Az aranykorból - Brendel, Britten, Rosztropovics, Karajan, Solti (4 lemez)

  • Csont András
  • 2007. március 8.

Zene

A The Originals sorozat az elmúlt évtizedek legjobb felvételeinek újrakiadása, baráti áron. Négy lemez üzen most a letűnt aranykorból.
A The Originals sorozat az elmúlt évtizedek legjobb felvételeinek újrakiadása, baráti áron. Négy lemez üzen most a letűnt aranykorból.

ALFRED BRENDEL nemrég adott koncertet nálunk (lásd: Magyar Narancs, 2007. február 15.), melyen nem virtuozitásával, hanem ízlésével bűvölt el. A Liszt-műveket tartalmazó CD 1992-ben készült, amikor még jobban pörögtek az ujjai. Ám sosem törekedett a Liszt-cirkusz továbbépítésére; egy szép esszéjében ekként figyelmezteti az előadót: "Önön múlik, hogy a Liszt-zene valódi pátosza hamissá válik-e, hogy a heroikus tűz, a hősiesség pózzá merevedik-e, az ábrándos líraiság parfümillatú modorosságokba fullad-e. Játssza egyszerűen azokat a helyeket, ahol vallásos elmélyülés van, éreztesse a szeszélyes mögött a démonit, az öregkori művek furcsán kopár kísérletei mögött a talajtalan rezignációt." Brendel mindent megtesz ezért; az öregkori művek közül a Nuages gris ("Szürke felhők") előadásában egyértelműen Bartók és Schönberg előfutára, a Richard Wagner - Venezia hangjaiban ott a nagy barát elvesztése miatt érzett kétségbeesés halálköltészete; ahogy a darab véget ér: "hang fennakad, lehellet megszegik". A középkorszak grandiózus-heroikus művei közül a Funérailles walesi bárdhoz méltó látomásos sirató a magyar szabadságharcért, a h-moll szonáta pedig a romantika Faustjának zenei regénye, kalandos, szenvedélyes, olykor merengő, máskor egyenesen hideg. Egy nagy elemző mértéktartóan vaduló lemeze. (Universal/Philips, összidő: 49.27) *****

MSZTYISZLAV ROSZTROPOVICS és BENJAMIN BRITTEN 1960-ban ismerkedtek meg, később sokszor kamaráztak együtt a Britten alapította aldeburghi fesztiválon. Schubert híres "Arpeggione"-szonátáját mintegy álomban indítják, Britten zongorája pasztellesen teremti meg az elégikus hangulatot, a csellót vezető Rosztropovics ihletett borongótársnak bizonyul; az első tétel zárlatának rezignációja felejthetetlen, miként a második könnybe lábadt szemű éneke is, a középrész tragikus moll kitérőivel. E közismert darab után két óriási meglepetés. Schumann viszonylag kései műve, a Fünf Stücke im Volkston Chopin halála évében, 1849-ben keletkezett, akár a Funérailles. Ám ez minden, csak nem heroikus, furcsán száraz hangjához nehéz hozzáférni, és humora sem olyan jellegű, mint amikor a szerecsen hanyatt esik egy tálca habos tortával. Bumfordian rusztikus intonáció (az első és ötödik darab), a zeneköltő ajkán csörömpöl a dal (második tétel), a negyedik rész hátterében valami eltitkolt tragédia árnya bolyong. Debussy Cselló-zongora szonátája keletkezése évében, 1915-ben nagy feltűnést keltett, különösen Sérénade feliratú tétele miatt, és még ma is megdöbbentő ez a free dzsesszt megelőlegező zene a cselló pizzicatóival, a zongora dallamra alig emlékeztető közbeszólásaival. Abszurd szerenád. Britten és Rosztropovics ideális kamarazenész páros. Annyira, hogy még az orosz csellista számos hamissága sem zavaró. (Universal/Decca, összidő: 59.36) **** és fél

MAHLER: 1. SZIMFÓNIA A művet (akkor még öttételes verziójában) 1899-ben Budapesten mutatta be a zeneszerző a kiegyezéses magyarok nem kis megrökönyödésére. A később átdolgozott mű New Yorki-i bemutatójáról ezt írta barátjának, Bruno Walternek: "Tegnapelőtt vezényeltem az Elsőt. Semmi különösebb visszhang. Micsoda világ ez, amely az ilyen hangzatokat és formákat undorító képződményként (Widerbild) dobja el magától!" Szerinte a művész kettős életre van ítélve, és jaj neki, ha életét és álmait egymásba akarja olvasztani. És erről a kettősségről szól egész életműve, melynek egyik legpregnánsabb darabja az 1. szimfónia harmadik tétele, melyben a temetési menet hangjaiba (és jellemző, hogy ez is egy triviális dallamra, a nálunk "János bácsi" címen ismert nótára lépeget) folyvást betörnek egy falusi nóta brutális nyökögései. A végén persze diadalmaskodik a hős (a mű Jean Paul A titán című regénye alapján készült), de a győzelem pirruszi, Mahlernek minden egyes szimfóniájában újra kell kezdenie a reménytelen harcot. A Solti György vezette Chicago Symphony Orchestra káprázatot halmoz csodára; nyers, parodisztikus, apoteózisba torkolló előadás, tökéletes technikai kivitelezésben. (Universal/Decca, összidő: 56.09) *****

VERDI: AIDA Az olasz operakirály bezzeg nem szenvedett a sikertelenségtől, ifjúkora szörnyű bukásaitól eltekintve pályája töretlenül ívelt a talján és nemzetközi mennyekbe. Az Aida betetőzése az olasz opera karrierjének; ami ezután jön (Otello, Falstaff) már felfoghatatlan ráadás, és részben nyitás a huszadik századba. A kor (a felvétel 1963-as) legnagyobb énekesei viszik diadalra ezt a csodát. Carlo Bergonzi a híres első áriában ("Celeste Aida") azonnal megteremti Radames képét: gyengéd harcos. Renata Tebaldi Aidaként ideális, ha kell, elomló, ha kell, kemény, ha kell, apja engedelmes leánya; önkéntes halála valódi megdicsőülés. De talán mindenkit felülmúl Giulietta Simionato Amneris szerepében, első, még ártatlan összecsapása Radamesszel azonnal a legsűrűbb drámát ígéri, ezt folytatja utolsó leheletéig, amikor Radames életéért harcol. Karajan a Bécsi Filharmonikusok élén minden pillanatot értelmez, kommentál, vérbeli színházrendezőként vezényel - keze alatt ég a munka (Universal/Decca, 2 CD, összidő: 78.09; 72.12) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)