B-52's (koncert)

  • - minek -
  • 2008. július 17.

Zene

Akár tetszik, akár nem, a B-52's volt a hetvenes évek fordulóján felvirágzó posztpunk/new wave tánczene egyik alapzenekara. Látszólag brutálisan primitív, mégis célratörő riffjeikre, rockabillyből szublimált ritmusaikra és Schneider agresszíven értelmetlen szövegeire még azok is kényszeresen beindulnak, akiknek értelme amúgy tiltakozna ez ellen.

Akár tetszik, akár nem, a B-52's volt a hetvenes évek fordulóján felvirágzó posztpunk/new wave tánczene egyik alapzenekara. Látszólag brutálisan primitív, mégis célratörõ riffjeikre, rockabillybõl szublimált ritmusaikra és Schneider agresszíven értelmetlen szövegeire még azok is kényszeresen beindulnak, akiknek értelme amúgy tiltakozna ez ellen. A zenekar (nevét a nevezetes bombázó orrára hasonlító, tupíros nõi frizuráról kapta, amilyenben a két vokalistalány is pompázott annó) csinált egy elképesztõen zseniális elsõ lemezt, meg még néhány korrekt darabot - míg a banda stílusát meghatározó Ricky Wilsont el nem vitte az AIDS. A zenekar ezt is túlélte: a dobos Keith Strickland átképezte magát gitárossá, s a Don Was-Nile Rodgers producerduó vezérletével összehozták a behízelgõen popos Cosmic Thing lemezt, rajta a bombasláger Love Shackkel, s remélhetõleg ezzel hullára is keresték magukat, amit korai albumaik miatt meg is érdemeltek. Ennek majd húsz éve, ám mindez mit sem számít: 16 év után idén újra albummal jelentkeztek, amit érdekes módon a kritika sem röhögött ki (a mostani koncerten elhangzott dal leginkább a kései Siouxie & the Bansheesre emlékeztetett, de ez nem jelent semmit). Szombat este a zamárdi közönséget saját Duane Eddy-parafrázisukkal, a tökéletes Planet Claire-rel melegítették - aki tudta, énekelte az épületes sorokat, aki meg nem, az csupán találgathatta, mivel a vokálból egy kukkot sem lehetett hallani. A koncert a továbbiakban is a keverõ-hangosító személyzet és a zömmel ötvenes (sõt Kate Pierson már hatvanas!) zenészek-énekesek látszólag egyenlõtlen küzdelmét hozta, hogy a végén (holmi ritmikai pontatlanságok-csúszások dacára) mégiscsak a tisztes produkciót nyújtó nosztalgiabrigád nyerjen. A nép eközben remek keresztmetszetet kapott a zenekar decens slágereibõl (csak épp az elsõ album számait hanyagolták, nagy kár), habár a legtöbben a Love Shacket várták és idõvel meg is kapták (szintén megérdemelten).

Balaton Sound, július 12.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.