Állni látszék, szalad: Időképek a Néprajzi Múzeumban

Zene

Hogy az idő kezelése milyen szakmai problémákat bír okozni, arról írók, rendezők és komponisták konferenciákat tudnának telesírni, de van vele baja e sorok szerzőjének is. Amikor ezt gépbe pötyögi, még 2000-et mutat a naptár, a kiállítás csak lesz, ő maga is félkész állapotban látta, leginkább egy elképzelés formájában. Jövő időt azonban mégse használhat, hiszen amikor önök ezt olvassák, a dátum 2001, a kiállítás már van, létezik a jelenben, megvolt a megnyitója, a múlt részévé vált, merthogy az új évezred beköszöntére lett időzítve.
Hogy az idő kezelése milyen szakmai problémákat bír okozni, arról írók, rendezők és komponisták konferenciákat tudnának telesírni, de van vele baja e sorok szerzőjének is. Amikor ezt gépbe pötyögi, még 2000-et mutat a naptár, a kiállítás csak lesz, ő maga is félkész állapotban látta, leginkább egy elképzelés formájában. Jövő időt azonban mégse használhat, hiszen amikor önök ezt olvassák, a dátum 2001, a kiállítás már van, létezik a jelenben, megvolt a megnyitója, a múlt részévé vált, merthogy az új évezred beköszöntére lett időzítve.

H

A Néprajzi Múzeum elrugaszkodik a néprajztól, és mégsem. Ezúttal nem egy-egy nép, népcsoport, népszokás, térség, viselet, tárgy stb. köré épült kiállítás, hanem egy asszociációk szinte végtelen tárházát kínáló fogalom: az idő köré. Alkalmat természetesen az ezredforduló szolgáltat. A megszokottnál tágabb tér (több emelet, sőt az eddig kiállítási célra nem használt, ponyvával fedett udvar) és hosszabb táv (a teljes esztendő) áll az Időképek rendelkezésére, melyet Fejős Zoltán igazgató bevallottan olyan (hátsó) szándékkal (is) koncipiált, hogy egyúttal magának a néprajznak is segítsen kimozdulni a "szakmai gettóból", közelebb kerülni a közönséghez.

Egész életünk, bölcsőtől nászi ágyon át a sírig az időben zajlik. A néprajz alanya, tárgya, művelője, az ember viszonyulni kénytelen az időhöz. Az idő járásához és az időjáráshoz. Szinte bármi felfűzhető az idő fonalára, haladjon az könyörtelen euro-felfogásban, mindig előre, vagy tekeredjen végtelen buddhista körforgásba. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a legkülönbözőbb és legkülönlegesebb holmikat tárják elénk, nagyot nem hibázhatnak.

Három szint, három témakör. A földszint a görög Kronoszé, az "absztrakt" vagy "fizikai" időé és a latin tempusé, a "társadalmi" időé, az egyéntől a világmindenségig. Az első emelet egy korábban elzárt folyosója a múzeumé mint "időgépé", a tárolásé, az idő tárgyakban történő rögzítéséé. A második emelet az időben történő élésé, az ember és tárgyai romlandóságáé, az idő haladásával, a mulandósággal való szembeszegülésé, a jövő várásáé, kalkulálásáé, az idő kötelékétől való spirituális elrugaszkodásé.

H

Öklömnyire zsugorodott emberi fej, magyarul zanza. Valaha valahol ez a megbarnult citrom valószínűleg élt. Mumifikált kézfej, élő emberhez tartozott ez is. Végtelenül türelmes, élő kezek precízkedtek bele miniatűr figurákat üvegpalackokba, hogy teljen az idő, amit égi vagy földi bírájuk reájuk mért. Mennyi egy emberöltő? Mennyi ideig tart a gyász? Meddig tud visszanyúlni egy családfa gyökere? Hogyan őrzik a nemzet idejét egy vén fa évgyűrűi és a magyar történelem pásztorbotokra faragott epizódjai? Tunéziai berber esküvői rítusok, mongol sámánkellékek, modernizációt és tradíciót ötvöző mexikói oltárok, varázslásra szolgáló ausztrál csurungák, távol-keleti időmérő eszközök, a Föld különböző pontjainak helyi idejét egyszerre mutató óraszekrény, több millió éves fosszíliák, őskrokodil csontvázának megkövesedett lenyomata.

Mindez és sok egyéb (beleértve az állandó kiállítást is) látható a Néprajzi Múzeumban, készül hozzá katalógus, tanulmánykötet, ahogy illik. Az egyéb programok közül a World Press Photo tavaszról őszre csúszik át, viszont ezúttal nem az előző évi, hanem a legfrissebb anyaggal érkezik. Bennszülött kuzinja, a Magyar Sajtófotó idén a Nemzeti Múzeumban próbál majd pótolni valamicskét a Szent Korona Parlamentbe vitele miatt kiesett bevételből. Lássuk be, nagy idők tanúi vagyunk.

Szőnyei Tamás

Időkerék, virtuális

"Az Időkerék a globális gondolkodás szimbóluma. Felállítására 1999. december 31-én, első megfordítására 2000. december 31-én éjfélkor, az új évet és az ezredfordulót köszöntő ünnepségsorozat keretei között, annak egyik fő eseményeként kerül sor. Az ünnepségen díszvendégként olyan világhírű alkotók és közéleti személyiségek vesznek részt, akik az előző évben hozzájárultak egyetemes kultúránkhoz, az emberiség reménytelibb jövőjéhez."

E szép álom az Időkerék honlapján (www.timewheel.com) olvasható. A 8 m átmérőjű, 2,5 m széles, vörösgránitból, rozsdamentes acélból és golyóálló üvegből készült, 7 tonnányi homokot magában foglaló, 60 tonna súlyú homokórának a Felvonulási téren kellett volna szilveszterkor egyet fordulnia, illetve elindulnia, ha a Khronosz Alapítvány Gautáma Buddhától eredeztetett, Herner János, Karátson Gábor, Krasznahorkai László és Janáky István által dédelgetett terve nem hol hamvába. Ám a pénznek csak a fele jött össze, a másik fele gyanakvó városi és országos politikusok fejbólintásának elmaradása miatt hiányzik, úgyhogy az Időkerék egyelőre csupán virtuálisan létezik, jövő időbe fagyott mondatokban. De hiába érvényes öt évig a pesti építési engedély, elképzelhető, hogy végül egy igazi világvárosban fogják megvalósítani.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.