mi a kotta?

Anna, Alma, Raymonda

  • mi a kotta
  • 2012. október 6.

Zene

Ügyes ez a Mahler, ezzel dolgoztassunk máskor is! - idézte pár hónapja lapunk egyik kritikája az apokrif csacskaságot, amely állítólag Luchino Visconti 1971-es filmje, a Halál Velencében amerikai finanszírozóitól származik.

Ha nem is igaz, jól van kitalálva, mondhatnánk, hiszen Gustav Mahler V. szimfóniájának híres-szép Adagietto tétele valóban megvesztegetően jól muzsikált a zeneszerző életrajzára ravaszul rácsúsztatott Mann-adaptációban. Bizonnyal nem lesz erre a kompozícióra panaszunk a hét végén, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben sem, merthogy akárcsak a legutóbbi alkalommal, úgy még most is a Budapesti Mahler Ünnep beharangozása követeli ki magának a főhelyet ajánlónk hasábjain. Az ünnep fesztiválzenekari koncertjein pedig idén az Ötödiké a főszerep: pénteken és szombaton, a Fischer Iván által dirigált programok második felét kitöltve (szeptember 7., háromnegyed nyolc, ill. 8., fél négy).

Ez a Mahler-szimfónia az Alma Schindler (utóbb Alma Mahler, végül Alma Mahler-Werfel) iránt táplált heves szerelem jegyében fogant, éppen a házasságkötést közvetlenül megelőző és követő hónapok során. E két kivételes egyéniség házasságát utóbb több vigasztalan tény is beárnyékolta, így az a viszony is, amelyet Alma az ifjú építésztitánnal, Walter Gropiusszal kezdett, s mely viszony aztán pár esztendővel Mahler halála után az asszony második házasságához vezetett. Míg Alma a modern nő független öntudatával és magabiztosságával haladt végig hosszú életén, addig szegény-szegény Boleyn Anna hűséges királynéként sem úszta meg a házasságtörés, sőt a vérfertőzés halálos vádjait, s talán még 35 éves sem volt, midőn a bakó kezére jutott. Az ő szomorú történetét a Metropolitan Operaismétlősorozata idézi elénk szombaton: Anna Netrebko pazar címszereplésével Gaetano Donizetti 1830-as operájának fül- és szembarát tavalyi előadását megújrázva, váltig HD-ban (Uránia Nemzeti Filmszínház, szeptember 8., hat óra).

Majdnem végzetessé váló szerelmi kalamajka, illetve csábító és fenyegető harmadik azután a hét vége másik vetítésén is elénk lépdel majd, méghozzá spiccen, hiszen vasárnap a Moszkvai Bolsoj Balett előadása egy újabb felfrissített Petipa-koreográfiát kínál számunkra (Uránia Nemzeti Filmszínház, szeptember 9., négy óra). Az Alekszandr Glazunov zenéjére alapozott Raymonda története a keresztes háborúk korában játszódik, persze értelemszerűen inkább csak mesedíszletként: szaracén szerelmi bajkeverővel, a Raymonda boldogsága felett őrködő családi kísértettel és darabzáró apoteózissal gazdagon kiszerelve.

S végül egy komoly szóra vissza még a Budapesti Mahler Ünnep programjához, egészen pontosan Benjamin Britten gyermekoperájának, a Noé bárkájának második előadásához (Fesztiválszínházi, szeptember 7., öt óra)! Ez az interaktív produkció ugyanis másodjára jótékony, mi több, nemes célra gyűjti össze a teljes jegybevételt: az értelmi fogyatékos fiatalokat muzsikálásra kapató Parafónia Zenekar áldásos működését támogatja.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.