Opera

Beethoven: Fidelio

Zene

Felix Fidelio Sauermacher – ez lenne hát a teljes álnév, amely alatt a hős Leo­nora börtönőrnek jelentkezett, hogy megmenthesse a tömlöc mélyén sínylődő férjét, Florestant. Egyebek közt ez derült ki a Fidelio Müpa-beli előadásán, ahol Hollerung Gáborék elhagyták a prózai részeket, viszont Gábor Sylvie rendezése a nyitány alatt még azt is eljátszatta, amint a férfinak öltözött asszony megjelenik az állásinterjún. Mi tagadás, sok efféle felesleges ötlet került be a színpadi cselekménybe, hogy csak a legjelentéktelenebb nevesített szerepet, Jaquinót említsük: ő migrén elleni gyógyszer bevételével indít, hogy aztán a mindent megemelő fináléba betrappoljon egy papírlappal, amelyre nagy betűkkel a Felmondás szó volt fölírva. S ez utóbbi már tényleg komoly probléma, elvégre kit érdekel a börtön kapusának e mórikáló döntése, amikor Beethoven végre maga mögött hagyja a daljátékot, a melodrámát, sőt még a nélküle valójában oly kevéssé fontos „szabadító opera” zsánerét is? A zenei megvalósítással azért itt is, korábban is valamivel több szerencsénk volt, hiszen a Budafoki Dohnányi Zenekar erőteljes és lendületes teljesítményét leg­inkább csak a rezes bakik szeplőzték. Szabóki Tünde hangját ugyan sokszor túlságosan kiélesedettnek találhattuk, de a jelenléte így is nemességet sugárzott, s hasonlóan kettős benyomást szerezhettünk a hangfogóval éneklő osztrák tenor, Eugene Amesmann produkciójáról is. Cser Krisztián hangadásában is jócskán kiélvezte Don Pizarro ördögi aljasságát, Szerekován János a fentebb már emlegetett kapus szólamát hozta hibátlanul, és jó volt hosszú idő után újra hallani Cselóczki Tamás tenorját, ezúttal az Első fogoly rövid, de fontos pillanataiban. Összességében közepes Fideliót köszönhettünk Hollerung Gábornak és alkotótársainak – csak hát sok más operával ellentétben, Beethoven műve nemigen fér össze a közepes jelzővel.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.