Antifasizmus kezdőknek: Atari Teenage Riot

  • Baranyai Csongor
  • 1999. május 20.

Zene

1972-ben születik Nyugat-Berlinben, tizenhat évesen több punkzenekart tud a háta mögött, aztán a falomlást. Foglalt házakban nyomja a technót. Egy ideig szólóban, majd ´92-ben együttest alapít: Atari Teenage Riot. Másodpercenként felkiáltójelek ezreivel bombázzák a kedves hallgatót. Alec pörgő, ritmuszavaros, motorfűrészes techno-hardcore-jungle-punkot nyomat tízszeres sebességgel, Carl Crackkel meg egy Hanin Elias nevű csajjal üvöltöznek hozzá torzítva. Nem semmi. A Can- Kraftwerk-DAF-Neubauten sor után a legfontosabb német együttesről van szó; ráadásul ők az elsők, akik keverik a technót a politikával. Saját bevallás szerint radikális baloldal, és tényleg. Szövegileg rövid jelszavak: Start the Riot!, Deutschland has gotta die!, Hetzjagd auf Nazis!, Anarchy in 1999!, Destroy 2000 years of culture! Ilyen egyszerű. Antifasizmus kezdőknek. Anarachia nagybetűvel. Elméletileg felvetődik az erőltetett műavantgárdság problémája, ám ők nagyon messze vannak ettől.

Alec Empire egy zseni. De ki az az Alec Empire?

1972-ben születik Nyugat-Berlinben, tizenhat évesen több punkzenekart tud a háta mögött, aztán a falomlást. Foglalt házakban nyomja a technót. Egy ideig szólóban, majd ´92-ben együttest alapít: Atari Teenage Riot. Másodpercenként felkiáltójelek ezreivel bombázzák a kedves hallgatót. Alec pörgő, ritmuszavaros, motorfűrészes techno-hardcore-jungle-punkot nyomat tízszeres sebességgel, Carl Crackkel meg egy Hanin Elias nevű csajjal üvöltöznek hozzá torzítva. Nem semmi. A Can- Kraftwerk-DAF-Neubauten sor után a legfontosabb német együttesről van szó; ráadásul ők az elsők, akik keverik a technót a politikával. Saját bevallás szerint radikális baloldal, és tényleg. Szövegileg rövid jelszavak: Start the Riot!, Deutschland has gotta die!, Hetzjagd auf Nazis!, Anarchy in 1999!, Destroy 2000 years of culture! Ilyen egyszerű. Antifasizmus kezdőknek. Anarachia nagybetűvel. Elméletileg felvetődik az erőltetett műavantgárdság problémája, ám ők nagyon messze vannak ettől.

Idén a nagyközönség is megismerkedhetett velük, a híradóban. Szokásos május 1-jei baloldali tüntetés, vagy 30 000 ember, NATO-bombázás-ellenesség, ők meg bevállalnak egy rövidke koncertet. A tüntetés persze elfajul, van minden, ami kell, ötszáz rendőr, százharminc letartóztatás, az Atari Teenage Riot meg a háttérben üvölti, hogy geci német rendőrök, fasiszták és gyilkosok. The Revolution Soundtrack. Szóval viccesek azért.

Kicsit előreszaladtam az időben, valójában még csak ´92-nél tartunk. A fentebb írottak még nem érződnek, még csak egy kislemezt adtak ki, de már nagy körülöttük a felhajtás. Kötnek is egy szerződést az angol Phonogrammal, ám onnan, a kész anyagot hallgatva, gyorsan kirúgják őket, szinte Sex Pistols-i bravúr. Nekik csak ez kell, 100 000 font kielégítés a disznó kapitalistáktól. ´94 elején saját kiadót alapítanak Londonban, de van berlini irodájuk is: Digital Hardcore Recordings. Érdemes megjegyezni, a saját dolgaikon kívül ma már több rokon beállítottságú együttes/DJ lemezeit is kiadják, úgymint Shizuo, Bomb 20 vagy a kedvencem, Patric C. Delete Yourself című első albumuk ´95-ben jön ki, a The Future Of War című második ´97-ben. Alec több szólólemezt is kiad, amúgy inkább a háttérben marad. Csak páran, akikkel az utóbbi években dolgozott: Einstürzende Neubauten, DJ Spooky, Thurston Moore, Jon Spencer Blues Explosion, idén Björk. John Peel az évtized egyik legfontosabb zenekarának minősíti az Atarit, a Spawn filmzenén Slayerrel kavarnak valamit, megismeri őket a világ. Kibővülnek egy Nic Endo nevű lánnyal, aki a még több brutalitásért felelős. Terjesztési szerződést kötnek a Beastie Boys-féle Grand Royallal, kijön egy válogatás Amerikában: Burn, Berlin, Burn. De nekik is soknak bizonyulnak, a Grand Royalnak nem fér bele ennyi radikalizmus: válóok. New Yorkban Digital Hardcore-iroda nyílik.

És akkor idén megjelenik az új, a 60 Second Wipe Out. Besegít Kathleen Hanna a Bikini Killből, Dino Cazares a Fear Factoryből, még torzabbak, mint eddig. Távolodnak a ritmusoktól, és közelednek a hangzavarorgiához. Nem éppen popzene, de egyre jobb, mert egyre konzekvensebb. Politikailag is.

Ja, és hogy visszatérjünk az elejére: tényleg zseni az Alec Empire? Talán ezt mindenki magának... De valamire rájött, ez egészen biztos.

Baranyai Csongor

Diszkográfia: Alec Empire - Low On Ice; Generation Star Wars; The Destroyer; Hypermodern Jazz 2000.5; Les Etioles Des Filles Mortes; The Curse Of The Golden Empire

Atari Teenage Riot - Delete Yourself; The Future Of War; Burn, Berlin, Burn; 60 Second Wipe Out

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.