Lemez

Álmok álmodója

Lana Del Rey: Honeymoon

  • - greff -
  • 2015. november 1.

Zene

Az Alkony sugárút hírhedt narratív fogása volt, hogy a fekete fordulatokkal előgörgő történetet az a szereplő meséli el, akit a film leg­elején holtan láthatunk lebegni egy hollywoodi villa medencéjében. Billy Wilder filmjében a holttest (és a hang) egy férfié volt, pedig ha nőé lett volna, máris megvolna a tökéletes hasonlatunk Lana Del Rey új lemezére. A pálmafás helyszín, a borús atmoszféra, a fatalizmus és a szórakoztatóipari perverzitás, mondjuk, így is stimmel: a Honeymoon százszázalékos, széles vászonra álmodott, dohányfüstös, összegyűrt lepedőktől felkoszorúzott ravatalig ívelő neonoir. Minden pontján gondosan kitervelt termék, amely egyúttal alighanem a(z első) végpont is a Lana Del Rey-életműben.

Mondjuk, kicsit gyorsan peregnek manapság az események a popszakmában: jóval távolabbinak tűnik, de ez a karrier még csupán három éve indult be a Born to Die-jal, az évtized egyik olyan poplemezével (nem volt sok), amely mindenkit érdekelt és mindenkit összezavart. Lana Del Rey a talpától a feje búbjáig művi volt: a modora, a halálvágya, de még a duzzadtra injekciózott ajkai is, miközben a szomorúság és a szégyen, ami a színpadon és az interjúiban áradt belőle, mégis nyugtalanítóan megéltnek tűnt – még ha minden bizonnyal ezek is csak a szerep részei voltak (és részei persze még jelenleg is). De ha így van, akkor Lana Del Reyé az egyik legjobban kitalált és legügyesebben mozgatott fiktív karakter a popzenében. A szép leány története pedig, aki hiába tehetséges, mégiscsak a testével tud közel kerülni az álmaihoz, akit tévutakra visz a szíve, és akit kihasználnak a befolyásos férfiak, aki ittasan vagy benyugtatózva álmodozik az óceán partján arról az életről, amelyről már biztosan tudja, hogy nem neki való – szóval ez a felettébb keserű és hangsúlyosan női történet döbbenetesen sok embert mozgatott meg az utóbbi években. Lana Del Rey ezzel a programmal szupersztár tudott lenni, címlapok és óriásplakátok hősnője nem csupán Amerikában, hanem még nálunk, Magyarországon is.

Aztán pedig mindenki meglepetésére így is maradt az Ultraviolence-szel, sőt talán még az idén is megőrzi a státusát. Talán, mert bár a Honeymoon elég jó lemez, elődjének bőrdzsekis vadromantikáját elhagyva a művésznő csak a narkotikus ködöt és a szuroksötétséget viszi tovább rajta. A lemez előássa ugyan itt-ott a Born to Die hiphopos alapjait, de ezek is csak egyik félájultságból a másikig lökdösik a hősnőt (és a hallgatót), akit a régi Hollywood glamourját homályosan felidéző vonós- és zongorahangok kísérnek macskaléptű alvajárásában. Ez itt most a rendezői változat: túl hosszú, túl sok, de sűrűbb és teljesebb is, mint bármikor korábban.

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.