Opera

Erőszakos behatolás

Verdi: Otello

Zene

Színszimbolika és férfihátsók, letisztult jelzések és szenvedelmes koszcsinálás – külföldi rendezései alapján már jóval a bemutató előtt ilyennek sejthettük a Budapestre invitált Stefano Poda készülő Otellóját, s mint az előzetes ítéletek tekintélyes hányadát, úgy ezeket a vélelmeket is beigazolták a tények.

De mint az ugyancsak gyakran megesik az előítéletek és a valóság bonyodalmas kapcsolatában: a formális beigazolódás pusztán önmagában igencsak keveset mondhat a dolog lényegéről. Jelen esetben arról, hogy a felsorolt és jó előre leolvasott rendezői eszközökből egy vállalható, mi több, nagyrészt a nemzetközi minőséget elérő produkció állt össze. Ahogyan pár éve a Falstaff egyes jelenetei, idén májusban pedig a Faust egy-két részlete, úgy most az új Otello teljes első felvonása kelti azt a kellemes és olyannyira áhított benyomást, hogy ilyesmit a világ jelentős operaszínházaiban is láthatnánk. Ez persze nem kizárólag a tehetségről s nem is a névről szól, hiszen láttunk mostanság az operaházban ígéretes magyar rendezést és a legrosszabb provinciális formát mutató, kiégett rendező világ­sztárt egyaránt, hanem a kivitelezés kimunkált és kompakt jelle­géről, összefogottságáról, mely jelenség egyelőre ritka vendég ezen a tájékon.

Az Otello első felvonása most egyetlen zárt áramkörbe kapcsolta a közreműködőket és a közönséget, s zene és cselekmény sodrásában a Viharjelenet küzdő-vonagló ágyékkötős férfitestei éppúgy valami lényegeset mondtak el Verdi és Shakespeare történetéről, akárcsak a Jago által leitatott Cassiót körülfogó kötélrendszer. A reménytelen küzdelem és az elkeseredett erőszak világában járunk, ahogyan ezt a színpad oldalfalaiból kinyúló megannyi segélykérő kéz és a díszlet középponti eleme, az egyik élére állított, hatalmas négyszögletű keret meg a beléfúródó, ugyancsak hatalmas dárdahegy is jelzi. A felül hófehér, ám alsó felén feketévé piszkolt, körbeforgatható díszlet­elem egyszerre idézi a fegyveres erőszak helyszínét, s persze a behatolásét is; ennek a kettősségnek a fölmutatása szintén érvényes hozzászólás az Otellóhoz.

Igaz, a fényekkel és a hatásosan beállított árnyékokkal, a tendenciózus alulvilágítással meg a fehér és fekete színekkel, s általában a szimbolikus közelítéssel operáló rendezés utóbb nem mindig volt képes ezt a szintet hozni. Desdemona megfojtása például a szokott operai álrealista színjáték ismertetője­gyeinek kíséretében bonyolódott, s ez határozott alászállásnak tetszett. Mindazonáltal az összbenyomás még így is imponáló maradt az opera legutolsó ütemeire „feltámadó” s szabadulni próbáló címszereplővel.

A nemzetközi nívó kívánatos érzetéhez a zenekari-énekesi összteljesítmény is szerencsésen és érdemben hozzájárult. Meglehet, Pinchas Steinberg nem a budapesti operatörténet legnépszerűbb karmester-egyénisége, ám hogy képes nagy feszültségű Otello-előadást vezényelni, az egészen bizonyos: kontrasztokban és dinamikai váltásokban gazdag zenekari játék s a színpadi megszólalások gondos kézben tartása jellemezte munkáját.

A címszerepben ezúttal beugróként jelent meg a széria majdani Otellója, a kanadai Lance Ryan, aki Wagner-szerepeken edzett hőstenorjával állt helyt: a rendezői koncepció szellemében elhagyva arcának feketére mázolását, itt-ott érezhetően megküzdve a tiszta intonálásért, de mindvégig erőt bizonyítva. A pesti közönséget érezhetően inkább csak mérsékelten nyűgözte le Ryan valóban kevés érzéki szépséget kisugárzó tenorja, ám e sorok írója fájóbban érzi a strapabíró hőstenorok hiányát annál, semhogy ne becsülje és méltassa Ryan teljesítményét. Nem varázsos hang az övé, s első látásra reprezentatív személyiségnek sem hat a színpadon, azonban egy domingói léptékű Otello minden jel szerint amúgy sem fért volna el Poda rendezői koncepciójában.

A két hazai főszereplő produkciója annál nagyobb tetszésre talált a közönség körében, s ez méltán volt így. Létay Kiss Gabriella már korábban is poétikus szépségű Desdemonákat énekelt, s most újra igazolta, hogy jogos birtokosa e szólamnak, melynek kettős csúcspontját, azaz a Fűzfadalt és az Ave Mariát ezúttal rögtön a harmadik felvonás nagy fináléját követően (átdíszletezési szünet pihenője nélkül) kellett érvényesen megszólaltatnia, s ez igen szépen sikerült is neki. Kálmándi Mihály ellenben most első alkalommal énekelte Jagót, s ahogyan az voltaképp már előre kikövetkeztethető volt: remekül állt neki ez a szerep. Markáns kiállása, Verdi-baritoni hitele és színpadi energiája akkor is jól érvényesült, amikor absztrahált cselekmények részese volt, s akkor is, amikor a hagyományos operai színjátszás keretei közé zökkent vissza a produkció.

Boncsér Gergely nem is olyan régen még Roderigo kis szerepéért-szólamáért felelt az Otellóban, ám mára hasznos Cassio vált belőle, míg a Ryanhez hasonlóan szólamához ugyancsak Wagner felől közelítő Németh Judit Emilia dramaturgiai fontosságú szerepében a körvonalaival és az árnyékával is fontos feladatokat látott el. S örvendetes színvonalon teljesített az énekkar is: a Tűzkórusa például igazán méltó volt az oly jól sikerült első felvonáshoz, s persze az előadás egészéhez is.

Magyar Állami Operaház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.