Az igazi őrület - Leningrad (koncert)

  • - kyt -
  • 2006. augusztus 24.

Zene

A Sziget egyik legnagyobb, Iggy Pop fellépésével összemérhető durranása az orosz energiarobbanás koncertje volt.

A Sziget egyik legnagyobb, Iggy Pop fellépésével összemérhető durranása az orosz energiarobbanás koncertje volt. Zenéjüket a punk-ska kifejezéssel szokás leírni, de ehhez azért még az "elvetemült" jelző is hozzákívánkozik, ha meg akarunk ragadni valamit a sodró élmény lényegéből, amely kíméletlenül szétgyalulta a tömegesen megjelent nézők lelkét. Ha valamikor, hát ezen a koncerten igazán sajnálhattuk, hogy nem tudunk oroszul. Így ugyanis kénytelenek voltunk kitérni az intellektuális támadás elől, amelyet állítólag a költői szintre cizellált, töménnyé párolt alpári beszéd segítségével intéznek hallgatóságuk ellen Szergej Snurov énekes féktelen vezényletével. Csak hírből tudjuk, hogy a Leningrád-dalok egyszerű, ironikus, vagy inkább gonoszkodóan szarkasztikus bökversek, amelyeknek hol az emberi hülység, az élet képtelen ostobaságai a céltáblái, hol pe-dig egyszerűen - bár van egy olyan sejtésünk, hogy ekkor is inkább kiforgatott értelemben - a mindennapok szűkösen napocskás oldalairól szólnak, mint kúrás, ivás és társaik. Nem hiába lengett az orosz mellett ukrán és lengyel zászló is a tömegben, a szlávok szemlátomást nagyon is értették az üzenetet, és féktelen tombolással továbbították. De az igazi őrület a színpadon zajlott - és most nem is elsősorban a látványelemként középre alkalmazott, egy széken terpeszkedő és láncdohányzó, fel-fel-tápászkodó és veszedelmesen az eléje tartott mikrofonba hörgő monstruózus figurára gondolok, hanem a tizennégy tagú zenekar egészére, melynek tagjai szintén erősen dohányoztak, emellett söröztek, szökelltek és rohangáltak, mindazonáltal hibátlan precizitással léptek be hangszereikkel a megfelelő pillanatban. És a felülmúlhatatlan hatás titka végül is ez: magának a zenélésnek a minőségi felső foka, plusz a sem testi, sem lelki fáradtságot nem ismerő, nyersen őszinte szenvedély, amely oly ritkán tapasztalható a mai rockzenében.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.