Hát így

  • 2001. január 4.

Zene

Nyolcszáznegyvenöt nevezettből rangsorolták 2000 legjobb százötven világzenei lemezét az európai világzenei rádióműsorok szerkesztői. Egy ilyen listát - a sugárzás terjedelmi és populáris szokásai alapján - persze csak módjával érdemes komolyan venni, módjával azonban muszáj. Például feltétlenül alkalmas arra, hogy engem kiidegeljen: "miként lehet, hogy az élre került Geoffrey Oryema (Uganda) Spirit című albumát még nem hallottam?", ugyanakkor némi megerősítésre is lehet számítani: az őt követő Rimittit, Khaledet, Amadou és Mariamet, Youssou N´Dourt "nem hallgattam el". S mi fontosabb, egy ilyen összeállításból átjönnek a trendek. Kitűnik így, hogy Brazíliában mekkora a nyomulás. Onnan érkezett a százötvenből tizennégy lemez, és aki nem tudja, hogy ötszáz éve fedezték fel az országot, aligha értheti, hogy mire ez a felhajtás. Az általánosítással persze vigyázni kell: míg a felkapott Leninét, Chico Césart, Rita Ribeirót aligha lesz különösebb veszteség elfelejteni, Bebel Gilberto bossa novája (Tanto Tempo) több mint ígéretes felfedezés, Virginia Rodrigues pedig Nós címmel effektíve megmutatta, hogy a karnevál s a szamba mélyén hol lakik az isten.

World music

Nyolcszáznegyvenöt nevezettből rangsorolták 2000 legjobb százötven világzenei lemezét az európai világzenei rádióműsorok szerkesztői. Egy ilyen listát - a sugárzás terjedelmi és populáris szokásai alapján - persze csak módjával érdemes komolyan venni, módjával azonban muszáj. Például feltétlenül alkalmas arra, hogy engem kiidegeljen: "miként lehet, hogy az élre került Geoffrey Oryema (Uganda) Spirit című albumát még nem hallottam?", ugyanakkor némi megerősítésre is lehet számítani: az őt követő Rimittit, Khaledet, Amadou és Mariamet, Youssou N´Dourt "nem hallgattam el". S mi fontosabb, egy ilyen összeállításból átjönnek a trendek. Kitűnik így, hogy Brazíliában mekkora a nyomulás. Onnan érkezett a százötvenből tizennégy lemez, és aki nem tudja, hogy ötszáz éve fedezték fel az országot, aligha értheti, hogy mire ez a felhajtás. Az általánosítással persze vigyázni kell: míg a felkapott Leninét, Chico Césart, Rita Ribeirót aligha lesz különösebb veszteség elfelejteni, Bebel Gilberto bossa novája (Tanto Tempo) több mint ígéretes felfedezés, Virginia Rodrigues pedig Nós címmel effektíve megmutatta, hogy a karnevál s a szamba mélyén hol lakik az isten.

Lecsengeni tűnik viszont a tavaly, tavalyelőtt még tetőző kubai hullám. Újabb nevek nem tűntek fel, annál inkább felsorakoztak újra a Buena Vista "öreg szivarjai", ezúttal Omara Portuondo (Buena Vista Social Club Presents Omara Portuondo) és Rubén González (Canchullo) kíséretében. Május 27-én (Ibrahim Ferrerrel karöltve) láthatjuk majd őket a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, de addig is minimum Omarát érdemes megkaparintani. Az ugyancsak kubai Cubanismo a Mardi Gras Mambójával tornászta magát a huszonnyolcadik helyre, de a salsa-körből a Puerto Ricó-i Jimmy Boscht (Salsa Dura) és a Truco & Zaperokót (fusión caribena) éppúgy ajánlhatom.

Innen csak egy ugrás a rezesbandákról beszélni. Ezen a terepen két kiváló produkcióról muszáj megemlékezni: az egyik a (Bulgáriára kacsingató) kölni Schäl Sick Brass Bandé (Maza Meze), a másik pedig az év klezmeralbuma is egyben. Ehhez a Klezmatics-agy Frank London gyűjtött maga köré klezmercsillagokat (Frank London´s Klezmer Brass All Stars), hogy a Di Shikere Kapelye albummal megidézzen egy múlt századbéli odesszai zenekart. (A nálunk annyira-annyira kedvelt Boban Markovic Orkestarnak egyelőre még nincs Nyugaton visszhangja, bármily meggyőzően zárta is a Millenniummal az évet; ahhoz, nincs mese, ottani kiadó vagy terjesztő kellene.)

Az algériai rai-fronton Cheikha Rimitti Nouarja verte az enyhén túlpop Khaledet (Kenza) és az újra technózó Rachid Tahát (Made in Medina), de amúgy is, több mint az év rai-albuma; ebben, komolyan mondom, benne sűrűsödik a XX. század rai-történelme. A feketébb Afrikából a mali Rokia Traoré Wanita és a szenegáli Youssou N´Dour Joko című albuma emelkedett ki - Rokiáé, szerintem, sokkal magasabbra. Ezt az elbűvölő lányt ugyan csak módjával érintette meg a röghöz kötött zenei és társadalmi hagyomány, mégis úgy fest, mintha a Manding birodalom hétszáz éve ragyogna a dalaiban.

Mali hangját a "világ legjobb francia zenekara", a Lo ´Jo Bohéme de Cristal és annak producere, az angol Justin Adams Desert Road című albumán is lehetett hallani, s máris Európába értünk. Franciaországban nem okozott csalódást az ezerrel szenvedélyes Les Hurlements d´Léo (La Belle Affaire), az indonéziai-angol etnopophatárról egészen elképesztett Sabah Habas Mustapha (So La Li), míg a finn Värttinä Ilmatar albuma az archaikus-mitikus balladákba ásta magát.

Ha kimaradtak volna, a 2000-ben megjelent külföldi lemezek közül ezeket tanácsolnám egyelőre beszerezni. De természetesen a hazaiakról sem szeretnék senkit lebeszélni. A rádiósok százötvenébe csak egy részben magyar anyag fért be, Lovász Irén és a countryra kacsingató cseh-szlovák Teagrass (engem szerényebben megindító) Wide Is The Danube című korongja - német publikációban. Én két másikat emelnék ki, ugyan azokon sem kimondottan magyar zene hallható: míg a Chalaban Moroccan Nomad albumát a marokkói kapcsolat, a Besh o droM Macsó hímzését a "balkáni sógorság" jellemezte.

Marton László Távolodó

2000, Narancs, Top 14-15.

1. Lo ´Jo: Bohéme de Cristal (Emma)

2. Rokia Traoré: Wanita (Label Bleu)

3. Omara Portuondo: Buena Vista Club Presents Omara Portuondo (World Circuit)

4. Sabah Habas Mustapha: So La Li (Kartini)

5. Cheikha Rimitti: Nouar (Sono)

6. Frank London´s Klezmer Brass All Stars: Di Shikere Kapelye (Piranha)

7. Virginia Rodrigues: Nós (Hannibal)

8. Les Hurlements d´Léo: La Belle Affaire (Madame Léo)

9. Värttinä: Ilmatar (Wicklow)

10. Schäl Sick Brass Band: Maza Meze ((ACT)

11. Besh o droM: Macsó hímzés (Fonó Records)

12. Youssou N´Dour: Joko (Sony)

13. Khaled: Kenza (Barclay)

14. Justin Adams: Desert Road (Wayward)

15. Válogatás: The Story of Arabic Song (Hemisphere)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.