Lemez

Mozart: The Complete Piano Trios

  • - csk -
  • 2019. február 17.

Zene

Hegedű, zongora, cselló: a zongoratrió a klasszikus zene azon műfaja, amelyet a hang­verseny­élet évtizedek óta elhanyagol. Egy évszázada olyan együttesek koncerteztek, mint Jacques Thibaud, Alfred Cortot és Pablo Casals legendás hármasa, később ötven évet határozott meg a ma (95 esztendősen) is aktív Menahem Pressler személye köré rendeződő, hasonlóan korszakalkotó Beaux Arts Trió – de mi, magyarok is büszkék lehettünk a Pauk–Frankl–Kirshbaum trióra, amelynek két tagja hazánkban született. Ilyen együttesek ma már nincsenek. Nem is halljuk Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Brahms és a többi klasszikus, romantikus és modern szerző trióit. Vagy ha igen, csak elvétve.

Kezünkben egy háromlemezes album, amely nemcsak hogy tartalmazza Mozart zongoratrióit, de egyrészt mindjárt az összest (nyolc mű), másrészt időrendben, aminek köszönhetően elénk tárul a műfaj mozarti fejlődésfolyamata, a művek formátumának fokozatos növekedése K. 254-től K. 564-ig. Szabadi Vilmos, Gulyás Márta és Onczay Csaba összeszokott együttese előtérbe helyezi a művek könnyedségét, a dallamok tagoltságát, a ritmika rugalmasságát. A tolmácsolások hangzása áttetsző, a megfogalmazás elegáns és választékos – de aki fogékony erre, észreveheti a csevegő mozarti dallamok mögött kitá­ruló mélységeket is, a legtöbbször szórakoztató funkciójú kamarazene filozofikus jellegét. Egyetlen mű, az eredetileg hegedű helyett klarinétra írt K. 498-as Esz-dúr „Kegelstatt” trió megszólaltatásakor a csellista helyett világklasszis brácsás, Szűcs Máté a második vonós. Három óra magasrendű élvezet.

Hungaroton (3CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."