B-52's (koncert)

  • - minek -
  • 2008. július 17.

Zene

Akár tetszik, akár nem, a B-52's volt a hetvenes évek fordulóján felvirágzó posztpunk/new wave tánczene egyik alapzenekara. Látszólag brutálisan primitív, mégis célratörő riffjeikre, rockabillyből szublimált ritmusaikra és Schneider agresszíven értelmetlen szövegeire még azok is kényszeresen beindulnak, akiknek értelme amúgy tiltakozna ez ellen.

Akár tetszik, akár nem, a B-52's volt a hetvenes évek fordulóján felvirágzó posztpunk/new wave tánczene egyik alapzenekara. Látszólag brutálisan primitív, mégis célratörõ riffjeikre, rockabillybõl szublimált ritmusaikra és Schneider agresszíven értelmetlen szövegeire még azok is kényszeresen beindulnak, akiknek értelme amúgy tiltakozna ez ellen. A zenekar (nevét a nevezetes bombázó orrára hasonlító, tupíros nõi frizuráról kapta, amilyenben a két vokalistalány is pompázott annó) csinált egy elképesztõen zseniális elsõ lemezt, meg még néhány korrekt darabot - míg a banda stílusát meghatározó Ricky Wilsont el nem vitte az AIDS. A zenekar ezt is túlélte: a dobos Keith Strickland átképezte magát gitárossá, s a Don Was-Nile Rodgers producerduó vezérletével összehozták a behízelgõen popos Cosmic Thing lemezt, rajta a bombasláger Love Shackkel, s remélhetõleg ezzel hullára is keresték magukat, amit korai albumaik miatt meg is érdemeltek. Ennek majd húsz éve, ám mindez mit sem számít: 16 év után idén újra albummal jelentkeztek, amit érdekes módon a kritika sem röhögött ki (a mostani koncerten elhangzott dal leginkább a kései Siouxie & the Bansheesre emlékeztetett, de ez nem jelent semmit). Szombat este a zamárdi közönséget saját Duane Eddy-parafrázisukkal, a tökéletes Planet Claire-rel melegítették - aki tudta, énekelte az épületes sorokat, aki meg nem, az csupán találgathatta, mivel a vokálból egy kukkot sem lehetett hallani. A koncert a továbbiakban is a keverõ-hangosító személyzet és a zömmel ötvenes (sõt Kate Pierson már hatvanas!) zenészek-énekesek látszólag egyenlõtlen küzdelmét hozta, hogy a végén (holmi ritmikai pontatlanságok-csúszások dacára) mégiscsak a tisztes produkciót nyújtó nosztalgiabrigád nyerjen. A nép eközben remek keresztmetszetet kapott a zenekar decens slágereibõl (csak épp az elsõ album számait hanyagolták, nagy kár), habár a legtöbben a Love Shacket várták és idõvel meg is kapták (szintén megérdemelten).

Balaton Sound, július 12.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.