DVD

Bellini: Norma

Zene

Inkább háromszor Brünnhildét, mint egyszer Normát – mondta állítólag a hajdan mindkét szerepben kiváló szoprán, Lilli Lehmann, s dacára a nyilvánvalóan ordas túlzásnak, e kijelentésben mégiscsak van valami. A druida főpapnő szólama ugyanis tényleg a legnehezebb operai feladatok közé tartozik, amint erről a Normaként elbukott vagy szimplán csak önmagukhoz képest alulmaradó híres énekesnők terjedelmes névsora is könnyen bizonyságot adhatna. Ám aki bírja hanggal, bel canto stílusismerettel és legato technikával, valamint színpadi jelenléttel, abból okvetlenül világjáró Norma válik: lásd Sondra Radvanovsky kortárs példáját. Ő 2017 októberében már ki tudja, hányadik alkalommal énekelte ezt a hálás-nehéz címszerepet, akkor épp a Met új, David McVicar által rendezett produkciójában: változatlanul példás vonalérzékkel és hatalmas lélegzettel, bár kissé talán fakóbb hangszínnel, mint 2015-ben, amikor barcelonai Normájáról ugyancsak felvétel készült. Joyce DiDonato viszont éppen ekkor alakította legelőször Adalgisát, olykor egy-egy hamiskás pillanattal, de helyből megejtő színészi és énekesi érzékenységről tanúságot téve. Sérülékeny intonáció elvétve a hangban és kiállásban egyként robusztus Joseph Calleja tenorjából is kihallatszik, így az erős sodrású előadás férfi közreműködői közül nem is őt, hanem inkább a Bellini-féle végtelen melódiákat és az életteli tempóváltásokat remekül érző karmestert, Carlo Rizzit helyeznénk az első helyre.

Erato, 2 DVD, 2018

alá

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."