Lemez

Mayberian Sanskülotts: Rekult I.

Zene

Tizedik születésnapját ünnepli a zenekar, ebből az alkalomból visszanyúltak a gyökereikhez. A ma már hattagú csapat kezdetben Balogh Gallusz (gitár) és Csordás Zita (ének) duójaként működött, ebben a felállásban adták ki első lemezüket, amely botrányosan rossz minőségben lett felvéve. Ne szépítsük, leginkább ahhoz hasonlít, mintha egy régi szalagos magnót hallgatnánk egy doboz falain átszűrődve. Nagyrészt ennek az albumnak a dalait rögzítették most újra profi körülmények között, a tavaly óta gitárosként velük is zenélő Dorozsmai Gergő produceri felügyeletével.

Hangzás szempontjából tényleg ég és föld a különbség, azonban mégis hiányérzete van az embernek, hiszen ezt az akusztikus megszólalást régóta meghaladták, a koncerteken is rendesen hangszerelve játsszák a számokat. Eredetileg dupla lemezt terveztek, amelynek a második fele már teljes zenekaros lett volna, és egyszerre jelent volna meg a kettő, a járvány azonban közbeszólt. A Rekult II. jelen állás szerint az év végén érkezik, de az első résszel nem akartak addig várni, inkább kiadták külön.

Szerintem ez hiba volt, önmagában erősen indokolatlan a megjelenése, még ha a rajongók örülhetnek is neki, hogy legalább valamit kaptak kárpótlásként a korábban beharangozott időpontban (amikorra ráadásul egy nagykoncert is tervben volt a Müpában). Ugyanakkor azon túl, hogy sokkal jobban szól az eredetinél, a Rekult I. nem igazán ad pluszt. Az értékelés ezért kifejezetten ennek a „fél” albumnak szól, ha majd a második rész is megjelenik, együtt alighanem jobbat fognak érdemelni.

Tom-Tom Records, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.