz az idei program? Kik jönnek, illetve kik jönnek vissza fellépni a sátorba?

SI: Aktuális queertémákról lesz majd szó minden délután a beszélgetős műsorpanelünkben. Utána a filmvetítéseken bemutatjuk a Sziget közönségének például az athéni Outview fesztivált, méghozzá igazgatóstul. De a Meleg férfiak, hideg diktatúrák című új film is műsoron szerepel majd: Takács Mária filmjét angol felirattal fogjuk vetíteni. Vendégünk lesz minden este a Hócipő kabaré, szombaton, augusztus 15-én pedig koncertet ad majd nálunk a PinUps zenekar. A hagyományos késő esti show-t idén Lakatos Márk vezényli, s lesznek artisták, táncosok, operaénekes, honi és nemzetközi sztárok. A házigazda pedig visszatérő vendégünk: Gloria Viagra, a berlini „Empire State Building”. És minden éjjel parti hajnalig…

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?