Lemez

Álmok álmodója

Lana Del Rey: Honeymoon

  • - greff -
  • 2015. november 1.

Zene

Az Alkony sugárút hírhedt narratív fogása volt, hogy a fekete fordulatokkal előgörgő történetet az a szereplő meséli el, akit a film leg­elején holtan láthatunk lebegni egy hollywoodi villa medencéjében. Billy Wilder filmjében a holttest (és a hang) egy férfié volt, pedig ha nőé lett volna, máris megvolna a tökéletes hasonlatunk Lana Del Rey új lemezére. A pálmafás helyszín, a borús atmoszféra, a fatalizmus és a szórakoztatóipari perverzitás, mondjuk, így is stimmel: a Honeymoon százszázalékos, széles vászonra álmodott, dohányfüstös, összegyűrt lepedőktől felkoszorúzott ravatalig ívelő neonoir. Minden pontján gondosan kitervelt termék, amely egyúttal alighanem a(z első) végpont is a Lana Del Rey-életműben.

Mondjuk, kicsit gyorsan peregnek manapság az események a popszakmában: jóval távolabbinak tűnik, de ez a karrier még csupán három éve indult be a Born to Die-jal, az évtized egyik olyan poplemezével (nem volt sok), amely mindenkit érdekelt és mindenkit összezavart. Lana Del Rey a talpától a feje búbjáig művi volt: a modora, a halálvágya, de még a duzzadtra injekciózott ajkai is, miközben a szomorúság és a szégyen, ami a színpadon és az interjúiban áradt belőle, mégis nyugtalanítóan megéltnek tűnt – még ha minden bizonnyal ezek is csak a szerep részei voltak (és részei persze még jelenleg is). De ha így van, akkor Lana Del Reyé az egyik legjobban kitalált és legügyesebben mozgatott fiktív karakter a popzenében. A szép leány története pedig, aki hiába tehetséges, mégiscsak a testével tud közel kerülni az álmaihoz, akit tévutakra visz a szíve, és akit kihasználnak a befolyásos férfiak, aki ittasan vagy benyugtatózva álmodozik az óceán partján arról az életről, amelyről már biztosan tudja, hogy nem neki való – szóval ez a felettébb keserű és hangsúlyosan női történet döbbenetesen sok embert mozgatott meg az utóbbi években. Lana Del Rey ezzel a programmal szupersztár tudott lenni, címlapok és óriásplakátok hősnője nem csupán Amerikában, hanem még nálunk, Magyarországon is.

Aztán pedig mindenki meglepetésére így is maradt az Ultraviolence-szel, sőt talán még az idén is megőrzi a státusát. Talán, mert bár a Honeymoon elég jó lemez, elődjének bőrdzsekis vadromantikáját elhagyva a művésznő csak a narkotikus ködöt és a szuroksötétséget viszi tovább rajta. A lemez előássa ugyan itt-ott a Born to Die hiphopos alapjait, de ezek is csak egyik félájultságból a másikig lökdösik a hősnőt (és a hallgatót), akit a régi Hollywood glamourját homályosan felidéző vonós- és zongorahangok kísérnek macskaléptű alvajárásában. Ez itt most a rendezői változat: túl hosszú, túl sok, de sűrűbb és teljesebb is, mint bármikor korábban.

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.