Az értelmiség kivéreztetése - Székács-Schönberger István: Egy zsidó polgár gyermekkora (könyv)

  • Kádár Judit
  • 2008. április 17.

Zene

A szerző gimnazista éveinek leírásánál, szinte egy mondat közepén megszakadt kézirat címe eredetileg Önéletrajz volt, az újat a kötetet összeállító Kőbányai János adta, akinek valószínűleg eszébe juthatott Márai Sándor Egy polgár vallomásai című önéletrajzi műve, okkal. Mindkét könyv a Monarchia magyar részén a XIX. század második felében nagy lendületet kapott polgárosodásról szól, ráadásul mindegyik szerzőnél gyerekkora eseményei szolgálnak a történetek kiindulópontjául, de míg Márai a kassai szászok felemelkedését és elmagyarosodását, addig Székács-Schönberger az ország pereméről - ősei esetében Újvidékről és a Vág folyó mellől - Budapestre költözött zsidóság vagyonosodását és asszimilációját ábrázolja.

A szerző gimnazista éveinek leírásánál, szinte egy mondat közepén megszakadt kézirat címe eredetileg Önéletrajz volt, az újat a kötetet összeállító Kőbányai János adta, akinek valószínűleg eszébe juthatott Márai Sándor Egy polgár vallomásai című önéletrajzi műve, okkal. Mindkét könyv a Monarchia magyar részén a XIX. század második felében nagy lendületet kapott polgárosodásról szól, ráadásul mindegyik szerzőnél gyerekkora eseményei szolgálnak a történetek kiindulópontjául, de míg Márai a kassai szászok felemelkedését és elmagyarosodását, addig Székács-Schönberger az ország pereméről - ősei esetében Újvidékről és a Vág folyó mellől - Budapestre költözött zsidóság vagyonosodását és asszimilációját ábrázolja. Bár utószavában Kőbányai, indokoltan, mint a holokauszt után megszakadni látszott magyar zsidó elbeszélés váratlan leletét méltatja az 1907-ben született, biokémikusként és pszichoanalitikusként is kiváló orvos valószínűleg a 80-as években papírra vetett posztumusz írását, a két könyv, így együtt, a kiegyezés utáni idők látlelete. Egymást kiegészítve rávilágítanak a hazai kapitalizálódás anomáliáira: nem csak arra, hogy a polgárosodást a zsidóság iránti ellenszenv akadályozta (amit Márai szerint a velük egy cipőben járó, a szegénységből éppen kiemelkedő szászok is osztottak); az új középosztálynak is akadtak fenntartásai, ami még nyelvválasztásukban is megnyilvánult. A fővárosban élő Schönbergerék fiuk mellé már kétéves korában

német nevelőnőt

fogadtak, csak az iskolában tanult meg újra magyarul, s Márai Sándor is úgy emlékezett, hogy otthonaikban a kassai középosztály tagjai németül beszéltek ("papucsban, ingujjban, vacsora után az urak is németre fordították a szót"). A tény, hogy a magát öntudatosan magyarnak valló polgárság magától értetődően a német nyelvet használta a mindennapi életben még a XX. század első évtizedeiben is, arra utal, hogy az ország felemelésére hivatott és képes új rétegek számára a hatalmat a kezében tartó nemesi osztály kultúrája, bármilyen okból is, de nem volt elég vonzó. Saját, szellemi téren történő távolságtartása óvatosságra inthette volna a zsidó (és nem zsidó) polgárságot, amelynek tagjait, így Schönbergeréket is, sokként érte a Trianon után a keresztény középosztály által elszabadított zsidógyűlölet.

Székács-Schönberger már az 1880-as években az "alkoholszakmában" vagyont szerzett nagyszülőkre visszaemlékezve kifejti nézetét, hogy a kereskedelemből ekkoriban meggazdagodott városi zsidó réteg beilleszkedése önáltatáson alapult, hiszen a társadalom, melyben az uralkodó osztály értékrendszere érvényesült, megvetette a zömében zsidó származású kereskedőket. (Az utódok közül sokan fel is adták atyáik foglalkozását, s értelmiségi pályát választottak maguknak.) Úgy látja, a kiegyezés után a "megtört, gerinctelen és degenerált dzsentrik" a gazdasági és kulturális tevékenységet átengedték a zsidóknak, akik a biztos jólétért, a "közepes társadalmi fokért" cserébe igyekeztek elfeledkezni a körülöttük lévő antiszemitizmusról. Az európai normákat követő, nyugatos szemléletű zsidóság második nemzedékének már a lányai is gimnáziumba jártak, de abba beletörődtek, hogy medikus fiaik hátrányt szenvedjenek: a harcos katolicizmustól áthatott orvosi egyetemen például a protestáns és zsidó hallgatók elsőre mind megbuktak a bőrgyógyászatvizsgákon, s Székács-Schönberger apjának is csak Berlinben nyílt volna lehetősége, hogy bőrgyógyásszá képezhesse magát. A szerző először 1917-ben szembesült a diszkriminációval: a híres fasori evangélikus gimnáziumba akarták beíratni, ám a zsidó felekezethez tartozó diákoktól a többiekénél magasabb tandíjat követeltek. Szülei zenei érdeklődését is támogatták, zongorázni tanult, s már gimnazista korában rendszeresen látogatta a komolyzenei koncerteket. Székács-Schönberger időrendben idézi fel élete fontos eseményeit, de gyakran előre kalandozik - egy, már a második világháború idejéből elmesélt története mutatja, miként vélekedett a zsidóság akkori helyzetéről. A budapesti Bach-kultuszt ápoló zenei egyesület előadásai egyre bizonytalanabbá váltak, mert a többségükben zsidó amatőr zenészeket sorra hívták be munkaszolgálatra. "Mi itt szomorkodunk és énekeljük, hogy 'Jézus pedig meghala, meghala, meghala', és közben bennünket Jézus és a kereszténység nevében vágóhídra visznek" - fakadt ki karmesterük. Ahogy az időben előre halad, a szerző elbeszélése egyre komorabbá válik, s 1919-hez érve, amikor "az úgynevezett keresztény középosztálynak a legrohadtabb rétege" vette át a hatalmat, "tudatlan, műveletlen, korlátolt hazaffyak két ef ipszilonnal", félbe is hagyja élete történetét. Kőbányai János gondos munkájának köszönhetően azonban az önéletrajzhoz csatolt egyéb írásokból valamennyire rekonstruálni lehet sorsának alakulását. Székács-Schönberger egy közleményéből mestere, Hári Pál orvostudományi iskolájáról megtudható, miként érvényesült az orvosi kutatás területén a két világháború közt a numerus nullus; fiának, a külföldön élő Székács Andrásnak az önéletíráshoz küldött rövid kiegészítéséből pedig kiderül, hogy 1953-ban, a zsidók ellen folytatott orvosperek idején apját, sőt anyját is hónapokig börtönben tartották. (Róla a disszidálásán kívül nem tudunk meg szinte semmit, pedig az ő életrajza tehette volna kerek egésszé a Schönberger család történetét.) A kötet fontos részét alkotják a szerző tanárainak, kollégáinak, ismerőseinek Kőbányai által összeállított életrajzai. Tehetséges kortársait, ha a Horthy-korszakban Magyarországon maradtak, kiszorították a tudomány vagy a művészet világából, sokukat később a nyilasok gyilkolták meg. Akik elmentek, azokra fényes pálya várt a Yale-en, a Harvardon vagy a nemzetközi zenei életben. Székács-Schönberger István könyve annak szomorú története, hogy a XX. század közepére hogyan véreztette ki az ország értelmiségét egy feladatára alkalmatlan, esztelen politikai osztály.

Múlt és Jövő, 2008, 231 oldal, 2625 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.