Batta Andrásé a Magyar Zene Háza

  • Hamvay Péter
  • 2015. március 6.

Zene

Elvarázsolt kastély készül, gömb alakú koncertteremmel, ahol a hangok különös életét tanulmányozhatjuk majd.

Batta Andrást, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem korábbi rektorát, egykori kormánybiztost bízta meg Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa a Magyar Zene Háza koncepciójának kidolgozásával, amit nyárig kell megtennie – tudta meg lapunk.

A zenetörténész korábban is tagja volt a Liget Budapest projekt részeként megvalósuló épület koncepcióját kidolgozó munkabizottságnak, amelyet korábban Rockenbauer Zoltán vezetett. Őt emlegették az intézmény lehetséges igazgatójaként is, és Batta sem zárkózik el attól, hogy a tervek szerint 2018-ban megnyíló intézmény vezetésében is szerepet vállaljon.

Batta, aki „a zene elvarázsolt kastélyának” szánja az új múzeumot, a Narancsnak árult el először néhány részletet a már körvonalazódó tervekből. Az bizonyos, hogy nem egy újabb koncerterem lesz a 8 ezer négyzetméteres épület. Lesznek ugyan zenélésre alkalmas terek és egy előadóterem is, de nem hagyományos koncertek zajlanak ott, hanem a kísérletezést, az oktatást segítik majd. A komolyzene legfontosabb intézményeit, a Müpát és az Operaházat korábban egy létesítendő szuperintézmény tervével magára haragító egykori kormánybiztos most azt hangsúlyozta, hogy nem vetélytársa akar lenni a Magyar Zene Háza a koncerttermeknek, hanem inkább támogatója. Egyrészt azzal, hogy reményei szerint új és újabb hazai generációkkal ismerteti és szeretteti meg a komolyzenét, másrészt a turisták itt tájékozódhatnak majd a főváros zenei kínálatról, és vásárolhatnak hangversenyjegyeket.

Batta András

Batta András

 

Az szinte biztos, hogy megvalósul a munkabizottságban szintén szerepet kapott Gőz László elképzelése, a hangdóm. A harsonaművész korábban a MúzemCafénak nyilatkozta, hogy az 1970-es Oszakai Világkiállítás német pavilonjának mintájára gömbalakú koncerttermet helyezne el az új létesítményben. A világkiállítás alatt működött termet annak idején a német komponista, Karlheinz Stockhausen művészeti koncepciója alapján építették fel, ahol a zeneszerzők speciálisan erre az alkalomra és térre írt elektroakusztikus darabjait játszották. Ezt az elképzelést részben Batta is átvette: a föld alatt, egy templomra emlékeztető kupolás teremben épül fel a hangdóm, amelyet hangszóróhálóként lehet elképzelni.

Baán már korábban jelezte, hogy nem lesz gyűjteménye a Magyar Zene Házának. Batta szerint egy teremben megemlékeznek a legfontosabb magyar zeneszerzőkről – de elsősorban nem eredeti tárgyaikkal, hanem műveikkel, vetített képekkel, filmekkel. Hét zeneszerző kap külön installációt: Liszt Ferenc, Erkel Ferenc, Kodály Zoltán, Bartók Béla, Dohnányi Ernő, Weiner Leó és Ligeti György. A zeneakadémián nemrég bemutatott, Bogányi-féle csodazongorán felbuzdulva pedig azt is tervezik, hogy megépülne a Ligeti György által a modern zeneszerző számára megálmodott orgona is.

Batta szerint a látogatók megismerhetik, hogyan születik meg a hang, mi a zörej és a zenei hang, hogyan és mit hallanak az emberek és az állatok, hogyan képződik a hang a különböző hangszerekben. Külön fejezet szól majd a kottaírás mibenlétéről, történetéről és a zenetörténet legfontosabb fejezetei is megismerhetők lesznek. Ahogy a magyar zenepedagógia is külön egységben szerepel, és időről időre bemutatkozhatnak a magyar zeneiskolák, a fiatal, tehetséges muzsikusok itt valósíthatják meg kísérleti projektjeiket.

Batta szerint nem kizárólag a komolyzenére támaszkodnak, megjelenik a népzene, a kávéházi cigányzene, a kabarék, az operettek világa, a jazz és akár a klasszikus magyar popzene is – ha máshol nem, egy adatbázisban mindenképp. De a régi zenéhez vagy a népzenéhez szorosan tartozó táncokkal is foglalkoznak majd.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."