Az értelmiség kivéreztetése - Székács-Schönberger István: Egy zsidó polgár gyermekkora (könyv)

  • Kádár Judit
  • 2008. április 17.

Zene

A szerző gimnazista éveinek leírásánál, szinte egy mondat közepén megszakadt kézirat címe eredetileg Önéletrajz volt, az újat a kötetet összeállító Kőbányai János adta, akinek valószínűleg eszébe juthatott Márai Sándor Egy polgár vallomásai című önéletrajzi műve, okkal. Mindkét könyv a Monarchia magyar részén a XIX. század második felében nagy lendületet kapott polgárosodásról szól, ráadásul mindegyik szerzőnél gyerekkora eseményei szolgálnak a történetek kiindulópontjául, de míg Márai a kassai szászok felemelkedését és elmagyarosodását, addig Székács-Schönberger az ország pereméről - ősei esetében Újvidékről és a Vág folyó mellől - Budapestre költözött zsidóság vagyonosodását és asszimilációját ábrázolja.

A szerző gimnazista éveinek leírásánál, szinte egy mondat közepén megszakadt kézirat címe eredetileg Önéletrajz volt, az újat a kötetet összeállító Kőbányai János adta, akinek valószínűleg eszébe juthatott Márai Sándor Egy polgár vallomásai című önéletrajzi műve, okkal. Mindkét könyv a Monarchia magyar részén a XIX. század második felében nagy lendületet kapott polgárosodásról szól, ráadásul mindegyik szerzőnél gyerekkora eseményei szolgálnak a történetek kiindulópontjául, de míg Márai a kassai szászok felemelkedését és elmagyarosodását, addig Székács-Schönberger az ország pereméről - ősei esetében Újvidékről és a Vág folyó mellől - Budapestre költözött zsidóság vagyonosodását és asszimilációját ábrázolja. Bár utószavában Kőbányai, indokoltan, mint a holokauszt után megszakadni látszott magyar zsidó elbeszélés váratlan leletét méltatja az 1907-ben született, biokémikusként és pszichoanalitikusként is kiváló orvos valószínűleg a 80-as években papírra vetett posztumusz írását, a két könyv, így együtt, a kiegyezés utáni idők látlelete. Egymást kiegészítve rávilágítanak a hazai kapitalizálódás anomáliáira: nem csak arra, hogy a polgárosodást a zsidóság iránti ellenszenv akadályozta (amit Márai szerint a velük egy cipőben járó, a szegénységből éppen kiemelkedő szászok is osztottak); az új középosztálynak is akadtak fenntartásai, ami még nyelvválasztásukban is megnyilvánult. A fővárosban élő Schönbergerék fiuk mellé már kétéves korában

német nevelőnőt

fogadtak, csak az iskolában tanult meg újra magyarul, s Márai Sándor is úgy emlékezett, hogy otthonaikban a kassai középosztály tagjai németül beszéltek ("papucsban, ingujjban, vacsora után az urak is németre fordították a szót"). A tény, hogy a magát öntudatosan magyarnak valló polgárság magától értetődően a német nyelvet használta a mindennapi életben még a XX. század első évtizedeiben is, arra utal, hogy az ország felemelésére hivatott és képes új rétegek számára a hatalmat a kezében tartó nemesi osztály kultúrája, bármilyen okból is, de nem volt elég vonzó. Saját, szellemi téren történő távolságtartása óvatosságra inthette volna a zsidó (és nem zsidó) polgárságot, amelynek tagjait, így Schönbergeréket is, sokként érte a Trianon után a keresztény középosztály által elszabadított zsidógyűlölet.

Székács-Schönberger már az 1880-as években az "alkoholszakmában" vagyont szerzett nagyszülőkre visszaemlékezve kifejti nézetét, hogy a kereskedelemből ekkoriban meggazdagodott városi zsidó réteg beilleszkedése önáltatáson alapult, hiszen a társadalom, melyben az uralkodó osztály értékrendszere érvényesült, megvetette a zömében zsidó származású kereskedőket. (Az utódok közül sokan fel is adták atyáik foglalkozását, s értelmiségi pályát választottak maguknak.) Úgy látja, a kiegyezés után a "megtört, gerinctelen és degenerált dzsentrik" a gazdasági és kulturális tevékenységet átengedték a zsidóknak, akik a biztos jólétért, a "közepes társadalmi fokért" cserébe igyekeztek elfeledkezni a körülöttük lévő antiszemitizmusról. Az európai normákat követő, nyugatos szemléletű zsidóság második nemzedékének már a lányai is gimnáziumba jártak, de abba beletörődtek, hogy medikus fiaik hátrányt szenvedjenek: a harcos katolicizmustól áthatott orvosi egyetemen például a protestáns és zsidó hallgatók elsőre mind megbuktak a bőrgyógyászatvizsgákon, s Székács-Schönberger apjának is csak Berlinben nyílt volna lehetősége, hogy bőrgyógyásszá képezhesse magát. A szerző először 1917-ben szembesült a diszkriminációval: a híres fasori evangélikus gimnáziumba akarták beíratni, ám a zsidó felekezethez tartozó diákoktól a többiekénél magasabb tandíjat követeltek. Szülei zenei érdeklődését is támogatták, zongorázni tanult, s már gimnazista korában rendszeresen látogatta a komolyzenei koncerteket. Székács-Schönberger időrendben idézi fel élete fontos eseményeit, de gyakran előre kalandozik - egy, már a második világháború idejéből elmesélt története mutatja, miként vélekedett a zsidóság akkori helyzetéről. A budapesti Bach-kultuszt ápoló zenei egyesület előadásai egyre bizonytalanabbá váltak, mert a többségükben zsidó amatőr zenészeket sorra hívták be munkaszolgálatra. "Mi itt szomorkodunk és énekeljük, hogy 'Jézus pedig meghala, meghala, meghala', és közben bennünket Jézus és a kereszténység nevében vágóhídra visznek" - fakadt ki karmesterük. Ahogy az időben előre halad, a szerző elbeszélése egyre komorabbá válik, s 1919-hez érve, amikor "az úgynevezett keresztény középosztálynak a legrohadtabb rétege" vette át a hatalmat, "tudatlan, műveletlen, korlátolt hazaffyak két ef ipszilonnal", félbe is hagyja élete történetét. Kőbányai János gondos munkájának köszönhetően azonban az önéletrajzhoz csatolt egyéb írásokból valamennyire rekonstruálni lehet sorsának alakulását. Székács-Schönberger egy közleményéből mestere, Hári Pál orvostudományi iskolájáról megtudható, miként érvényesült az orvosi kutatás területén a két világháború közt a numerus nullus; fiának, a külföldön élő Székács Andrásnak az önéletíráshoz küldött rövid kiegészítéséből pedig kiderül, hogy 1953-ban, a zsidók ellen folytatott orvosperek idején apját, sőt anyját is hónapokig börtönben tartották. (Róla a disszidálásán kívül nem tudunk meg szinte semmit, pedig az ő életrajza tehette volna kerek egésszé a Schönberger család történetét.) A kötet fontos részét alkotják a szerző tanárainak, kollégáinak, ismerőseinek Kőbányai által összeállított életrajzai. Tehetséges kortársait, ha a Horthy-korszakban Magyarországon maradtak, kiszorították a tudomány vagy a művészet világából, sokukat később a nyilasok gyilkolták meg. Akik elmentek, azokra fényes pálya várt a Yale-en, a Harvardon vagy a nemzetközi zenei életben. Székács-Schönberger István könyve annak szomorú története, hogy a XX. század közepére hogyan véreztette ki az ország értelmiségét egy feladatára alkalmatlan, esztelen politikai osztály.

Múlt és Jövő, 2008, 231 oldal, 2625 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Magyar rulett

Szociológusok és politológusok rendszeresen elmondják, hogy a magyarok és különösen a Fidesz-szavazók számára az egyik legfontosabb érték a biztonság. Azt is mindig hozzáteszik, hogy Orbán Viktor különlegesen jól érti a „magyar néplelket”, így eredményesen tud játszani az egzisztenciális fenyegetettség és a biztonság utáni vágy érzékeny húrjain.