Az aranykorból - Brendel, Britten, Rosztropovics, Karajan, Solti (4 lemez)

  • Csont András
  • 2007. március 8.

Zene

A The Originals sorozat az elmúlt évtizedek legjobb felvételeinek újrakiadása, baráti áron. Négy lemez üzen most a letűnt aranykorból.
A The Originals sorozat az elmúlt évtizedek legjobb felvételeinek újrakiadása, baráti áron. Négy lemez üzen most a letűnt aranykorból.

ALFRED BRENDEL nemrég adott koncertet nálunk (lásd: Magyar Narancs, 2007. február 15.), melyen nem virtuozitásával, hanem ízlésével bűvölt el. A Liszt-műveket tartalmazó CD 1992-ben készült, amikor még jobban pörögtek az ujjai. Ám sosem törekedett a Liszt-cirkusz továbbépítésére; egy szép esszéjében ekként figyelmezteti az előadót: "Önön múlik, hogy a Liszt-zene valódi pátosza hamissá válik-e, hogy a heroikus tűz, a hősiesség pózzá merevedik-e, az ábrándos líraiság parfümillatú modorosságokba fullad-e. Játssza egyszerűen azokat a helyeket, ahol vallásos elmélyülés van, éreztesse a szeszélyes mögött a démonit, az öregkori művek furcsán kopár kísérletei mögött a talajtalan rezignációt." Brendel mindent megtesz ezért; az öregkori művek közül a Nuages gris ("Szürke felhők") előadásában egyértelműen Bartók és Schönberg előfutára, a Richard Wagner - Venezia hangjaiban ott a nagy barát elvesztése miatt érzett kétségbeesés halálköltészete; ahogy a darab véget ér: "hang fennakad, lehellet megszegik". A középkorszak grandiózus-heroikus művei közül a Funérailles walesi bárdhoz méltó látomásos sirató a magyar szabadságharcért, a h-moll szonáta pedig a romantika Faustjának zenei regénye, kalandos, szenvedélyes, olykor merengő, máskor egyenesen hideg. Egy nagy elemző mértéktartóan vaduló lemeze. (Universal/Philips, összidő: 49.27) *****

MSZTYISZLAV ROSZTROPOVICS és BENJAMIN BRITTEN 1960-ban ismerkedtek meg, később sokszor kamaráztak együtt a Britten alapította aldeburghi fesztiválon. Schubert híres "Arpeggione"-szonátáját mintegy álomban indítják, Britten zongorája pasztellesen teremti meg az elégikus hangulatot, a csellót vezető Rosztropovics ihletett borongótársnak bizonyul; az első tétel zárlatának rezignációja felejthetetlen, miként a második könnybe lábadt szemű éneke is, a középrész tragikus moll kitérőivel. E közismert darab után két óriási meglepetés. Schumann viszonylag kései műve, a Fünf Stücke im Volkston Chopin halála évében, 1849-ben keletkezett, akár a Funérailles. Ám ez minden, csak nem heroikus, furcsán száraz hangjához nehéz hozzáférni, és humora sem olyan jellegű, mint amikor a szerecsen hanyatt esik egy tálca habos tortával. Bumfordian rusztikus intonáció (az első és ötödik darab), a zeneköltő ajkán csörömpöl a dal (második tétel), a negyedik rész hátterében valami eltitkolt tragédia árnya bolyong. Debussy Cselló-zongora szonátája keletkezése évében, 1915-ben nagy feltűnést keltett, különösen Sérénade feliratú tétele miatt, és még ma is megdöbbentő ez a free dzsesszt megelőlegező zene a cselló pizzicatóival, a zongora dallamra alig emlékeztető közbeszólásaival. Abszurd szerenád. Britten és Rosztropovics ideális kamarazenész páros. Annyira, hogy még az orosz csellista számos hamissága sem zavaró. (Universal/Decca, összidő: 59.36) **** és fél

MAHLER: 1. SZIMFÓNIA A művet (akkor még öttételes verziójában) 1899-ben Budapesten mutatta be a zeneszerző a kiegyezéses magyarok nem kis megrökönyödésére. A később átdolgozott mű New Yorki-i bemutatójáról ezt írta barátjának, Bruno Walternek: "Tegnapelőtt vezényeltem az Elsőt. Semmi különösebb visszhang. Micsoda világ ez, amely az ilyen hangzatokat és formákat undorító képződményként (Widerbild) dobja el magától!" Szerinte a művész kettős életre van ítélve, és jaj neki, ha életét és álmait egymásba akarja olvasztani. És erről a kettősségről szól egész életműve, melynek egyik legpregnánsabb darabja az 1. szimfónia harmadik tétele, melyben a temetési menet hangjaiba (és jellemző, hogy ez is egy triviális dallamra, a nálunk "János bácsi" címen ismert nótára lépeget) folyvást betörnek egy falusi nóta brutális nyökögései. A végén persze diadalmaskodik a hős (a mű Jean Paul A titán című regénye alapján készült), de a győzelem pirruszi, Mahlernek minden egyes szimfóniájában újra kell kezdenie a reménytelen harcot. A Solti György vezette Chicago Symphony Orchestra káprázatot halmoz csodára; nyers, parodisztikus, apoteózisba torkolló előadás, tökéletes technikai kivitelezésben. (Universal/Decca, összidő: 56.09) *****

VERDI: AIDA Az olasz operakirály bezzeg nem szenvedett a sikertelenségtől, ifjúkora szörnyű bukásaitól eltekintve pályája töretlenül ívelt a talján és nemzetközi mennyekbe. Az Aida betetőzése az olasz opera karrierjének; ami ezután jön (Otello, Falstaff) már felfoghatatlan ráadás, és részben nyitás a huszadik századba. A kor (a felvétel 1963-as) legnagyobb énekesei viszik diadalra ezt a csodát. Carlo Bergonzi a híres első áriában ("Celeste Aida") azonnal megteremti Radames képét: gyengéd harcos. Renata Tebaldi Aidaként ideális, ha kell, elomló, ha kell, kemény, ha kell, apja engedelmes leánya; önkéntes halála valódi megdicsőülés. De talán mindenkit felülmúl Giulietta Simionato Amneris szerepében, első, még ártatlan összecsapása Radamesszel azonnal a legsűrűbb drámát ígéri, ezt folytatja utolsó leheletéig, amikor Radames életéért harcol. Karajan a Bécsi Filharmonikusok élén minden pillanatot értelmez, kommentál, vérbeli színházrendezőként vezényel - keze alatt ég a munka (Universal/Decca, 2 CD, összidő: 78.09; 72.12) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.