Az ördög nem alszik (Gregory Hoblit: Letaszítva)

  • - tosoki -
  • 1998. március 19.

Zene

De mennyire nem! Mind gyakrabban teszi tiszteletét a földön, a látogatások epicentruma valahol Kaliforniában, közelebbről Hollywood tájékán keresendő. Szörnyű lehet odaát. Épp most fut a mozikban Al Pacino mint ügyeletes sátán (Az ördög ügyvédje), de már itt a konkurencia. Neve is van neki. Azazelnek hívják, ami -a rendező elmagyarázza - arámi nyelven a "megtestesült Gonoszt" jelenti. Ez jó: tizenharmadszorra kiokosodva olvasom majd újra Bulgakovot. Azazel - a filmbéli - arctalan, alaktalan figura, amolyan vándorlélek ő, igazi vagabundus: organizmusból organizmusba költözik, ha kinézett magának valakit, annak annyi. Azazel nem válogatós, sem részrehajló, egyszóval nehéz vele: ez lenne itten a film nagy metaforája, a napnál is világosabb. Az viszont már kevésbé érthető, miért zendít rá kényszeresen minden egyes delikvens a Rolling Stones Time Is on My Side című klasszikusára, sátáni kacajjal kísérve a dallamot. A fene se érti, nekem kicsit bonyolult ez a szimbolika.

De mennyire nem! Mind gyakrabban teszi tiszteletét a földön, a látogatások epicentruma valahol Kaliforniában, közelebbről Hollywood tájékán keresendő. Szörnyű lehet odaát. Épp most fut a mozikban Al Pacino mint ügyeletes sátán (Az ördög ügyvédje), de már itt a konkurencia. Neve is van neki. Azazelnek hívják, ami -a rendező elmagyarázza - arámi nyelven a "megtestesült Gonoszt" jelenti. Ez jó: tizenharmadszorra kiokosodva olvasom majd újra Bulgakovot. Azazel - a filmbéli - arctalan, alaktalan figura, amolyan vándorlélek ő, igazi vagabundus: organizmusból organizmusba költözik, ha kinézett magának valakit, annak annyi. Azazel nem válogatós, sem részrehajló, egyszóval nehéz vele: ez lenne itten a film nagy metaforája, a napnál is világosabb. Az viszont már kevésbé érthető, miért zendít rá kényszeresen minden egyes delikvens a Rolling Stones Time Is on My Side című klasszikusára, sátáni kacajjal kísérve a dallamot. A fene se érti, nekem kicsit bonyolult ez a szimbolika.

Különös ez az új trend, az Antikrisztust, Belzebubot, a baziliszkuszt és a többi sátánfajzatot eddig nemigen sztárolták a mainstreamben (a Rosemarys Baby, az Ördögűző, az Ómen, illetve utóbbi kettő halovány folytatásai jutnak hirtelen eszembe), az efféle szörnyek inkább csak tévéfilmekben és -sorozatokban (épp mostanság adtak a tévében egy X-aktát, ufó játszotta benne az ördögöt) mutatkozhattak sikerrel. Más rémekre voltak kalibrálva a népek, Frankenstein, Drakula, Mr. Hyde, lehetne sorolni, ki mindenki volt kedvesebb szívüknek.

Talán majd most, gondoltak egy nagyot a Letaszítva készítői. Nem vagyok benne biztos, hogy megtalálták a számításukat, nem valószínű, hogy a Letaszítva lesz az év blockbuster mozija. Még akkor sem, ha Gregory Hoblit és kis csapata, fáradságot és időt nem kímélve, mindent megtettek a remélt diadal érdekében, oszlopos sztárokat szerződtettek (egy aprócska szerep erejéig még Elias Koteast, Atom Egoyan fétisszínészét is meg tudták nyerni a projekthez), lenyúltak egy sor sikerpatront innen-onnan, tették a dolgukat derekasan. A film sorozatgyilkos-sztorija - némi transzcendenciával meglöttyintve - az utóbbi évek egyik legsikeresebb hollywoodi mozijára, a Hetedikre hajaz, ezzel együtt kevésbé csavaros, amazénál jóval kiszámítottabb a történet. Darius Khondji - a Hetedik operatőre - épp nem ért rá, így a Letaszítva fotografálása is gyengébb, mint a mintául szolgáló opusé volt, bár meg kell vallani, a végkifejlet felé haladva egyre pasztózusabbak a színek, az utolsó jelenetben pedig már erősen hunyorgok, hogy lássak valamit. Tehát a képek még úgy-ahogy rendben vannak, a nagybetűs mondanivaló már kevésbé. Sok egyéb mellett szó esik a Jó és a Rossz állandó harcáról, arról, hogy mi minden és mennyire relatív, csupa elevenbe vágó kérdés. Ja, és az igazi tanulság: "A Gonosz örök, és mindenre kész." Megyek olvasni.

- tosoki -

Fallen, színes, amerikai, 124 perc; írta: Nicholas Kazan; rendezte: Gregory Hoblit; fényképezte: Newton Thomas Sigel; látványtervező: Terence Marsh; jelmez: Golleen Atwood; vágó: Lawrence Jordan; zene: Tan Dun; szereplők: Denzel Washington, John Goodman, Donald Sutherland, Embeth Davidtz, James Gandolfini, Elias Koteas; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.