mi a kotta?

Anna, Alma, Raymonda

  • mi a kotta
  • 2012. október 6.

Zene

Ügyes ez a Mahler, ezzel dolgoztassunk máskor is! - idézte pár hónapja lapunk egyik kritikája az apokrif csacskaságot, amely állítólag Luchino Visconti 1971-es filmje, a Halál Velencében amerikai finanszírozóitól származik.

Ha nem is igaz, jól van kitalálva, mondhatnánk, hiszen Gustav Mahler V. szimfóniájának híres-szép Adagietto tétele valóban megvesztegetően jól muzsikált a zeneszerző életrajzára ravaszul rácsúsztatott Mann-adaptációban. Bizonnyal nem lesz erre a kompozícióra panaszunk a hét végén, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben sem, merthogy akárcsak a legutóbbi alkalommal, úgy még most is a Budapesti Mahler Ünnep beharangozása követeli ki magának a főhelyet ajánlónk hasábjain. Az ünnep fesztiválzenekari koncertjein pedig idén az Ötödiké a főszerep: pénteken és szombaton, a Fischer Iván által dirigált programok második felét kitöltve (szeptember 7., háromnegyed nyolc, ill. 8., fél négy).

Ez a Mahler-szimfónia az Alma Schindler (utóbb Alma Mahler, végül Alma Mahler-Werfel) iránt táplált heves szerelem jegyében fogant, éppen a házasságkötést közvetlenül megelőző és követő hónapok során. E két kivételes egyéniség házasságát utóbb több vigasztalan tény is beárnyékolta, így az a viszony is, amelyet Alma az ifjú építésztitánnal, Walter Gropiusszal kezdett, s mely viszony aztán pár esztendővel Mahler halála után az asszony második házasságához vezetett. Míg Alma a modern nő független öntudatával és magabiztosságával haladt végig hosszú életén, addig szegény-szegény Boleyn Anna hűséges királynéként sem úszta meg a házasságtörés, sőt a vérfertőzés halálos vádjait, s talán még 35 éves sem volt, midőn a bakó kezére jutott. Az ő szomorú történetét a Metropolitan Operaismétlősorozata idézi elénk szombaton: Anna Netrebko pazar címszereplésével Gaetano Donizetti 1830-as operájának fül- és szembarát tavalyi előadását megújrázva, váltig HD-ban (Uránia Nemzeti Filmszínház, szeptember 8., hat óra).

Majdnem végzetessé váló szerelmi kalamajka, illetve csábító és fenyegető harmadik azután a hét vége másik vetítésén is elénk lépdel majd, méghozzá spiccen, hiszen vasárnap a Moszkvai Bolsoj Balett előadása egy újabb felfrissített Petipa-koreográfiát kínál számunkra (Uránia Nemzeti Filmszínház, szeptember 9., négy óra). Az Alekszandr Glazunov zenéjére alapozott Raymonda története a keresztes háborúk korában játszódik, persze értelemszerűen inkább csak mesedíszletként: szaracén szerelmi bajkeverővel, a Raymonda boldogsága felett őrködő családi kísértettel és darabzáró apoteózissal gazdagon kiszerelve.

S végül egy komoly szóra vissza még a Budapesti Mahler Ünnep programjához, egészen pontosan Benjamin Britten gyermekoperájának, a Noé bárkájának második előadásához (Fesztiválszínházi, szeptember 7., öt óra)! Ez az interaktív produkció ugyanis másodjára jótékony, mi több, nemes célra gyűjti össze a teljes jegybevételt: az értelmi fogyatékos fiatalokat muzsikálásra kapató Parafónia Zenekar áldásos működését támogatja.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.