Állni látszék, szalad: Időképek a Néprajzi Múzeumban

Zene

Hogy az idő kezelése milyen szakmai problémákat bír okozni, arról írók, rendezők és komponisták konferenciákat tudnának telesírni, de van vele baja e sorok szerzőjének is. Amikor ezt gépbe pötyögi, még 2000-et mutat a naptár, a kiállítás csak lesz, ő maga is félkész állapotban látta, leginkább egy elképzelés formájában. Jövő időt azonban mégse használhat, hiszen amikor önök ezt olvassák, a dátum 2001, a kiállítás már van, létezik a jelenben, megvolt a megnyitója, a múlt részévé vált, merthogy az új évezred beköszöntére lett időzítve.
Hogy az idő kezelése milyen szakmai problémákat bír okozni, arról írók, rendezők és komponisták konferenciákat tudnának telesírni, de van vele baja e sorok szerzőjének is. Amikor ezt gépbe pötyögi, még 2000-et mutat a naptár, a kiállítás csak lesz, ő maga is félkész állapotban látta, leginkább egy elképzelés formájában. Jövő időt azonban mégse használhat, hiszen amikor önök ezt olvassák, a dátum 2001, a kiállítás már van, létezik a jelenben, megvolt a megnyitója, a múlt részévé vált, merthogy az új évezred beköszöntére lett időzítve.

H

A Néprajzi Múzeum elrugaszkodik a néprajztól, és mégsem. Ezúttal nem egy-egy nép, népcsoport, népszokás, térség, viselet, tárgy stb. köré épült kiállítás, hanem egy asszociációk szinte végtelen tárházát kínáló fogalom: az idő köré. Alkalmat természetesen az ezredforduló szolgáltat. A megszokottnál tágabb tér (több emelet, sőt az eddig kiállítási célra nem használt, ponyvával fedett udvar) és hosszabb táv (a teljes esztendő) áll az Időképek rendelkezésére, melyet Fejős Zoltán igazgató bevallottan olyan (hátsó) szándékkal (is) koncipiált, hogy egyúttal magának a néprajznak is segítsen kimozdulni a "szakmai gettóból", közelebb kerülni a közönséghez.

Egész életünk, bölcsőtől nászi ágyon át a sírig az időben zajlik. A néprajz alanya, tárgya, művelője, az ember viszonyulni kénytelen az időhöz. Az idő járásához és az időjáráshoz. Szinte bármi felfűzhető az idő fonalára, haladjon az könyörtelen euro-felfogásban, mindig előre, vagy tekeredjen végtelen buddhista körforgásba. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a legkülönbözőbb és legkülönlegesebb holmikat tárják elénk, nagyot nem hibázhatnak.

Három szint, három témakör. A földszint a görög Kronoszé, az "absztrakt" vagy "fizikai" időé és a latin tempusé, a "társadalmi" időé, az egyéntől a világmindenségig. Az első emelet egy korábban elzárt folyosója a múzeumé mint "időgépé", a tárolásé, az idő tárgyakban történő rögzítéséé. A második emelet az időben történő élésé, az ember és tárgyai romlandóságáé, az idő haladásával, a mulandósággal való szembeszegülésé, a jövő várásáé, kalkulálásáé, az idő kötelékétől való spirituális elrugaszkodásé.

H

Öklömnyire zsugorodott emberi fej, magyarul zanza. Valaha valahol ez a megbarnult citrom valószínűleg élt. Mumifikált kézfej, élő emberhez tartozott ez is. Végtelenül türelmes, élő kezek precízkedtek bele miniatűr figurákat üvegpalackokba, hogy teljen az idő, amit égi vagy földi bírájuk reájuk mért. Mennyi egy emberöltő? Mennyi ideig tart a gyász? Meddig tud visszanyúlni egy családfa gyökere? Hogyan őrzik a nemzet idejét egy vén fa évgyűrűi és a magyar történelem pásztorbotokra faragott epizódjai? Tunéziai berber esküvői rítusok, mongol sámánkellékek, modernizációt és tradíciót ötvöző mexikói oltárok, varázslásra szolgáló ausztrál csurungák, távol-keleti időmérő eszközök, a Föld különböző pontjainak helyi idejét egyszerre mutató óraszekrény, több millió éves fosszíliák, őskrokodil csontvázának megkövesedett lenyomata.

Mindez és sok egyéb (beleértve az állandó kiállítást is) látható a Néprajzi Múzeumban, készül hozzá katalógus, tanulmánykötet, ahogy illik. Az egyéb programok közül a World Press Photo tavaszról őszre csúszik át, viszont ezúttal nem az előző évi, hanem a legfrissebb anyaggal érkezik. Bennszülött kuzinja, a Magyar Sajtófotó idén a Nemzeti Múzeumban próbál majd pótolni valamicskét a Szent Korona Parlamentbe vitele miatt kiesett bevételből. Lássuk be, nagy idők tanúi vagyunk.

Szőnyei Tamás

Időkerék, virtuális

"Az Időkerék a globális gondolkodás szimbóluma. Felállítására 1999. december 31-én, első megfordítására 2000. december 31-én éjfélkor, az új évet és az ezredfordulót köszöntő ünnepségsorozat keretei között, annak egyik fő eseményeként kerül sor. Az ünnepségen díszvendégként olyan világhírű alkotók és közéleti személyiségek vesznek részt, akik az előző évben hozzájárultak egyetemes kultúránkhoz, az emberiség reménytelibb jövőjéhez."

E szép álom az Időkerék honlapján (www.timewheel.com) olvasható. A 8 m átmérőjű, 2,5 m széles, vörösgránitból, rozsdamentes acélból és golyóálló üvegből készült, 7 tonnányi homokot magában foglaló, 60 tonna súlyú homokórának a Felvonulási téren kellett volna szilveszterkor egyet fordulnia, illetve elindulnia, ha a Khronosz Alapítvány Gautáma Buddhától eredeztetett, Herner János, Karátson Gábor, Krasznahorkai László és Janáky István által dédelgetett terve nem hol hamvába. Ám a pénznek csak a fele jött össze, a másik fele gyanakvó városi és országos politikusok fejbólintásának elmaradása miatt hiányzik, úgyhogy az Időkerék egyelőre csupán virtuálisan létezik, jövő időbe fagyott mondatokban. De hiába érvényes öt évig a pesti építési engedély, elképzelhető, hogy végül egy igazi világvárosban fogják megvalósítani.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.