Az igazi őrület - Leningrad (koncert)

  • - kyt -
  • 2006. augusztus 24.

Zene

A Sziget egyik legnagyobb, Iggy Pop fellépésével összemérhető durranása az orosz energiarobbanás koncertje volt.

A Sziget egyik legnagyobb, Iggy Pop fellépésével összemérhető durranása az orosz energiarobbanás koncertje volt. Zenéjüket a punk-ska kifejezéssel szokás leírni, de ehhez azért még az "elvetemült" jelző is hozzákívánkozik, ha meg akarunk ragadni valamit a sodró élmény lényegéből, amely kíméletlenül szétgyalulta a tömegesen megjelent nézők lelkét. Ha valamikor, hát ezen a koncerten igazán sajnálhattuk, hogy nem tudunk oroszul. Így ugyanis kénytelenek voltunk kitérni az intellektuális támadás elől, amelyet állítólag a költői szintre cizellált, töménnyé párolt alpári beszéd segítségével intéznek hallgatóságuk ellen Szergej Snurov énekes féktelen vezényletével. Csak hírből tudjuk, hogy a Leningrád-dalok egyszerű, ironikus, vagy inkább gonoszkodóan szarkasztikus bökversek, amelyeknek hol az emberi hülység, az élet képtelen ostobaságai a céltáblái, hol pe-dig egyszerűen - bár van egy olyan sejtésünk, hogy ekkor is inkább kiforgatott értelemben - a mindennapok szűkösen napocskás oldalairól szólnak, mint kúrás, ivás és társaik. Nem hiába lengett az orosz mellett ukrán és lengyel zászló is a tömegben, a szlávok szemlátomást nagyon is értették az üzenetet, és féktelen tombolással továbbították. De az igazi őrület a színpadon zajlott - és most nem is elsősorban a látványelemként középre alkalmazott, egy széken terpeszkedő és láncdohányzó, fel-fel-tápászkodó és veszedelmesen az eléje tartott mikrofonba hörgő monstruózus figurára gondolok, hanem a tizennégy tagú zenekar egészére, melynek tagjai szintén erősen dohányoztak, emellett söröztek, szökelltek és rohangáltak, mindazonáltal hibátlan precizitással léptek be hangszereikkel a megfelelő pillanatban. És a felülmúlhatatlan hatás titka végül is ez: magának a zenélésnek a minőségi felső foka, plusz a sem testi, sem lelki fáradtságot nem ismerő, nyersen őszinte szenvedély, amely oly ritkán tapasztalható a mai rockzenében.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.