Lemez

HALK: Tiszta szpíddel

  • - minek -
  • 2019. február 17.

Zene

A HALK mindenekelőtt Gyáni Levente, a Karabély együttes egykori énekes-dalszerzője (továbbá YouTube-sztár trubadúr, költő és bicikliszerelő) új zenekara. A Tiszta szpíddel cím frivol József Attila-parafrázisa már előrevetíti, hogy a friss dalokból sem fog hiányozni a politikum, sőt a határozott, keserű tónusú társadalomkritika sem. Mindezt azonban szinte kellemes, többnyire simogató tónusú alterpopzenébe csomagolva kapjuk meg: Kiss András és Bartók György finom billentyűfutamai alatt Molnár Gábor precíz és izgalmas dobolása, Erdős Tamás basszusgrúvja és Gyáni hol csilingelő, hol határozottan, rockosan riffelő vagy éppen punkos gitárjátéka. Kis abszurdok, gondosan összerakott többrétegű szerzemények, szinte könnyed, szomorkás dalocskák, no meg utalások a magyar irodalomtörténetre (plusz két direkt feldolgozás, Pilinszkytől és József Attilától), sőt a magyar pophagyomány törmelékeire („új Babilon épül”). Gyáni fanyar énektónusa, jellegzetes, értelmező artikulációja külön csavart ad a daloknak – elég csak felidézni Az utolsó midiklorián vagy a Maruszja klasszikusan rímelő, szellemes strófáit. A HALK nem spórolt a számokkal, egy fél életművet rögzítettek lemezre. Mondhatnánk, hogy nem ártott volna kicsit szelektálni, húzni belőle, ugyanakkor kár is lett volna, elvégre szinte minden számban lappang valami kis varázslat, amiért érdemes odafigyelni rá.

Szerzői kiadás, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.