Állni látszék, szalad: Időképek a Néprajzi Múzeumban

Zene

Hogy az idő kezelése milyen szakmai problémákat bír okozni, arról írók, rendezők és komponisták konferenciákat tudnának telesírni, de van vele baja e sorok szerzőjének is. Amikor ezt gépbe pötyögi, még 2000-et mutat a naptár, a kiállítás csak lesz, ő maga is félkész állapotban látta, leginkább egy elképzelés formájában. Jövő időt azonban mégse használhat, hiszen amikor önök ezt olvassák, a dátum 2001, a kiállítás már van, létezik a jelenben, megvolt a megnyitója, a múlt részévé vált, merthogy az új évezred beköszöntére lett időzítve.
Hogy az idő kezelése milyen szakmai problémákat bír okozni, arról írók, rendezők és komponisták konferenciákat tudnának telesírni, de van vele baja e sorok szerzőjének is. Amikor ezt gépbe pötyögi, még 2000-et mutat a naptár, a kiállítás csak lesz, ő maga is félkész állapotban látta, leginkább egy elképzelés formájában. Jövő időt azonban mégse használhat, hiszen amikor önök ezt olvassák, a dátum 2001, a kiállítás már van, létezik a jelenben, megvolt a megnyitója, a múlt részévé vált, merthogy az új évezred beköszöntére lett időzítve.

H

A Néprajzi Múzeum elrugaszkodik a néprajztól, és mégsem. Ezúttal nem egy-egy nép, népcsoport, népszokás, térség, viselet, tárgy stb. köré épült kiállítás, hanem egy asszociációk szinte végtelen tárházát kínáló fogalom: az idő köré. Alkalmat természetesen az ezredforduló szolgáltat. A megszokottnál tágabb tér (több emelet, sőt az eddig kiállítási célra nem használt, ponyvával fedett udvar) és hosszabb táv (a teljes esztendő) áll az Időképek rendelkezésére, melyet Fejős Zoltán igazgató bevallottan olyan (hátsó) szándékkal (is) koncipiált, hogy egyúttal magának a néprajznak is segítsen kimozdulni a "szakmai gettóból", közelebb kerülni a közönséghez.

Egész életünk, bölcsőtől nászi ágyon át a sírig az időben zajlik. A néprajz alanya, tárgya, művelője, az ember viszonyulni kénytelen az időhöz. Az idő járásához és az időjáráshoz. Szinte bármi felfűzhető az idő fonalára, haladjon az könyörtelen euro-felfogásban, mindig előre, vagy tekeredjen végtelen buddhista körforgásba. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a legkülönbözőbb és legkülönlegesebb holmikat tárják elénk, nagyot nem hibázhatnak.

Három szint, három témakör. A földszint a görög Kronoszé, az "absztrakt" vagy "fizikai" időé és a latin tempusé, a "társadalmi" időé, az egyéntől a világmindenségig. Az első emelet egy korábban elzárt folyosója a múzeumé mint "időgépé", a tárolásé, az idő tárgyakban történő rögzítéséé. A második emelet az időben történő élésé, az ember és tárgyai romlandóságáé, az idő haladásával, a mulandósággal való szembeszegülésé, a jövő várásáé, kalkulálásáé, az idő kötelékétől való spirituális elrugaszkodásé.

H

Öklömnyire zsugorodott emberi fej, magyarul zanza. Valaha valahol ez a megbarnult citrom valószínűleg élt. Mumifikált kézfej, élő emberhez tartozott ez is. Végtelenül türelmes, élő kezek precízkedtek bele miniatűr figurákat üvegpalackokba, hogy teljen az idő, amit égi vagy földi bírájuk reájuk mért. Mennyi egy emberöltő? Mennyi ideig tart a gyász? Meddig tud visszanyúlni egy családfa gyökere? Hogyan őrzik a nemzet idejét egy vén fa évgyűrűi és a magyar történelem pásztorbotokra faragott epizódjai? Tunéziai berber esküvői rítusok, mongol sámánkellékek, modernizációt és tradíciót ötvöző mexikói oltárok, varázslásra szolgáló ausztrál csurungák, távol-keleti időmérő eszközök, a Föld különböző pontjainak helyi idejét egyszerre mutató óraszekrény, több millió éves fosszíliák, őskrokodil csontvázának megkövesedett lenyomata.

Mindez és sok egyéb (beleértve az állandó kiállítást is) látható a Néprajzi Múzeumban, készül hozzá katalógus, tanulmánykötet, ahogy illik. Az egyéb programok közül a World Press Photo tavaszról őszre csúszik át, viszont ezúttal nem az előző évi, hanem a legfrissebb anyaggal érkezik. Bennszülött kuzinja, a Magyar Sajtófotó idén a Nemzeti Múzeumban próbál majd pótolni valamicskét a Szent Korona Parlamentbe vitele miatt kiesett bevételből. Lássuk be, nagy idők tanúi vagyunk.

Szőnyei Tamás

Időkerék, virtuális

"Az Időkerék a globális gondolkodás szimbóluma. Felállítására 1999. december 31-én, első megfordítására 2000. december 31-én éjfélkor, az új évet és az ezredfordulót köszöntő ünnepségsorozat keretei között, annak egyik fő eseményeként kerül sor. Az ünnepségen díszvendégként olyan világhírű alkotók és közéleti személyiségek vesznek részt, akik az előző évben hozzájárultak egyetemes kultúránkhoz, az emberiség reménytelibb jövőjéhez."

E szép álom az Időkerék honlapján (www.timewheel.com) olvasható. A 8 m átmérőjű, 2,5 m széles, vörösgránitból, rozsdamentes acélból és golyóálló üvegből készült, 7 tonnányi homokot magában foglaló, 60 tonna súlyú homokórának a Felvonulási téren kellett volna szilveszterkor egyet fordulnia, illetve elindulnia, ha a Khronosz Alapítvány Gautáma Buddhától eredeztetett, Herner János, Karátson Gábor, Krasznahorkai László és Janáky István által dédelgetett terve nem hol hamvába. Ám a pénznek csak a fele jött össze, a másik fele gyanakvó városi és országos politikusok fejbólintásának elmaradása miatt hiányzik, úgyhogy az Időkerék egyelőre csupán virtuálisan létezik, jövő időbe fagyott mondatokban. De hiába érvényes öt évig a pesti építési engedély, elképzelhető, hogy végül egy igazi világvárosban fogják megvalósítani.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.