Opera

Bellini: Az alvajáró

Zene

A belcanto operák magyar szerelmese nem valami elkényeztetett fajta, s tán épp ezért lételeme az önáltatás, így hát készséggel tekinti egy sorozat második elemének, vagyis a három évvel ezelőtti Puritánok-produkció folytatásának a Müpa és a Pannon Filharmonikusok újabb közös Bellini-vállalkozását. Pláne, hogy épp hálás eufóriában leledzik, hiszen Az alvajáró két előadásán megint fölsejlett a világszínvonalú budapesti operaélet oly valóságosnak ható káprázata. Valóságosnak, elvégre itt nem csupa megfizethetetlen sztárt láttunk és hallottunk, hanem csak egy meglepő harmóniában együttműködő nemzetközi előadógárdát: rézsút emelkedő pályájú tehetségekkel, imponálóan biztos kezű karmesterrel és a nívóhoz méltón igazodó hazai közreműködőkkel.

Némedi Csaba rendezésével röviden végezhetünk, a „miért is ne?” gazdag fantáziájú és sokak által kultivált zsánerébe sorolva azt. Miért is ne lehetne az operabéli svájci falu balettosok próbaterme (halvány ihletés: legutóbb a Metben ugyancsak egy próbahelyiség volt Az alvajáró színpadi cselekményének kerete), az előadást tüllszoknyában végigücsörgő két kíváncsi nénivel meg a villik királynőjeként felléptetett, jelmezén fényfüzért viselő Kozmér Alexandrával? Hát hogy is ne lehetne, ha egyszer a végeredményt mindez alig befolyásolja!

Nem úgy, mint Riccardo Frizza vezénylése: a belcanto operák sokszor lekicsinyelt jelentőségű alapembere ugyanis a karmester. Nos, Frizza olyan mintaszerű biztonságot teremtett az előadás egésze számára, hogy az énekesek Bellini hosszú-hosszú melódiáit nemcsak levegővel bírták, de stílussal és virtuozitással is. (Legfeljebb a pécsi zenekar emeltebb hangereje okozott egy-egy pillanatra nehézséget a szólistáknak.)

Fent a színpadon a főbb szerepekben négy közel egyenrangú operaénekesi teljesítmény versengett. A címszerepben az alig 32 esztendős cseh Zuzana Marková már szemre is ideális Aminának tűnt, s ráadásul az ártatlanul szenvedő szépség poétikus látványához könnyeden szárnyaló, karcsú és komoly érzelmi kifejezőerővel rendelkező koloratúrszoprán hang társult. Ami az énekhang kiterjedését és a szólamformálás bravúrjait illeti, Marková méltó partnere volt a valamelyest kevésbé előnyös megjelenésű tenor, Konu Kim. Vagy egy fél fejjel alacsonyabb Elvinója a szó szoros értelmében nem ért fel az ő Aminájához, de a magasságokkal amúgy igazán nem volt problémája a dél-koreai énekesnek, akit legfeljebb némi kis halvány idegenszerűségeken kaphattunk rajta, meg még tán azon, hogy a második felvonás indulatos kitörései olykor meg-megkarcolták a hangadás zománcát. A faluba sok év után visszatérő Rodolfo grófot, akinek hálószobájába a címszereplő éji bolyongásakor tudtán kívül besétál, a remek színpadi kiállású és szép hangú Mirco Palazzi abszolválta, méghozzá olyan imponáló férfias eleganciával, amely jól érezhetően egyszerre volt a cselekménybeli arisztokrata és a szerepét megformáló énekes legszemélyesebb ismertetőjegye. Végezetül a gyakorta hálátlannak bizonyuló seconda donna szerepkörében egy hazai erő, a fiatal Zemlényi Eszter emelkedett majdnem főszereplővé: színpadi és vokális agilitása egyaránt sokat ígérően túlmutatott a féltékeny és irigy Lisa figuráján.

A Debreceni Kodály Kórus, valamint a feliratozón olvasható magyar szöveg elkészítője, Csákovics Lajos még egyként hálás említést érdemel. Az énekkar a falubeli/
próbatermi népség mindvégig motivált közegének megteremtéséért, Csákovics pedig azért a könnyed és sohasem erőltetett fordításért, amelyből időről időre kiugrott egy-egy friss és üdítően ironikus fordulat.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 11.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.