mi a kotta?

Anna, Alma, Raymonda

  • mi a kotta
  • 2012. október 6.

Zene

Ügyes ez a Mahler, ezzel dolgoztassunk máskor is! - idézte pár hónapja lapunk egyik kritikája az apokrif csacskaságot, amely állítólag Luchino Visconti 1971-es filmje, a Halál Velencében amerikai finanszírozóitól származik.

Ha nem is igaz, jól van kitalálva, mondhatnánk, hiszen Gustav Mahler V. szimfóniájának híres-szép Adagietto tétele valóban megvesztegetően jól muzsikált a zeneszerző életrajzára ravaszul rácsúsztatott Mann-adaptációban. Bizonnyal nem lesz erre a kompozícióra panaszunk a hét végén, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben sem, merthogy akárcsak a legutóbbi alkalommal, úgy még most is a Budapesti Mahler Ünnep beharangozása követeli ki magának a főhelyet ajánlónk hasábjain. Az ünnep fesztiválzenekari koncertjein pedig idén az Ötödiké a főszerep: pénteken és szombaton, a Fischer Iván által dirigált programok második felét kitöltve (szeptember 7., háromnegyed nyolc, ill. 8., fél négy).

Ez a Mahler-szimfónia az Alma Schindler (utóbb Alma Mahler, végül Alma Mahler-Werfel) iránt táplált heves szerelem jegyében fogant, éppen a házasságkötést közvetlenül megelőző és követő hónapok során. E két kivételes egyéniség házasságát utóbb több vigasztalan tény is beárnyékolta, így az a viszony is, amelyet Alma az ifjú építésztitánnal, Walter Gropiusszal kezdett, s mely viszony aztán pár esztendővel Mahler halála után az asszony második házasságához vezetett. Míg Alma a modern nő független öntudatával és magabiztosságával haladt végig hosszú életén, addig szegény-szegény Boleyn Anna hűséges királynéként sem úszta meg a házasságtörés, sőt a vérfertőzés halálos vádjait, s talán még 35 éves sem volt, midőn a bakó kezére jutott. Az ő szomorú történetét a Metropolitan Operaismétlősorozata idézi elénk szombaton: Anna Netrebko pazar címszereplésével Gaetano Donizetti 1830-as operájának fül- és szembarát tavalyi előadását megújrázva, váltig HD-ban (Uránia Nemzeti Filmszínház, szeptember 8., hat óra).

Majdnem végzetessé váló szerelmi kalamajka, illetve csábító és fenyegető harmadik azután a hét vége másik vetítésén is elénk lépdel majd, méghozzá spiccen, hiszen vasárnap a Moszkvai Bolsoj Balett előadása egy újabb felfrissített Petipa-koreográfiát kínál számunkra (Uránia Nemzeti Filmszínház, szeptember 9., négy óra). Az Alekszandr Glazunov zenéjére alapozott Raymonda története a keresztes háborúk korában játszódik, persze értelemszerűen inkább csak mesedíszletként: szaracén szerelmi bajkeverővel, a Raymonda boldogsága felett őrködő családi kísértettel és darabzáró apoteózissal gazdagon kiszerelve.

S végül egy komoly szóra vissza még a Budapesti Mahler Ünnep programjához, egészen pontosan Benjamin Britten gyermekoperájának, a Noé bárkájának második előadásához (Fesztiválszínházi, szeptember 7., öt óra)! Ez az interaktív produkció ugyanis másodjára jótékony, mi több, nemes célra gyűjti össze a teljes jegybevételt: az értelmi fogyatékos fiatalokat muzsikálásra kapató Parafónia Zenekar áldásos működését támogatja.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.