SZIGETMELLÉKLET - Világzene

Legyen tánc – itt is!

  • Kovács Bálint
  • 2015. szeptember 6.

Zene

A nagy visszatérők, a magyarok egy részének szemében a világzene egészét megtestesítő, macskajajos haknibalkán kompániák, vagyis Goran Bregović és Boban Marković nagyzenekarai versenyt versengenek a magyar táncos csizmákért – de ennek most vége: idén végre nem kell nélkülözni egyiküket sem, mert a Sziget hajdan – nem is olyan rég – talán legnagyobb merítéssel reprezentált műfaja, a világzene aktuális túlélőszínpadán mind a ketten fellépnek.

Az idén éppen Mastercard Világzenei Nagyszínpad néven a Csónakház mellé telepített örömzenei helyszínen a magyar színtér méltán sokra tartott nagyjaival, a Sziget törzsközönségének már ismerős fellépőkkel és néhány – ezúttal főleg, de nem kizárólag európai – ínyencséggel leginkább a tánczenén van a hangsúly, és ahogyan a jó népszínházak jelszava a „szórakoztassunk, de igényesen”, úgy itt is a „legyen tánc, de legyen hozzá némi szájtátás is” a jelszó.

augusztus 12.

szerda

Ennek tükrében nem is választhattak volna jobb nyitó fellépőt, mint az egykori Roma Sátorban már vendégeskedett Antwerp GipsySka Orkestrát (16.45): a zenekar nemcsak a nemzetiségeket és azzal együtt a kulturális hatásokat egyesíti (belga, szerb és latin-amerikai zenészek húzzák benne), hanem a műfajokat is úgy vegyíti, mint mókás kedvű dj a hajnali afterpartin. Ha elkezdődik egy balkáni hagyományokat elég pontosan követő dallam, az náluk nem jelenti azt, hogy az egész ne fordulna egy percen belül skába, és még a rap sem idegen tőlük, ahogyan semmi sem, ami beindítja a táncreflexet.

Rögtön utánuk (18.15-től) az ukrán DakhaBrakha a legtökéletesebb lehetőség a tánc kipihenésére: a hatalmas kucsmákban, népviseletben fellépő zenekar az elkoptatott „varázslatos” szót tölti meg új élettel. Miközben ők sem vetik meg a fogós ritmusokat, zenéjük mégis elmélyülős, a szertartásos lassúságot is hipnotikusan használó mágia, ami a színpad elé szögezi azokat is, akik amúgy csak poharazni érkeztek, amíg el nem kezdődik a Budapestet már jól ismerő barcelonai Che Sudaka (19.45) és a szerb (vagy tiszteletbeli magyar?) Boban i Marko Marković Orkestar (21.15) umca-umcás bulija. Amivel még nincs vége a napi táncnak: a méltatlanul ismeretlen(ebb) olasz Canzoniere Grecanico Salentino (23.15) poposan fülbemászó ka­valkádja ennél sokkal későbbi időpontban is ébresztőül szolgálna a közönség legfáradtabb tagjának is, miközben a férfi-női duettek, az egészen eklektikus hangszerhasználat – tamburintól buzukiig – és a mindenféle mediterrán kultúra letagadhatatlan hatása távol tartja tőlük a hakniszerűség gondolatát is.

 

augusztus 13.

csütörtök

A Liza, a rókatündér című film saját találmánya volt a finn westernzene iránt rajongó főhős, pedig az ötlet koránt sincs annyira távol a valóságtól: a Helsinki-Cotonou Ensemble (16.45) afrodzsesszét, afrikai funkrockját egy Janne Halonen nevű, tősgyökeres finn fickó zenekara prezentálja, igaz, a három finnre jut három benini zenész is – az összhatásban elsősorban az afrikai vonal érvényesül. A világhírű magyar Parno Graszt (18.15) után újra a nagy utazóké a színpad: a pár éve már a Szigetet is megjárt Roy Paci Uruguaytól Szenegálig nézett körül, hogy muníciót gyűjtsön a Roy Paci & Aretuska Allstars (19.45) megalapításához. Mint a latin ska esetében általában, a hangsúly itt is a táncon van, miközben a reggae-től egészen a rapig köszönnek be az egyénibb hangok.

Az utánuk Münchenből, egyenesen a sörfesztiválok világából átugró LaBrassBanda (21.15) életcélja pedig mi más is lehetne, mint a tánc? Kerül, amibe kerül: ha kell, vannak hozzá balkánias rezek, reggae-s lüktetés, skás ritmus. És ami még nem volt (pedig tánc), az a néptánc: a legendás román Taraf de Haïdouks (23.15) folkja cigány zenén alapul, de úgy egyesíti a kultúrákat, hogy nemcsak mi, magyarok, hanem a törököktől a bolgárokig mindenki talál benne valami ismerőset.

 

augusztus 14.

péntek

Pénteken sem szakadunk el Európától: a kolumbiai La Chiva Gantivát (16.45) ugyanis Brüsszelben tanuló egyetemisták alapították, és hamar fel is vettek maguk mellé két belga, egy francia és, na jó, egy vietnami zenészt; és ha nem is hagyták el az afrozenét, azért meglehetősen populáris vizeken eveztek. Az sem túl meglepő, ha a Szigeten egyeseknek Manu Chao jut róluk az eszébe, de a skás lüktetés vagy a reggae sem idegen tőlük, szóval akit az előző napok után a lába megszokásból visz a színpad elé, az nem fog csalódni. Utánuk a kárpátaljai Szalonna és Bandája (18.15) bizonyítja, hogy a magyar népzenében sem csak a Csík Zenekaré a világ.

Azt viszont, hogy mi is az az Imam Baildi (19.45), nemigen lehet annál pontosabban leírni, mint hogy olyan hibrid, amit egyszer hallania kell mindenkinek, aki nem csak azért jár ennél a színpadnál, mert eltévedt a Csónakház olcsó büféje felé vezető úton. Alapnak adott a görög „utcai blues”, a rembetika, ahogy azt a görög tradíciókban jártasak a legjobban szeretik: angyali női énekhanggal, amit rögtön meg is vadít a férfi énekes hiphopja, és akkor ezt még leöntik némi visszafogott, diszkótlanított balkáni rézfúvós zenével – három jó koncert egyben, így máris nem tűnik olyan drágának a napijegy. Az őket követő portugál Mariza (21.15) ellenben épp attól zseniális, hogy a nagy Amália Rodrigues óta talán senki sem képviselte olyan nemes tisztasággal a fado hagyományait, mint az ezüst hajú díva, a műfaj legnagyobb mai sztárja. És még mindig nem érdemes lelépni, mert az itthon ma már kevesebbet játszó, tizenhat éves fennállása óta mindig megújulni tudó Besh o droM (23.15) a pizsama fellövése – na persze – előtt még leckét ad abból, hogyan lehet klisék nélkül balkáni zenét játszani a huszonegyedik században.

 

augusztus 15.

szombat

A szombati nyitó előadóra nem lehet ráfogni, hogy segít felébredni: a francia–egyiptomi Egyptian Project (16.45) a belassulós egyiptomi dallamokat vegyíti elektronikus zenével. És ha ennyitől még nem éreznénk a perzselő homokot a talpunk alatt, az ősanyaian mély hangú, mauritániai Noura Mint Seymali (18.15) úgy hozza el nekünk a Szaharát, hogy amíg őt hallgatjuk, ne is érdekeljen, hol a legközelebbi oázis. A mauritániai himnusz szerzőjének lánya olyan sajátos elegyét hozza létre a sivatagi bluesnak és a rockzenének, mintha Jimi Hendrix adott volna néhány leckét a Tinariwennek.

Innentől a hazai kedvenceké a színpad: ha a Ladánybene 27 (19.45) bulija előtt még nem is, a Goran Bregović Wedding and Funeral Band koncertjére (21.15) alighanem teljesen lecserélődik a közönség, hiszen az övék a legnépszerűbb balkáni diszkó. Végül a nagyecsedi–budapesti Romengo (23.15) és Lakatos Móni énekli el, hogy Nem kellesz.

 

augusztus 16.

vasárnap

A zárónap nyitóbandája kétszeresen is kuriózum: a Sziget idén nem kényezteti el a klezmer híveit, ráadásul az angol–amerikai–görög–török She’ Koyokh (16.45) először jár Magyarországon. És mivel a vegytisztaság ma már szinte kuriózum a világzenében (és épp ettől marad izgalmas a műfaj), a She’ Koyokh sem tisztán klezmert játszik: nem nehéz kihallani belőle a tagok saját kultúrájából hozott hatásokat.

A műfajkeveredés persze a pop­zenében is jelen van, így kerülhet már másodszor a Világ­zenei Nagyszínpadra az algériai gyökerű, francia HK & Les Saltimbanks (18.15), egy Sarkozy-ellenes tüntetés résztvevői által piedesztálra emelt, reggae-s, hiphopos slágerzenekar, a munkások, a bevándorlók, a kisemberek – egyszóval egy Sziget-jellegű fesztivál kapuit csak kívülről látó réteg – idolja. Műfajkeveredésben nem marad alul a hét egyik legtávolabbinak és legközelebbinek is tűnő zenekara sem: a Dhoad – Gypsies from Rajasthan (19.45) neve mindent elmond. Hol az indiai, hol a cigány zene hatása kerekedik felül a zenéjükben, ami különösnek tűnhet, mégis egészen természetesnek hangzik.

A színpadot hazai fellépők zárják: a 21.15-ös, főzenekari sávban a Pannonia Allstars Ska Orchestra ugráltatja meg azokat, akiknek szégyenszemre még mindig nem durrant be a vádlija, végül a világ jelenleg talán leghíresebb magyar világzenei formációja, a Söndörgő (23.15) érkezik egyenesen az európai világzenei rádiós toplisták éléről, hogy tamburába zárják az egész világot, és az ott fickándozzon, amíg jövőre újra ki nem nyit a Világzenei Nagyszínpad Goran Bregovićtyal, Boban Markovićtyal, mindkettejükkel vagy egyikükkel sem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.