Az értelmiség kivéreztetése - Székács-Schönberger István: Egy zsidó polgár gyermekkora (könyv)

  • Kádár Judit
  • 2008. április 17.

Zene

A szerző gimnazista éveinek leírásánál, szinte egy mondat közepén megszakadt kézirat címe eredetileg Önéletrajz volt, az újat a kötetet összeállító Kőbányai János adta, akinek valószínűleg eszébe juthatott Márai Sándor Egy polgár vallomásai című önéletrajzi műve, okkal. Mindkét könyv a Monarchia magyar részén a XIX. század második felében nagy lendületet kapott polgárosodásról szól, ráadásul mindegyik szerzőnél gyerekkora eseményei szolgálnak a történetek kiindulópontjául, de míg Márai a kassai szászok felemelkedését és elmagyarosodását, addig Székács-Schönberger az ország pereméről - ősei esetében Újvidékről és a Vág folyó mellől - Budapestre költözött zsidóság vagyonosodását és asszimilációját ábrázolja.

A szerző gimnazista éveinek leírásánál, szinte egy mondat közepén megszakadt kézirat címe eredetileg Önéletrajz volt, az újat a kötetet összeállító Kőbányai János adta, akinek valószínűleg eszébe juthatott Márai Sándor Egy polgár vallomásai című önéletrajzi műve, okkal. Mindkét könyv a Monarchia magyar részén a XIX. század második felében nagy lendületet kapott polgárosodásról szól, ráadásul mindegyik szerzőnél gyerekkora eseményei szolgálnak a történetek kiindulópontjául, de míg Márai a kassai szászok felemelkedését és elmagyarosodását, addig Székács-Schönberger az ország pereméről - ősei esetében Újvidékről és a Vág folyó mellől - Budapestre költözött zsidóság vagyonosodását és asszimilációját ábrázolja. Bár utószavában Kőbányai, indokoltan, mint a holokauszt után megszakadni látszott magyar zsidó elbeszélés váratlan leletét méltatja az 1907-ben született, biokémikusként és pszichoanalitikusként is kiváló orvos valószínűleg a 80-as években papírra vetett posztumusz írását, a két könyv, így együtt, a kiegyezés utáni idők látlelete. Egymást kiegészítve rávilágítanak a hazai kapitalizálódás anomáliáira: nem csak arra, hogy a polgárosodást a zsidóság iránti ellenszenv akadályozta (amit Márai szerint a velük egy cipőben járó, a szegénységből éppen kiemelkedő szászok is osztottak); az új középosztálynak is akadtak fenntartásai, ami még nyelvválasztásukban is megnyilvánult. A fővárosban élő Schönbergerék fiuk mellé már kétéves korában

német nevelőnőt

fogadtak, csak az iskolában tanult meg újra magyarul, s Márai Sándor is úgy emlékezett, hogy otthonaikban a kassai középosztály tagjai németül beszéltek ("papucsban, ingujjban, vacsora után az urak is németre fordították a szót"). A tény, hogy a magát öntudatosan magyarnak valló polgárság magától értetődően a német nyelvet használta a mindennapi életben még a XX. század első évtizedeiben is, arra utal, hogy az ország felemelésére hivatott és képes új rétegek számára a hatalmat a kezében tartó nemesi osztály kultúrája, bármilyen okból is, de nem volt elég vonzó. Saját, szellemi téren történő távolságtartása óvatosságra inthette volna a zsidó (és nem zsidó) polgárságot, amelynek tagjait, így Schönbergeréket is, sokként érte a Trianon után a keresztény középosztály által elszabadított zsidógyűlölet.

Székács-Schönberger már az 1880-as években az "alkoholszakmában" vagyont szerzett nagyszülőkre visszaemlékezve kifejti nézetét, hogy a kereskedelemből ekkoriban meggazdagodott városi zsidó réteg beilleszkedése önáltatáson alapult, hiszen a társadalom, melyben az uralkodó osztály értékrendszere érvényesült, megvetette a zömében zsidó származású kereskedőket. (Az utódok közül sokan fel is adták atyáik foglalkozását, s értelmiségi pályát választottak maguknak.) Úgy látja, a kiegyezés után a "megtört, gerinctelen és degenerált dzsentrik" a gazdasági és kulturális tevékenységet átengedték a zsidóknak, akik a biztos jólétért, a "közepes társadalmi fokért" cserébe igyekeztek elfeledkezni a körülöttük lévő antiszemitizmusról. Az európai normákat követő, nyugatos szemléletű zsidóság második nemzedékének már a lányai is gimnáziumba jártak, de abba beletörődtek, hogy medikus fiaik hátrányt szenvedjenek: a harcos katolicizmustól áthatott orvosi egyetemen például a protestáns és zsidó hallgatók elsőre mind megbuktak a bőrgyógyászatvizsgákon, s Székács-Schönberger apjának is csak Berlinben nyílt volna lehetősége, hogy bőrgyógyásszá képezhesse magát. A szerző először 1917-ben szembesült a diszkriminációval: a híres fasori evangélikus gimnáziumba akarták beíratni, ám a zsidó felekezethez tartozó diákoktól a többiekénél magasabb tandíjat követeltek. Szülei zenei érdeklődését is támogatták, zongorázni tanult, s már gimnazista korában rendszeresen látogatta a komolyzenei koncerteket. Székács-Schönberger időrendben idézi fel élete fontos eseményeit, de gyakran előre kalandozik - egy, már a második világháború idejéből elmesélt története mutatja, miként vélekedett a zsidóság akkori helyzetéről. A budapesti Bach-kultuszt ápoló zenei egyesület előadásai egyre bizonytalanabbá váltak, mert a többségükben zsidó amatőr zenészeket sorra hívták be munkaszolgálatra. "Mi itt szomorkodunk és énekeljük, hogy 'Jézus pedig meghala, meghala, meghala', és közben bennünket Jézus és a kereszténység nevében vágóhídra visznek" - fakadt ki karmesterük. Ahogy az időben előre halad, a szerző elbeszélése egyre komorabbá válik, s 1919-hez érve, amikor "az úgynevezett keresztény középosztálynak a legrohadtabb rétege" vette át a hatalmat, "tudatlan, műveletlen, korlátolt hazaffyak két ef ipszilonnal", félbe is hagyja élete történetét. Kőbányai János gondos munkájának köszönhetően azonban az önéletrajzhoz csatolt egyéb írásokból valamennyire rekonstruálni lehet sorsának alakulását. Székács-Schönberger egy közleményéből mestere, Hári Pál orvostudományi iskolájáról megtudható, miként érvényesült az orvosi kutatás területén a két világháború közt a numerus nullus; fiának, a külföldön élő Székács Andrásnak az önéletíráshoz küldött rövid kiegészítéséből pedig kiderül, hogy 1953-ban, a zsidók ellen folytatott orvosperek idején apját, sőt anyját is hónapokig börtönben tartották. (Róla a disszidálásán kívül nem tudunk meg szinte semmit, pedig az ő életrajza tehette volna kerek egésszé a Schönberger család történetét.) A kötet fontos részét alkotják a szerző tanárainak, kollégáinak, ismerőseinek Kőbányai által összeállított életrajzai. Tehetséges kortársait, ha a Horthy-korszakban Magyarországon maradtak, kiszorították a tudomány vagy a művészet világából, sokukat később a nyilasok gyilkolták meg. Akik elmentek, azokra fényes pálya várt a Yale-en, a Harvardon vagy a nemzetközi zenei életben. Székács-Schönberger István könyve annak szomorú története, hogy a XX. század közepére hogyan véreztette ki az ország értelmiségét egy feladatára alkalmatlan, esztelen politikai osztály.

Múlt és Jövő, 2008, 231 oldal, 2625 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.