Az ördög nem alszik (Gregory Hoblit: Letaszítva)

  • - tosoki -
  • 1998. március 19.

Zene

De mennyire nem! Mind gyakrabban teszi tiszteletét a földön, a látogatások epicentruma valahol Kaliforniában, közelebbről Hollywood tájékán keresendő. Szörnyű lehet odaát. Épp most fut a mozikban Al Pacino mint ügyeletes sátán (Az ördög ügyvédje), de már itt a konkurencia. Neve is van neki. Azazelnek hívják, ami -a rendező elmagyarázza - arámi nyelven a "megtestesült Gonoszt" jelenti. Ez jó: tizenharmadszorra kiokosodva olvasom majd újra Bulgakovot. Azazel - a filmbéli - arctalan, alaktalan figura, amolyan vándorlélek ő, igazi vagabundus: organizmusból organizmusba költözik, ha kinézett magának valakit, annak annyi. Azazel nem válogatós, sem részrehajló, egyszóval nehéz vele: ez lenne itten a film nagy metaforája, a napnál is világosabb. Az viszont már kevésbé érthető, miért zendít rá kényszeresen minden egyes delikvens a Rolling Stones Time Is on My Side című klasszikusára, sátáni kacajjal kísérve a dallamot. A fene se érti, nekem kicsit bonyolult ez a szimbolika.

De mennyire nem! Mind gyakrabban teszi tiszteletét a földön, a látogatások epicentruma valahol Kaliforniában, közelebbről Hollywood tájékán keresendő. Szörnyű lehet odaát. Épp most fut a mozikban Al Pacino mint ügyeletes sátán (Az ördög ügyvédje), de már itt a konkurencia. Neve is van neki. Azazelnek hívják, ami -a rendező elmagyarázza - arámi nyelven a "megtestesült Gonoszt" jelenti. Ez jó: tizenharmadszorra kiokosodva olvasom majd újra Bulgakovot. Azazel - a filmbéli - arctalan, alaktalan figura, amolyan vándorlélek ő, igazi vagabundus: organizmusból organizmusba költözik, ha kinézett magának valakit, annak annyi. Azazel nem válogatós, sem részrehajló, egyszóval nehéz vele: ez lenne itten a film nagy metaforája, a napnál is világosabb. Az viszont már kevésbé érthető, miért zendít rá kényszeresen minden egyes delikvens a Rolling Stones Time Is on My Side című klasszikusára, sátáni kacajjal kísérve a dallamot. A fene se érti, nekem kicsit bonyolult ez a szimbolika.

Különös ez az új trend, az Antikrisztust, Belzebubot, a baziliszkuszt és a többi sátánfajzatot eddig nemigen sztárolták a mainstreamben (a Rosemarys Baby, az Ördögűző, az Ómen, illetve utóbbi kettő halovány folytatásai jutnak hirtelen eszembe), az efféle szörnyek inkább csak tévéfilmekben és -sorozatokban (épp mostanság adtak a tévében egy X-aktát, ufó játszotta benne az ördögöt) mutatkozhattak sikerrel. Más rémekre voltak kalibrálva a népek, Frankenstein, Drakula, Mr. Hyde, lehetne sorolni, ki mindenki volt kedvesebb szívüknek.

Talán majd most, gondoltak egy nagyot a Letaszítva készítői. Nem vagyok benne biztos, hogy megtalálták a számításukat, nem valószínű, hogy a Letaszítva lesz az év blockbuster mozija. Még akkor sem, ha Gregory Hoblit és kis csapata, fáradságot és időt nem kímélve, mindent megtettek a remélt diadal érdekében, oszlopos sztárokat szerződtettek (egy aprócska szerep erejéig még Elias Koteast, Atom Egoyan fétisszínészét is meg tudták nyerni a projekthez), lenyúltak egy sor sikerpatront innen-onnan, tették a dolgukat derekasan. A film sorozatgyilkos-sztorija - némi transzcendenciával meglöttyintve - az utóbbi évek egyik legsikeresebb hollywoodi mozijára, a Hetedikre hajaz, ezzel együtt kevésbé csavaros, amazénál jóval kiszámítottabb a történet. Darius Khondji - a Hetedik operatőre - épp nem ért rá, így a Letaszítva fotografálása is gyengébb, mint a mintául szolgáló opusé volt, bár meg kell vallani, a végkifejlet felé haladva egyre pasztózusabbak a színek, az utolsó jelenetben pedig már erősen hunyorgok, hogy lássak valamit. Tehát a képek még úgy-ahogy rendben vannak, a nagybetűs mondanivaló már kevésbé. Sok egyéb mellett szó esik a Jó és a Rossz állandó harcáról, arról, hogy mi minden és mennyire relatív, csupa elevenbe vágó kérdés. Ja, és az igazi tanulság: "A Gonosz örök, és mindenre kész." Megyek olvasni.

- tosoki -

Fallen, színes, amerikai, 124 perc; írta: Nicholas Kazan; rendezte: Gregory Hoblit; fényképezte: Newton Thomas Sigel; látványtervező: Terence Marsh; jelmez: Golleen Atwood; vágó: Lawrence Jordan; zene: Tan Dun; szereplők: Denzel Washington, John Goodman, Donald Sutherland, Embeth Davidtz, James Gandolfini, Elias Koteas; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.