Lemez

Álmok álmodója

Lana Del Rey: Honeymoon

  • - greff -
  • 2015. november 1.

Zene

Az Alkony sugárút hírhedt narratív fogása volt, hogy a fekete fordulatokkal előgörgő történetet az a szereplő meséli el, akit a film leg­elején holtan láthatunk lebegni egy hollywoodi villa medencéjében. Billy Wilder filmjében a holttest (és a hang) egy férfié volt, pedig ha nőé lett volna, máris megvolna a tökéletes hasonlatunk Lana Del Rey új lemezére. A pálmafás helyszín, a borús atmoszféra, a fatalizmus és a szórakoztatóipari perverzitás, mondjuk, így is stimmel: a Honeymoon százszázalékos, széles vászonra álmodott, dohányfüstös, összegyűrt lepedőktől felkoszorúzott ravatalig ívelő neonoir. Minden pontján gondosan kitervelt termék, amely egyúttal alighanem a(z első) végpont is a Lana Del Rey-életműben.

Mondjuk, kicsit gyorsan peregnek manapság az események a popszakmában: jóval távolabbinak tűnik, de ez a karrier még csupán három éve indult be a Born to Die-jal, az évtized egyik olyan poplemezével (nem volt sok), amely mindenkit érdekelt és mindenkit összezavart. Lana Del Rey a talpától a feje búbjáig művi volt: a modora, a halálvágya, de még a duzzadtra injekciózott ajkai is, miközben a szomorúság és a szégyen, ami a színpadon és az interjúiban áradt belőle, mégis nyugtalanítóan megéltnek tűnt – még ha minden bizonnyal ezek is csak a szerep részei voltak (és részei persze még jelenleg is). De ha így van, akkor Lana Del Reyé az egyik legjobban kitalált és legügyesebben mozgatott fiktív karakter a popzenében. A szép leány története pedig, aki hiába tehetséges, mégiscsak a testével tud közel kerülni az álmaihoz, akit tévutakra visz a szíve, és akit kihasználnak a befolyásos férfiak, aki ittasan vagy benyugtatózva álmodozik az óceán partján arról az életről, amelyről már biztosan tudja, hogy nem neki való – szóval ez a felettébb keserű és hangsúlyosan női történet döbbenetesen sok embert mozgatott meg az utóbbi években. Lana Del Rey ezzel a programmal szupersztár tudott lenni, címlapok és óriásplakátok hősnője nem csupán Amerikában, hanem még nálunk, Magyarországon is.

Aztán pedig mindenki meglepetésére így is maradt az Ultraviolence-szel, sőt talán még az idén is megőrzi a státusát. Talán, mert bár a Honeymoon elég jó lemez, elődjének bőrdzsekis vadromantikáját elhagyva a művésznő csak a narkotikus ködöt és a szuroksötétséget viszi tovább rajta. A lemez előássa ugyan itt-ott a Born to Die hiphopos alapjait, de ezek is csak egyik félájultságból a másikig lökdösik a hősnőt (és a hallgatót), akit a régi Hollywood glamourját homályosan felidéző vonós- és zongorahangok kísérnek macskaléptű alvajárásában. Ez itt most a rendezői változat: túl hosszú, túl sok, de sűrűbb és teljesebb is, mint bármikor korábban.

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.