Opera

Beethoven: Fidelio

Zene

Felix Fidelio Sauermacher – ez lenne hát a teljes álnév, amely alatt a hős Leo­nora börtönőrnek jelentkezett, hogy megmenthesse a tömlöc mélyén sínylődő férjét, Florestant. Egyebek közt ez derült ki a Fidelio Müpa-beli előadásán, ahol Hollerung Gáborék elhagyták a prózai részeket, viszont Gábor Sylvie rendezése a nyitány alatt még azt is eljátszatta, amint a férfinak öltözött asszony megjelenik az állásinterjún. Mi tagadás, sok efféle felesleges ötlet került be a színpadi cselekménybe, hogy csak a legjelentéktelenebb nevesített szerepet, Jaquinót említsük: ő migrén elleni gyógyszer bevételével indít, hogy aztán a mindent megemelő fináléba betrappoljon egy papírlappal, amelyre nagy betűkkel a Felmondás szó volt fölírva. S ez utóbbi már tényleg komoly probléma, elvégre kit érdekel a börtön kapusának e mórikáló döntése, amikor Beethoven végre maga mögött hagyja a daljátékot, a melodrámát, sőt még a nélküle valójában oly kevéssé fontos „szabadító opera” zsánerét is? A zenei megvalósítással azért itt is, korábban is valamivel több szerencsénk volt, hiszen a Budafoki Dohnányi Zenekar erőteljes és lendületes teljesítményét leg­inkább csak a rezes bakik szeplőzték. Szabóki Tünde hangját ugyan sokszor túlságosan kiélesedettnek találhattuk, de a jelenléte így is nemességet sugárzott, s hasonlóan kettős benyomást szerezhettünk a hangfogóval éneklő osztrák tenor, Eugene Amesmann produkciójáról is. Cser Krisztián hangadásában is jócskán kiélvezte Don Pizarro ördögi aljasságát, Szerekován János a fentebb már emlegetett kapus szólamát hozta hibátlanul, és jó volt hosszú idő után újra hallani Cselóczki Tamás tenorját, ezúttal az Első fogoly rövid, de fontos pillanataiban. Összességében közepes Fideliót köszönhettünk Hollerung Gábornak és alkotótársainak – csak hát sok más operával ellentétben, Beethoven műve nemigen fér össze a közepes jelzővel.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.