Az aranykorból - Brendel, Britten, Rosztropovics, Karajan, Solti (4 lemez)

  • Csont András
  • 2007. március 8.

Zene

A The Originals sorozat az elmúlt évtizedek legjobb felvételeinek újrakiadása, baráti áron. Négy lemez üzen most a letűnt aranykorból.
A The Originals sorozat az elmúlt évtizedek legjobb felvételeinek újrakiadása, baráti áron. Négy lemez üzen most a letűnt aranykorból.

ALFRED BRENDEL nemrég adott koncertet nálunk (lásd: Magyar Narancs, 2007. február 15.), melyen nem virtuozitásával, hanem ízlésével bűvölt el. A Liszt-műveket tartalmazó CD 1992-ben készült, amikor még jobban pörögtek az ujjai. Ám sosem törekedett a Liszt-cirkusz továbbépítésére; egy szép esszéjében ekként figyelmezteti az előadót: "Önön múlik, hogy a Liszt-zene valódi pátosza hamissá válik-e, hogy a heroikus tűz, a hősiesség pózzá merevedik-e, az ábrándos líraiság parfümillatú modorosságokba fullad-e. Játssza egyszerűen azokat a helyeket, ahol vallásos elmélyülés van, éreztesse a szeszélyes mögött a démonit, az öregkori művek furcsán kopár kísérletei mögött a talajtalan rezignációt." Brendel mindent megtesz ezért; az öregkori művek közül a Nuages gris ("Szürke felhők") előadásában egyértelműen Bartók és Schönberg előfutára, a Richard Wagner - Venezia hangjaiban ott a nagy barát elvesztése miatt érzett kétségbeesés halálköltészete; ahogy a darab véget ér: "hang fennakad, lehellet megszegik". A középkorszak grandiózus-heroikus művei közül a Funérailles walesi bárdhoz méltó látomásos sirató a magyar szabadságharcért, a h-moll szonáta pedig a romantika Faustjának zenei regénye, kalandos, szenvedélyes, olykor merengő, máskor egyenesen hideg. Egy nagy elemző mértéktartóan vaduló lemeze. (Universal/Philips, összidő: 49.27) *****

MSZTYISZLAV ROSZTROPOVICS és BENJAMIN BRITTEN 1960-ban ismerkedtek meg, később sokszor kamaráztak együtt a Britten alapította aldeburghi fesztiválon. Schubert híres "Arpeggione"-szonátáját mintegy álomban indítják, Britten zongorája pasztellesen teremti meg az elégikus hangulatot, a csellót vezető Rosztropovics ihletett borongótársnak bizonyul; az első tétel zárlatának rezignációja felejthetetlen, miként a második könnybe lábadt szemű éneke is, a középrész tragikus moll kitérőivel. E közismert darab után két óriási meglepetés. Schumann viszonylag kései műve, a Fünf Stücke im Volkston Chopin halála évében, 1849-ben keletkezett, akár a Funérailles. Ám ez minden, csak nem heroikus, furcsán száraz hangjához nehéz hozzáférni, és humora sem olyan jellegű, mint amikor a szerecsen hanyatt esik egy tálca habos tortával. Bumfordian rusztikus intonáció (az első és ötödik darab), a zeneköltő ajkán csörömpöl a dal (második tétel), a negyedik rész hátterében valami eltitkolt tragédia árnya bolyong. Debussy Cselló-zongora szonátája keletkezése évében, 1915-ben nagy feltűnést keltett, különösen Sérénade feliratú tétele miatt, és még ma is megdöbbentő ez a free dzsesszt megelőlegező zene a cselló pizzicatóival, a zongora dallamra alig emlékeztető közbeszólásaival. Abszurd szerenád. Britten és Rosztropovics ideális kamarazenész páros. Annyira, hogy még az orosz csellista számos hamissága sem zavaró. (Universal/Decca, összidő: 59.36) **** és fél

MAHLER: 1. SZIMFÓNIA A művet (akkor még öttételes verziójában) 1899-ben Budapesten mutatta be a zeneszerző a kiegyezéses magyarok nem kis megrökönyödésére. A később átdolgozott mű New Yorki-i bemutatójáról ezt írta barátjának, Bruno Walternek: "Tegnapelőtt vezényeltem az Elsőt. Semmi különösebb visszhang. Micsoda világ ez, amely az ilyen hangzatokat és formákat undorító képződményként (Widerbild) dobja el magától!" Szerinte a művész kettős életre van ítélve, és jaj neki, ha életét és álmait egymásba akarja olvasztani. És erről a kettősségről szól egész életműve, melynek egyik legpregnánsabb darabja az 1. szimfónia harmadik tétele, melyben a temetési menet hangjaiba (és jellemző, hogy ez is egy triviális dallamra, a nálunk "János bácsi" címen ismert nótára lépeget) folyvást betörnek egy falusi nóta brutális nyökögései. A végén persze diadalmaskodik a hős (a mű Jean Paul A titán című regénye alapján készült), de a győzelem pirruszi, Mahlernek minden egyes szimfóniájában újra kell kezdenie a reménytelen harcot. A Solti György vezette Chicago Symphony Orchestra káprázatot halmoz csodára; nyers, parodisztikus, apoteózisba torkolló előadás, tökéletes technikai kivitelezésben. (Universal/Decca, összidő: 56.09) *****

VERDI: AIDA Az olasz operakirály bezzeg nem szenvedett a sikertelenségtől, ifjúkora szörnyű bukásaitól eltekintve pályája töretlenül ívelt a talján és nemzetközi mennyekbe. Az Aida betetőzése az olasz opera karrierjének; ami ezután jön (Otello, Falstaff) már felfoghatatlan ráadás, és részben nyitás a huszadik századba. A kor (a felvétel 1963-as) legnagyobb énekesei viszik diadalra ezt a csodát. Carlo Bergonzi a híres első áriában ("Celeste Aida") azonnal megteremti Radames képét: gyengéd harcos. Renata Tebaldi Aidaként ideális, ha kell, elomló, ha kell, kemény, ha kell, apja engedelmes leánya; önkéntes halála valódi megdicsőülés. De talán mindenkit felülmúl Giulietta Simionato Amneris szerepében, első, még ártatlan összecsapása Radamesszel azonnal a legsűrűbb drámát ígéri, ezt folytatja utolsó leheletéig, amikor Radames életéért harcol. Karajan a Bécsi Filharmonikusok élén minden pillanatot értelmez, kommentál, vérbeli színházrendezőként vezényel - keze alatt ég a munka (Universal/Decca, 2 CD, összidő: 78.09; 72.12) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.