Opera

Erőszakos behatolás

Verdi: Otello

Zene

Színszimbolika és férfihátsók, letisztult jelzések és szenvedelmes koszcsinálás – külföldi rendezései alapján már jóval a bemutató előtt ilyennek sejthettük a Budapestre invitált Stefano Poda készülő Otellóját, s mint az előzetes ítéletek tekintélyes hányadát, úgy ezeket a vélelmeket is beigazolták a tények.

De mint az ugyancsak gyakran megesik az előítéletek és a valóság bonyodalmas kapcsolatában: a formális beigazolódás pusztán önmagában igencsak keveset mondhat a dolog lényegéről. Jelen esetben arról, hogy a felsorolt és jó előre leolvasott rendezői eszközökből egy vállalható, mi több, nagyrészt a nemzetközi minőséget elérő produkció állt össze. Ahogyan pár éve a Falstaff egyes jelenetei, idén májusban pedig a Faust egy-két részlete, úgy most az új Otello teljes első felvonása kelti azt a kellemes és olyannyira áhított benyomást, hogy ilyesmit a világ jelentős operaszínházaiban is láthatnánk. Ez persze nem kizárólag a tehetségről s nem is a névről szól, hiszen láttunk mostanság az operaházban ígéretes magyar rendezést és a legrosszabb provinciális formát mutató, kiégett rendező világ­sztárt egyaránt, hanem a kivitelezés kimunkált és kompakt jelle­géről, összefogottságáról, mely jelenség egyelőre ritka vendég ezen a tájékon.

Az Otello első felvonása most egyetlen zárt áramkörbe kapcsolta a közreműködőket és a közönséget, s zene és cselekmény sodrásában a Viharjelenet küzdő-vonagló ágyékkötős férfitestei éppúgy valami lényegeset mondtak el Verdi és Shakespeare történetéről, akárcsak a Jago által leitatott Cassiót körülfogó kötélrendszer. A reménytelen küzdelem és az elkeseredett erőszak világában járunk, ahogyan ezt a színpad oldalfalaiból kinyúló megannyi segélykérő kéz és a díszlet középponti eleme, az egyik élére állított, hatalmas négyszögletű keret meg a beléfúródó, ugyancsak hatalmas dárdahegy is jelzi. A felül hófehér, ám alsó felén feketévé piszkolt, körbeforgatható díszlet­elem egyszerre idézi a fegyveres erőszak helyszínét, s persze a behatolásét is; ennek a kettősségnek a fölmutatása szintén érvényes hozzászólás az Otellóhoz.

Igaz, a fényekkel és a hatásosan beállított árnyékokkal, a tendenciózus alulvilágítással meg a fehér és fekete színekkel, s általában a szimbolikus közelítéssel operáló rendezés utóbb nem mindig volt képes ezt a szintet hozni. Desdemona megfojtása például a szokott operai álrealista színjáték ismertetője­gyeinek kíséretében bonyolódott, s ez határozott alászállásnak tetszett. Mindazonáltal az összbenyomás még így is imponáló maradt az opera legutolsó ütemeire „feltámadó” s szabadulni próbáló címszereplővel.

A nemzetközi nívó kívánatos érzetéhez a zenekari-énekesi összteljesítmény is szerencsésen és érdemben hozzájárult. Meglehet, Pinchas Steinberg nem a budapesti operatörténet legnépszerűbb karmester-egyénisége, ám hogy képes nagy feszültségű Otello-előadást vezényelni, az egészen bizonyos: kontrasztokban és dinamikai váltásokban gazdag zenekari játék s a színpadi megszólalások gondos kézben tartása jellemezte munkáját.

A címszerepben ezúttal beugróként jelent meg a széria majdani Otellója, a kanadai Lance Ryan, aki Wagner-szerepeken edzett hőstenorjával állt helyt: a rendezői koncepció szellemében elhagyva arcának feketére mázolását, itt-ott érezhetően megküzdve a tiszta intonálásért, de mindvégig erőt bizonyítva. A pesti közönséget érezhetően inkább csak mérsékelten nyűgözte le Ryan valóban kevés érzéki szépséget kisugárzó tenorja, ám e sorok írója fájóbban érzi a strapabíró hőstenorok hiányát annál, semhogy ne becsülje és méltassa Ryan teljesítményét. Nem varázsos hang az övé, s első látásra reprezentatív személyiségnek sem hat a színpadon, azonban egy domingói léptékű Otello minden jel szerint amúgy sem fért volna el Poda rendezői koncepciójában.

A két hazai főszereplő produkciója annál nagyobb tetszésre talált a közönség körében, s ez méltán volt így. Létay Kiss Gabriella már korábban is poétikus szépségű Desdemonákat énekelt, s most újra igazolta, hogy jogos birtokosa e szólamnak, melynek kettős csúcspontját, azaz a Fűzfadalt és az Ave Mariát ezúttal rögtön a harmadik felvonás nagy fináléját követően (átdíszletezési szünet pihenője nélkül) kellett érvényesen megszólaltatnia, s ez igen szépen sikerült is neki. Kálmándi Mihály ellenben most első alkalommal énekelte Jagót, s ahogyan az voltaképp már előre kikövetkeztethető volt: remekül állt neki ez a szerep. Markáns kiállása, Verdi-baritoni hitele és színpadi energiája akkor is jól érvényesült, amikor absztrahált cselekmények részese volt, s akkor is, amikor a hagyományos operai színjátszás keretei közé zökkent vissza a produkció.

Boncsér Gergely nem is olyan régen még Roderigo kis szerepéért-szólamáért felelt az Otellóban, ám mára hasznos Cassio vált belőle, míg a Ryanhez hasonlóan szólamához ugyancsak Wagner felől közelítő Németh Judit Emilia dramaturgiai fontosságú szerepében a körvonalaival és az árnyékával is fontos feladatokat látott el. S örvendetes színvonalon teljesített az énekkar is: a Tűzkórusa például igazán méltó volt az oly jól sikerült első felvonáshoz, s persze az előadás egészéhez is.

Magyar Állami Operaház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.