Lemez

Az európai védőbástya

Backyard Babies: Four By Four

  • - greff -
  • 2015. október 3.

Zene

A rock and roll olyan, mint a nacionalisták Európája: állandóan megmentésre szorul.

A nálunk is többször fellépett svéd zenekar új lemeze például másról sem szól, mint hogy a műfaj mekkora bajban van, de ne aggódjunk, hiszen majd ők, a zsáner stockholmi keresztes lovagjai megmentik nekünk. A rock and rollt amúgy a 90-es évek vége felé is már furtonfurt menteni kellett, ám ekkor, amikor berobbant a köztudatba, a Backyard Babies még egyértelműen a cselekvést választotta a prédikálás helyett. Így lehetett az 1998-as Total 13 a bő gatyás nu-metal és az indusztriális rockzene fogcsikorgatós új hullámának idején az egyik legerősebb európai ellenállítás, egy tüzes, korhely glam/punk balhé, amely tényleg jót tett mindenki lelkének, aki a szentháromság fogalmáról elsőként továbbra is a Motörhead tagjaira asszociált.

A Four By Four semmi ilyesmire nem képes, de ez még nem is lenne nagy szó, hiszen a zenekar hetedik lemezéről beszélünk, ez a szám pedig szinte mindig a végső elérdektelenedés idejét jelzi. A Backyard Babies viszont most éppen a visszatérő szakaszon teker, ami különösen szomorúvá varázsolja ezt az albumot. Hét év kihagyás után ugyanis az alapvetően még mindig rokonszenves svédek képesek voltak egy olyan anyagot kiadni, amelynek mindössze 9 számából 3 lassú (ebből kettő igazi ballada: ezek sajnos hallgathatatlanok), a többi pedig szimpla poppunk, amiről legföljebb az a kevéssé felvillanyozó benyomás alakulhat ki a hallgatóban, hogy faceboo­kozás közben végül is nem rossz. Ám a rock and rollnak, ha csak rajtuk múlik, harangoztak.

Sony, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.