mi a kotta?

Babiloni bébi

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/49. hétre

„Sok zenekedvelő az I. szimfónia titáni erejét kedveli, mások a békés, sármos II. szimfóniát, de a III. szimfónia számomra a művészileg legtökéletesebb mind közül” – írta Brahms műveiről a 19. század vitriolos tollú kritikusa, Eduard Hanslick, és ezúttal nem fogott mellé. Az 1883 nyarán, Wiesbadenben komponált III. szimfóniában a zeneszerző saját mottóját is elrejtette: „Frei aber froh”, azaz: szabad, de boldog. Ennek a műnek a harmadik, Poco allegretto tétele szinte önálló életre kelt később, Frank Sinatra ebből írta a Take My Love, Serge Gainsbourg pedig a Baby Alone in Babylon című dalát, eljátszotta gitáron Santana (Love of My Life), hogy a Szereti Ön Brahmsot? betétdalát (Say No More, It’s Goodbye) ne is említsük.

A Concerto Budapestet ezúttal Takács-Nagy Gábor vezényli. Az imént tárgyalt szimfónia mellett elhangzik Brahms Kettősversenye is Anthony Marwood (hegedű) és Perényi Miklós (cselló) szólójával (Müpa, december 7., fél nyolc). Fischer Iván együttesének, a Budapesti Fesztiválzenekarnak pedig sűrű napjai lesznek: másnap máris Robin Ticciati vendégkarmesterrel hangversenyeznek. Műsoruk részeként az olasz virtuóz pianista, Francesco Piemontesi Beethoven G-dúr-zongoraversenyét játssza (Müpa, december 8., fél négy, 9., 10., háromnegyed nyolc).

Az autizmussal élőkért és a Világom Alapítvány javára muzsikál Fejérvári Zoltán, Balog József, Presser Gábor, valamint az Amadinda Ütőegyüttes. A műsoron csupa izgalmas kortárs darab, ráadásul jó ügyet támogatunk vele (Zeneakadémia, december 8., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.