Lemez

HALK: Tiszta szpíddel

  • - minek -
  • 2019. február 17.

Zene

A HALK mindenekelőtt Gyáni Levente, a Karabély együttes egykori énekes-dalszerzője (továbbá YouTube-sztár trubadúr, költő és bicikliszerelő) új zenekara. A Tiszta szpíddel cím frivol József Attila-parafrázisa már előrevetíti, hogy a friss dalokból sem fog hiányozni a politikum, sőt a határozott, keserű tónusú társadalomkritika sem. Mindezt azonban szinte kellemes, többnyire simogató tónusú alterpopzenébe csomagolva kapjuk meg: Kiss András és Bartók György finom billentyűfutamai alatt Molnár Gábor precíz és izgalmas dobolása, Erdős Tamás basszusgrúvja és Gyáni hol csilingelő, hol határozottan, rockosan riffelő vagy éppen punkos gitárjátéka. Kis abszurdok, gondosan összerakott többrétegű szerzemények, szinte könnyed, szomorkás dalocskák, no meg utalások a magyar irodalomtörténetre (plusz két direkt feldolgozás, Pilinszkytől és József Attilától), sőt a magyar pophagyomány törmelékeire („új Babilon épül”). Gyáni fanyar énektónusa, jellegzetes, értelmező artikulációja külön csavart ad a daloknak – elég csak felidézni Az utolsó midiklorián vagy a Maruszja klasszikusan rímelő, szellemes strófáit. A HALK nem spórolt a számokkal, egy fél életművet rögzítettek lemezre. Mondhatnánk, hogy nem ártott volna kicsit szelektálni, húzni belőle, ugyanakkor kár is lett volna, elvégre szinte minden számban lappang valami kis varázslat, amiért érdemes odafigyelni rá.

Szerzői kiadás, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.