Opera

Beethoven: Fidelio

Zene

Felix Fidelio Sauermacher – ez lenne hát a teljes álnév, amely alatt a hős Leo­nora börtönőrnek jelentkezett, hogy megmenthesse a tömlöc mélyén sínylődő férjét, Florestant. Egyebek közt ez derült ki a Fidelio Müpa-beli előadásán, ahol Hollerung Gáborék elhagyták a prózai részeket, viszont Gábor Sylvie rendezése a nyitány alatt még azt is eljátszatta, amint a férfinak öltözött asszony megjelenik az állásinterjún. Mi tagadás, sok efféle felesleges ötlet került be a színpadi cselekménybe, hogy csak a legjelentéktelenebb nevesített szerepet, Jaquinót említsük: ő migrén elleni gyógyszer bevételével indít, hogy aztán a mindent megemelő fináléba betrappoljon egy papírlappal, amelyre nagy betűkkel a Felmondás szó volt fölírva. S ez utóbbi már tényleg komoly probléma, elvégre kit érdekel a börtön kapusának e mórikáló döntése, amikor Beethoven végre maga mögött hagyja a daljátékot, a melodrámát, sőt még a nélküle valójában oly kevéssé fontos „szabadító opera” zsánerét is? A zenei megvalósítással azért itt is, korábban is valamivel több szerencsénk volt, hiszen a Budafoki Dohnányi Zenekar erőteljes és lendületes teljesítményét leg­inkább csak a rezes bakik szeplőzték. Szabóki Tünde hangját ugyan sokszor túlságosan kiélesedettnek találhattuk, de a jelenléte így is nemességet sugárzott, s hasonlóan kettős benyomást szerezhettünk a hangfogóval éneklő osztrák tenor, Eugene Amesmann produkciójáról is. Cser Krisztián hangadásában is jócskán kiélvezte Don Pizarro ördögi aljasságát, Szerekován János a fentebb már emlegetett kapus szólamát hozta hibátlanul, és jó volt hosszú idő után újra hallani Cselóczki Tamás tenorját, ezúttal az Első fogoly rövid, de fontos pillanataiban. Összességében közepes Fideliót köszönhettünk Hollerung Gábornak és alkotótársainak – csak hát sok más operával ellentétben, Beethoven műve nemigen fér össze a közepes jelzővel.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.