DVD

Bellini: Norma

Zene

Inkább háromszor Brünnhildét, mint egyszer Normát – mondta állítólag a hajdan mindkét szerepben kiváló szoprán, Lilli Lehmann, s dacára a nyilvánvalóan ordas túlzásnak, e kijelentésben mégiscsak van valami. A druida főpapnő szólama ugyanis tényleg a legnehezebb operai feladatok közé tartozik, amint erről a Normaként elbukott vagy szimplán csak önmagukhoz képest alulmaradó híres énekesnők terjedelmes névsora is könnyen bizonyságot adhatna. Ám aki bírja hanggal, bel canto stílusismerettel és legato technikával, valamint színpadi jelenléttel, abból okvetlenül világjáró Norma válik: lásd Sondra Radvanovsky kortárs példáját. Ő 2017 októberében már ki tudja, hányadik alkalommal énekelte ezt a hálás-nehéz címszerepet, akkor épp a Met új, David McVicar által rendezett produkciójában: változatlanul példás vonalérzékkel és hatalmas lélegzettel, bár kissé talán fakóbb hangszínnel, mint 2015-ben, amikor barcelonai Normájáról ugyancsak felvétel készült. Joyce DiDonato viszont éppen ekkor alakította legelőször Adalgisát, olykor egy-egy hamiskás pillanattal, de helyből megejtő színészi és énekesi érzékenységről tanúságot téve. Sérülékeny intonáció elvétve a hangban és kiállásban egyként robusztus Joseph Calleja tenorjából is kihallatszik, így az erős sodrású előadás férfi közreműködői közül nem is őt, hanem inkább a Bellini-féle végtelen melódiákat és az életteli tempóváltásokat remekül érző karmestert, Carlo Rizzit helyeznénk az első helyre.

Erato, 2 DVD, 2018

alá

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.