"Álom, álom, édes..." - A Csárdáskirálynő Szegeden

  • Csáki Judit
  • 2005. augusztus 11.

Zene

Nagybőgő - talán csak az nincsen a színpadon, így aztán nem is ugrik bele sem Hajmási Péter, sem Hajmási Pál, de még Cili sem, a Csárdáskirálynő. (A zenekarban persze biztosan van, a zenekar pedig a színpadon van, tehát végül is...)

Nagybőgő - talán csak az nincsen a színpadon, így aztán nem is ugrik bele sem Hajmási Péter, sem Hajmási Pál, de még Cili sem, a Csárdáskirálynő. (A zenekarban persze biztosan van, a zenekar pedig a színpadon van, tehát végül is...)

Egyébként ugyanis minden van. Menczel Róbert és Selmeczi T. György díszlete annyira valósághű - értsd: annyira díszletszerű -, hogy még a dóm homlokzata is papírmasénak látszik. A kétszintes színpadot a lépcsősor köti össze; fölül a zenekar (élén Silló István karmester, aki egyrészt bravúros módon tartja kézben - és viszi a színészek után - a zenekart, másrészt játékosa is az előadásnak), alul az orfeum (illetve a hercegi óriásszalon, illetve strand), legalul pedig medence - nem marad "szárazon" ez sem.

Gyarmathy Ágnes jelmezei a történet idejét idézik fel a legerősebben - legföljebb a táncoslányok fenekére biggyesztett nemzeti színű tüll vagy a Szilvia hasára tapasztott tükör jelez némi iróniát. Alföldi Róbert őszintén szereti ezt az operettet - legalábbis ez derül ki abból, hogy nem csinál hülyét belőle, nem ágyúzza szét, nem játszik vele puzzle-t. Tisztában van a hozzá tapadó hagyománnyal - ez pedig abból derül ki, ahogy színészeit rendre hálás "operetthelyzetbe" hozza: hadd szeresse őket a közönség. A Leopold herceget játszó Gregor Józsefnek a "Húzzad csak kivilágos virradatig"-ra például kiüríti a színpadot, legyen tere az ünneplésnek. Kerekes Ferkó szerepében Gálffi László és Bóniként Stohl András pedig egy-egy lufibabát (angyalt) röptet a légben, miközben a "Lyányok angyalok"-at énekli - ez még a helyzet humorának kiaknázása, nem az interpretáció.

Kálmán Imre - Békeffi István - Kellér Dezső klasszikusnak számító opusa persze jól megvan markáns rendezői gondolat nélkül (bár némi lelemény semmiképp sem árt neki) -, de akkor nem Alföldi Róbert jegyzi. Meg sem lepődünk azon, hogy erős hangsúly tétetik Szilvia, a sanzonett önérzetére: neki aztán ne nyafogjon itt semmiféle hercegfi, ő bizony elmegy Párizsba igazi sanzonettnekÉ A karrier és szerelem párbajában persze ismét az utóbbi győz - de kesernyés rendezői fintor kíséri a végére kibontakozó totális boldogságot. Naná, hogy az "Álom, álom, édes álom" rózsaszín fényárban úszik, és hát maga az esküvő is valahol a nem létező szünetben, jól eldugva perfektuálódott; mi már csak azt látjuk, amint egy közepesen boldog-talan és egy közepesen boldog pár tapicskol a boldogságos vízzel teli medencébenÉ Előbbi a primadonna és a bonviván, utóbbi a táncos-komikus és a szubrett. A rendező mély rezignációval és némi kétellyel intonálja a szerelmi bonyodalmakat - amúgy invenciózus, sziporkázó és humoros előadást vezényel.

Amelyhez olyan színészeket keresett, akik megtalálják a szöveg és a dalok mögötti figurát: ne ássanak túl mélyre, de dolgozzanak sok színnel, ez lehetett a legfőbb rendezői instrukció. Gregor József partnere az egykorvolt Csárdáskirálynő Hernádi Judit, akinek színészetét igazán átitatja ez az ironikus-önironikus játékmód, amellyel Cecíliát hozza. Tapsos bejövetele egy jókora sóhajtás a lépcső tetején - ő máris tudja: baj lesz itt ezzel a múlni nem akaró sanzonettmúlttal.

Nézzünk-e szembe vagy sem, mármint a múlttal - ez itt a kérdés; ki állítja, hogy nem a Csárdáskirálynő alapkérdése ez? Ennek jegyében működik sok figura, például Kerekes Ferkó, a Cecília-féle Csárdáskirálynő volt szerelme, aki Gálffi László kissé túl finoman rezignált intonációjában néz is meg nem is. Vagy Miska pincér - később inas, majd megint pincér -, akinek alakjába Bodrogi Gyula a szerep hagyományait is beemeli, miközben mai humorral dúsítja az örök szemtanú, a mindentudó kívül-belül álló alakját.

Stohl András Bóni grófja a produkció egyik nagy csillagszórója - ebből, mármint csillagszóróból is sok van persze, a többi olyan, mint a tortában szokott lenni, csak óriásira nőtt és buzgón szór, amikor kitör a happiness. Stohl bírja végig: Bónija csetlő-botló kisember, mármint akkor, amikor épp nem táncol vagy énekel - mindkettőt remekül.

És ott van Szilvia - Rálik Szilvia, akinek nemcsak kiváló a hangja, de minden szavát érteni, akár énekel, akár beszél, jól mozog, sőt táncol, drámai ereje betölti az egész Dóm teret; amikor dominajelmezre vetkőztetve, férfifejeken támaszkodva, férfikezeken taposva azt énekli, hogy "az asszony összetörÉ", hát az elég kemény, de tényleg. Nagy kár, hogy egyéni függetlenségi harcát nem küzdheti végig (végül is a Csárdáskirálynő nem erről szól), bár azt egy pillanatra sem hisszük el neki, hogy boldog lenne a pipogya Edvinnel; igaz, nem is érte folyt itt a harc, hanem a nagy előd, a hercegnévé lett egykori Csárdáskirálynő ellen, és az meg lett nyerve.

Edvint Nyári Zoltán játssza - "nagy hang", jegyezte meg egy operai hozzáértő; ezt hallom én is, egyébként pedig azt látom, hogy a figura nincs meg, mármint Edviné; néhány hisztérikus kitörés, elomló pihegés. Mozgás egy centi sem, Nyárinak mintha tényleg le lenne fúrva a lába. A Stazit játszó Bartsch Katának épp ellenkezőleg: röppen ide-oda, ugrál és bugrál, de Stazi sincsen. Nagy kár ez, hiszen a nagyon jó Rálik és a szintén nagyon jó Stohl maradt így pár nélkül.

A többi - víz, repülő. "Bepityizálok." "Micsinálsz?" Mindenki jól szórakozott. Én is.

Szeged, július 31.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.