Interjú

„Gyakoroljuk a demokráciát”

Dankó Dániel és Szűcs Levente – Bohemian Betyars

Zene

Az idén más zenekarokkal együttműködve kísérleteztek, jövőre új albumot ígérnek. Hogyan működik egy önmagát menedzselő zenekar, és mit lehet tenni, ha az egyik tagot nem engedik felszállni a Kanadába induló repülőre? A Bohemian Betyars dobosával és énekes-gitárosával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Négy új dalotok jelent meg az idén, ráadásul mind a négyet más zenekarokkal közreműködve készítettétek. Ilyen lesz a következő album is?

Szűcs Levente: Az a vicces, hogy a következő album koncepciója ennek éppen az ellentéte lesz. Inkább arra fókuszálunk majd, hogy mi hatan, milyen zenét csinálunk. A kislemeznyi anyagot kitevő együttműködések egy-egy kalandot és sok szempontból stílusgyakorlatot jelentettek nekünk. Volt pár külföldi zenekar, akikkel alapból jóban voltunk, és mivel vannak olyan terveink és lehetőségeink, hogy külföldön is zenéljünk, az ilyen koprodukciók ehhez is elég jó ajtókat nyitogatnak. Biztos lesznek közös dalok más formációkkal, ha úgy hozza az élet, de most nem erre fókuszálunk. Néhány nappal ezelőtt jöttünk haza a Mátrából, ahol a jövő évben megjelenő saját dalainkon dolgoztunk.

Dankó Dániel: Annyit hozzátennék, hogy még van egy feat a francia La Caravane Passe zenekarral. December 6-án jelenik meg a közös dalunk.

MN: Hogy jött az együttműködés a külföldi zenekarokkal? A már megjelentek között van katalán és bosnyák közreműködő is.

Szűcs Levente: A bosnyák Dubioza Kolektivval úgy történt, hogy találkoztunk fesztiválokon, és összehaverkodtunk annyira, hogy kialakult egyfajta kapcsolat. Alapvetően azonban azt kerestük, hogy mi az, ami a mi stílusunkon belül mozog, mégis egy kicsit más, mint amit csinálunk. Szóval hiába lennénk jóban mondjuk egy finn kecskeáldozó metalzenekarral, valószínűleg nehezebben találtuk volna meg a közös mezsgyét. Van tehát, ami organikusan alakult, és van, ami kicsit tudatosabb megkereséseken keresztül vagy menedzsmenti közbenjárással valósult meg. A La Caravane Passe-szal például közös a francia kiadónk, a katalán La Pegatinával pedig a spanyol menedzs­ment köt össze minket.

Dankó Dániel: Érdekes, hogy a katalán zenekarral való együttműködés bizonyos szempontból gördülékenyebben ment, mint amikor a Platon Karataevvel csináltunk közös számot, pedig velük egy városon belül vagyunk. A külföldiekkel úgy megy, hogy a modern kor vívmányait használjuk, sávokat meg Google Drive-linkeket küldözgetünk egymásnak.

MN: Mit lehet elmondani a készülő lemezről?

Dankó Dániel: Van egy alkotóház a Mátrában, ahová tavaly Weil András producerrel kezdtünk járni. Nagyon bejött, hogy elmegyünk az erdő szélére, és ott veszünk fel dolgokat. Teljesen más így dolgozni, mint Budapesten lemenni a próbaterembe néhány órára. Az eddig rögzített dalok elég vegyesek, van néhány, amelyek a kicsit régebbi punk veretéseket idézik, de van olyan is, ami tőlünk nagyon szokatlan lesz. Ettől függetlenül mindegyikben mi vagyunk, de az elmúlt pár év hatásai is benne vannak a dalokban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.