Lemez

Analógból digitális

Jack White: Boarding House Reach

Zene

Jack White egészen tavalyig nem csinált olyat, hogy két egymást követő évben ne adott volna ki valamilyen lemezt.

A Blunderbuss című szólóalbuma 2014-ben jött ki, egy évre rá a harmadik The Dead Weather lemez, azóta mostanáig semmi. A detroiti születésű, de már régóta nashville-i lakcímmel rendelkező énekes-gitáros-dalszerző saját bevallása szerint több időt akart eltölteni a gyerekeivel, de aztán ismét felülkerekedett a dalírási vágy, és elkészült a szólókarrier harmadik darabja, a Boarding House Reach.

Hogy megfelelő ihletettségi állapotba kerüljön, White kibérelt egy kis szobát Nashville-ben, magával vitt egy gitárt meg egy ócska magnót, és mindig csak olyan hangosan bütykölt egymagában, hogy ne szóljanak a szomszédok. Ennyi simán belefér az eddig szigorúan analóg hozzáállású művészről alkotott képünkbe, de White közben kitanulta a Pro
Tools használatát, felfedezte az elektronikát, leszerződtetett pár hiphopzenészt, és rögzítette éle­te eddigi legszokatlanabb munkáját. Persze a tavalyi beyoncés kollaboráció és a pár évvel korábbi, soha meg nem jelentetett Jay-
Z-s együttműködés tudatában nem is olyan nagy meglepetés, amit hallunk.

A sok tempóváltást és fura kiállást megszokhattuk, ami viszont újszerű húzás, az a több dalban is hangsúlyos kongadobhasználat, és persze az elektronikus alapok. Érdekes módon a Boarding House Reach első fele a felejthetőbb: az első kislemeznek választott Connected by Love-ban igencsak erőtlen a női vokál, a Why Walk a Dog egy színtelen-szagtalan elektroblues, az Immigrant Song ritmikáját megidéző Corporation egyszerűen szétfolyik, a Hypermisophoniac meg színtiszta káosz. A még a White Stripes-os időkben íródott Over and Over and Over sem okoz sok izgalmat, még szerencse, hogy az album közepétől számítva akad egy-két emlékezetesebb darab.

Az Ice Station Zebrában egy frappáns zongoraalap viszi a prímet, az Everything You’ve Ever Learnedben White úgy ordít, mint egy politikus a nagygyűlésen, a Get in the Mind Shaftben pedig mintha az űrből szólna a hangja. A Respect Commander jó kis elszállós, pszichedelikus blues, a What’s Done Is Done egy elektronizált countryballada, a záró jazzes Humoresque-et meg Dvořáktól emelte át emberünk. Összességében a komfortzóna-elhagyás klasszikus esetével van dolgunk, a végeredmény felemás, legalábbis egyelőre, mivel a lemez megemésztésére hosszabb időre van szükség.

Third Man/Sony, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.